Gå til innhold

Holdbarhet åpnet mørk sjokolade

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bar med Valhrona mørk sjokolade som er åpnet og har ligget en stund i romteperatur.

Noen som vet hvor lenge den er holdbar og kan brukes?

Anonymous poster hash: 4a933...204
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos meg hadde det gått fint å oppbevare den hele den neste halvtimen, men ikke mere. :jepp:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg hadde det gått fint å oppbevare den hele den neste halvtimen, men ikke mere. :jepp:

Mmmmm, ja ok men nå lurte jeg på holdbarhet, ikke hvor fort brukere ville spist den opp.

Skrevet

Det er vel bare å smake på den :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bar med Valhrona mørk sjokolade som er åpnet og har ligget en stund i romteperatur.

Noen som vet hvor lenge den er holdbar og kan brukes?

Altså helt vanlig mørk sjokolade uten fyll? Med mindre den har "tørkeflekker" (grålige merker) så er den fin på smak i tilnærmet evigheter. Kakaofett er ikke blant verdens dyreste fett uten grunn, og holdbarheten på mørk sjokolade er faktisk bedre enn på lys (der sukkeret blir dårlig). Så om sjokoladen ikke har blitt utsatt for sterk varme/direkte sollys er det ingen grunn til at den skal blir dårlig de neste par årene. Noe smak taper den selvsagt, men den blir ikke bedervet eller noe slikt. Fyllet (om den har det) kan jo bli ekkelt og uspiselig.

Anonymous poster hash: 0b5f7...e6a

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Altså helt vanlig mørk sjokolade uten fyll? Med mindre den har "tørkeflekker" (grålige merker) så er den fin på smak i tilnærmet evigheter. Kakaofett er ikke blant verdens dyreste fett uten grunn, og holdbarheten på mørk sjokolade er faktisk bedre enn på lys (der sukkeret blir dårlig). Så om sjokoladen ikke har blitt utsatt for sterk varme/direkte sollys er det ingen grunn til at den skal blir dårlig de neste par årene. Noe smak taper den selvsagt, men den blir ikke bedervet eller noe slikt. Fyllet (om den har det) kan jo bli ekkelt og uspiselig.

Anonymous poster hash: 0b5f7...e6a

Feil, det er mjølkefeittet som harsknar. Sukker blir aldri dårleg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste en melkrull som hadde ligget i hanskerommet på bilen i ett år. Den hadde smeltet og mistet fasongen, men smakte fortsatt ganske godt ;)

Anonymous poster hash: 2f06b...c91
Skrevet

Mørk sjokolade har null holdbarhet.... Den er ikkke god om du så får den rett fra fabrikken!

Vet ikke om det hvar Atle Antonsen eller Harald Eia som sa det men... ÆSJJJ mokkabønner!!!

Anyways, tror mørk sjokolade (grøss) har mye lengre utløpsdato, enn melkesjokolade (namm)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...