AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #1 Skrevet 8. juni 2013 Begynte med smerteplaster (svakeste type, 5) på onsdag, men føler ingen effekt, ingen lindring - hodepine, leddsmerter, magesmerter, alt er fortsatt der i lik styrke som før plasteret blei satt på. Er dette vanlig, kan man være "immun" mot virkestoffet i plasteret (hvilket stoff er det isåfall?)? Tar paralgin forte stikkpiller i tillegg, de fungerer til ein viss grad. Paracet er ein type som ikkje fungerer på meg forresten. Anonymous poster hash: 42427...aa5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #2 Skrevet 8. juni 2013 Det kan være at du må opp et hakk i styrke. Smerteplaster gir kontinuerlig morfin, sånn at du unngår smertetopper. Ofte må en ta paracet regelmessig i tillegg. Ring legen over helga hvis du fortsatt da ikke har merket bedring av smertene. Var det legen som foreskrev paralgin forte i tillegg? PF inneholder jo og morfin, så du er obs på at det blir dobbelt opp med morfin. Anonymous poster hash: 2b824...704
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #3 Skrevet 8. juni 2013 Man regner ca 3 dager før smerteplasteret er på sin topp når man starter opp og det er jo da i dag hvis du startet på onsdag. Er det ikke bedre til mandag så ring legen, da trenger du nok å gå opp til 10 mcg. Virkestoffet i Norspan er Buprenorfin, en type morfin. Du bør være forsiktig med PF sammen med Norspan, forhør deg med legen. I følge felleskatalogen så kan det gi respirasjonshemming. Prøv å bruk paracet 1g jevnlig hver 6 time om du fortsatt har vondt. Ikke at du skal gjøre det fast, men fram til legen åpner på mandag om du ikke blir bedre. Paracet sammen med morfin har en god virkning. Anonymous poster hash: 03daf...8da
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #4 Skrevet 8. juni 2013 TS her. Takk for svar. Har prøvd å kombinere paracet med andre sm.stillende midler før uten effekt, så det bruker eg ikkje. PF stikkpiller gikk eg på fra før eg fikk smerteplaster, så legene veit at eg går på det. Kan vel også legge til at eg bygger meg opp "resistens" mot enkelte ting veldig raskt, var f.eks på sykehus ei lita stund tilbake og fikk ketorax 2,5 mg fleire ganger i døgnet pga smerter - det fungerte okei i ca 2 dager før eg egentlig burde gått opp i styrke, men det ville ikkje legene siden eg kunne bli avhengig og gudene veit kva. Anonymous poster hash: 42427...aa5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #5 Skrevet 8. juni 2013 Men har du gitt Paracet en sjanse sammen med morfin? Kan hende du blir positivt overrasket. Det brukes alltid på sykehuset ihvertfall, uansett årsak til smerter og hvor mye morfin man går på. Anonymous poster hash: 03daf...8da
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2013 #6 Skrevet 8. juni 2013 Har brukt intravenøs paracetamol (parfalgan) + ketorax på sykehus, ingen ekstra effekt av paraceten. Har prøvd stikkpiller sammen med det også, ingen virkning. Paracet tar ikkje smerter på meg, men hjelper litt mot feber. Det er derfor eg får Paralgin Forte.. TS Anonymous poster hash: 42427...aa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå