Gå til innhold

Matlei slanker - oppskrifter å dele?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Som så mange andre på slankern har jeg låst meg i faste mønster og retter og er nå kort og godt matlei. Jeg følger en filosofi om mindre raske karbohydrater (men jeg utelater dem ikke helt fra kosten), mer rent kjøtt og matvarer med høyt proteininnhold, grønnsaker og salater som tilbehør i større grad enn før (ofte som en erstatning til typiske raske karbohydrater som brød, pasta, ris o.l). Jeg vil holde ett gjevnt blodsukker og kontrolerere porsjonene så jeg ikke faller i mine tidligere uvaner med mye snop (sjokolade <3) på kvelden og typisk fast food etter kveldsvaktene (frossenpizza har vært en mye brukt løsning de siste årene).

En typisk dag er som følger (jeg jobber mye kveld)):

50-50 med mager vaniljekesam og mager cottage cheese (2 store spiseskjeer av hver) med friske bær.

Omelett av tre egg, vann, to spiseskjeer cottage cheese og brokkolitopper, servert med ca 35g røykt laks.

(En yoghurt og en frukt på jobb, eventuelt en skyr)

Rent kjøtt (kylling, svin eller laks) servert på en seng av grønnsaker, eventuelt i en salat sammen med en dressing av mager kesam. Her varierer jeg mellom å trekke, dampe, bake i ovn og jeg bruker ulike krydderblandinger på både kjøtt og grønnsaker. Andre varianter er kjøtt og salat i fullkornswrap.

Frukt og eventuelt litt vaniljekesam og cottage cheese og bær som mellommåltid, avhengi av hvor lenge det er til neste måltid.

Jeg blir mett, men jeg blir også lei....

Noen som har andre mattips som kan passe seg for en slanker?

Endret av Lykkelitenen
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

chili con carne

Anonymous poster hash: b9f29...5af
Gjest Funky Punk
Skrevet

Vil gjerne følge med på denne tråden. Blir ofte stående litt fast og ender med å la vær å spise når jeg blir lei av samme maten.

Pleier å lage en stor porsjon med chiligryte og fryse ned i mindre porsjoner. Er litt kalorier, men lav på karbohydrater. Lager salat ved siden av.

Lager også en del supper.

På fine dager så grilles det. Griller alt fra kjøtt og fisk til grønnsaker osv.

Blir nesten det samme som når man lager det på kjøkkenet, men smaker mye bedre. Også mye koseligere å spise ute i sola.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lage wraps med litt tzatiki, røkelaks, reker, kylling eller hva du nå liker, og salat?:)

Anonymous poster hash: 3455b...8d5
Gjest Funky Punk
Skrevet

Er det ikke mye karbohydrater i wrapsene? Eller finnes det noen som er snille mot oss lavkarbere?

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mye karbohydrater i wrapsene? Eller finnes det noen som er snille mot oss lavkarbere?

Er du lavkarber? Skrev ikke du i en annen tråd at du spiste lite fett fordi det var så usunt?

Anonymous poster hash: d7cba...a7e

Gjest Funky Punk
Skrevet

Er du lavkarber? Skrev ikke du i en annen tråd at du spiste lite fett fordi det var så usunt?

Aldri skrevet at jeg spiser lite fett fordi det er usunt.

Eneste jeg har skrevet som kan ligne er at det å dytte nedpå med usunt fett umulig kan være bra for kroppen.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri skrevet at jeg spiser lite fett fordi det er usunt.

Eneste jeg har skrevet som kan ligne er at det å dytte nedpå med usunt fett umulig kan være bra for kroppen.

Hva er det som er usunt fett da?

Skrevet

Jeg er glad i wraps, men jeg må ha så mye for å bli mett. Vanligvis må jeg ha 2 wrap med mye kjøttfyll (proteiner) for å bli mett og wraps inneholder en del kalorier i seg selv, så da er man fort oppe i 400kcal ++ pr fylte wrap, noe som er mer en lørdagsmiddag for min del og ikke noe jeg vil ha for ofte.

Men jeg blir veldig glad for konkrete oppskrifter om noen har de, gjerne middager og varme luncher (siden ejg spiser en stor og mettende lunch før jobb som jeg må gå på noen timer). Chili con carne er nam, så der vil jeg gjerne ha tips til deres favorittoppskrifter!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad i cottagecheesepannekaker.

2-3 egg

2-3 ss havregryn

3-4ss cottage cheese

Varier mengde etter sult og spis med litt jordbærsyltetøy på (jeg er glad i den uten sukker).

Eller så liker jeg tikka/tandoori med wokgrønnsaker. Kjøp en av de posene med tikka-krydder, steik noe svinekjøtt eller kylling samt noe wok, og mix sammen hele greia. Trenger ikke ris til, og smaker veldig godt.

Anonymous poster hash: 5f55c...9c4
Skrevet

Hvilket syltetøy er det du spiser uten sukker?:)

Skrevet

Hva er det som er usunt fett da?

Transfett er dårlige saker. Det er ikke så veldig bra å spise mye planteoljer heller, pga det høye innholdet av omega 6.

Skrevet

Hva med våruller laget av rispapir? De kan du fylle med salat, fisk/kjøtt eller hva du måtte ønske.

Skrevet

Om du har tid og ork så kan du lage lavkarbo tortilla. Litt mykje mandel etter min smak, men funker likevell greit både som wrap og som pizzabunn.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket syltetøy er det du spiser uten sukker? :)

Lerum har et som er uten tilsatt sukker og smaker bra. Er rundt 14 karber per 100 gram i den

Anonymous poster hash: 5f55c...9c4

Gjest Funky Punk
Skrevet

Om du har tid og ork så kan du lage lavkarbo tortilla. Litt mykje mandel etter min smak, men funker likevell greit både som wrap og som pizzabunn.

Har enda ikke funnet ut av hvor jeg kjøper fiberhusk da :fnise:

Noen som vet? Og om det er forferdelig dyrt?

Skrevet

Tacosalat :) Taco trenger ikke være så usunt om man dropper lefser, skjell og pøser på med grønnsaker.

Grønnsakssuppe synes jeg er veldig godt.

Ellers anbefaler jeg deg å sjekke ut noen kostholds/treningsblogger eller brukere på instagram dersom du har det. Enkelte har masse god inspirasjon (feks www.kriweb.no).

Gjest Funky Punk
Skrevet

Lagde en skikkelig mettende rett i går som er perfekt for lavkarbere.

Stek bacon, ha over fløte, krydre med timian, persille og pepper.

Legg tint kyllingfilet i en ildfast form, hell over fløteblandingen og la den stå i ovnen i 20 minutter på 200grader.

Serverte den med en enkel salat med litt limejuice for å friske opp litt.

Masse kalorier, men lite karbs

Skrevet

Har enda ikke funnet ut av hvor jeg kjøper fiberhusk da :fnise:

Noen som vet? Og om det er forferdelig dyrt?

Dei selger det i ein del matbutikker (står anten ved bakevarene eller ved spesialkosten), og på helsekostbutikkene. Lysegul boks :-)

Husker ikkje prisen, men trur ikkje det er veldig dyrt. Bruker ganske lite om gangen, så ein pakke varer lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...