AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #1 Skrevet 7. juni 2013 Dette emnet har sikkert vært oppe tusen ganger før, men uansett. Hva spiser dere som er studenter? Flytter ut til høsten og vil leve så økonomisk, men sunt i matveien som mulig. Til vanlig spiser/drikker jeg mye av følgende: Havregryn Knekkebrød Frukt Grønnsaker Fisk (tunfisk, ørret, laks og torsk) Nøtter Yoghurt Kaffe Te Appelsinjuice Ris Pasta Couscous Bønner Linser Vil jeg klarer meg på 2000 kr i måneden når dette er matvanene mine? De få gangene jeg har lyst på en kjøttrett drar jeg heller hjem til mine foreldre. : Anonymous poster hash: 518ed...87a
Gjest Teta Skrevet 7. juni 2013 #2 Skrevet 7. juni 2013 Jeg tror det er vanskelig å spise for bare 2000 kroner i måneden som student (eller som hva som helt). Men hvis du har mulighet til å spise hos foreldre iblant kan det sikkert gå.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #3 Skrevet 7. juni 2013 Det burde virkelig ikke være et problem å spise for 2000 kroner måneden. Vet om flere familier (2 mennesker) som spiser for 2000 i mnd. Her er billig mat som du kan få flere middager ut av. - Kyllingfilet first price 2 kg. (fåes kjøpt på kiwi til 130 kr?) - Havregryn - Laksefilet first price (4 fileter i en pakke) Tror en pakke koster 35 kr. - Appelsinjuice kan du få kjøpt 2 liter for 20 kr tror jeg. - Bønner og linser er kjempebillig. Lag Chili con carne av det, og du har middager i flere dager. - Av grønnsaker så kan du lage suppe. Supper er generelt veldig billig og sunt. - Te er billig.. - Du får kjøpt husmans knekkebrød (en lang pakke) for 10 kr. - Pizza kan også bli billig om du lager bunnen selv. (Blir en del middager ut av en hel pizza når du bare er en person) Anonymous poster hash: 9a245...7ef 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #4 Skrevet 7. juni 2013 500 g pasta penne fra Rema 1000 koster 3 kr Søtpotet er veldig billig og sunt. Jeg blir mett av en søtpotet liksom.. Pensle på med olje slik som den er, strø over salt, sett den i ildfast form 1 time i ovnen. Du bør handle på Rema 1000 som student. Følg med i kundeaviser og kampanjer både på Rema og andre butikker. Det kan du spare masse på! Kjøtt er dyrt, så det ville jeg ikke brukt så mye penger på. Er mange andre måter å få i seg proteiner på Og tipset om hjemmelaget pizza støtter jeg ikke heelt. Hver gang jeg lager hjemmelaget pizza(stor pizza som dekker hele platen), så er det oppspist i løpet av en kveld. Og det er dyrt! Anonymous poster hash: 10732...ef2
Gud Skrevet 7. juni 2013 #5 Skrevet 7. juni 2013 Få deg heller en jobb ved siden av, slik at du kan spise ordentlig! 1
Gjest Inggolf Skrevet 7. juni 2013 #6 Skrevet 7. juni 2013 er man bevisst på å være økonomisk så blir det fort en hel del enklere! disse tipsene som å ikke handle når en er sulten, ikke handle hver dag, følg med på tilbud og kampanjer, planlegg måltider, bruk/frys ned rester i stedenfor å kaste dem osv, vil spare deg for en god del sløsing og unødvendigheter.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #7 Skrevet 7. juni 2013 500 g pasta penne fra Rema 1000 koster 3 kr Søtpotet er veldig billig og sunt. Jeg blir mett av en søtpotet liksom..Pensle på med olje slik som den er, strø over salt, sett den i ildfast form 1 time i ovnen. Du bør handle på Rema 1000 som student. Følg med i kundeaviser og kampanjer både på Rema og andre butikker. Det kan du spare masse på! Kjøtt er dyrt, så det ville jeg ikke brukt så mye penger på. Er mange andre måter å få i seg proteiner på Og tipset om hjemmelaget pizza støtter jeg ikke heelt. Hver gang jeg lager hjemmelaget pizza(stor pizza som dekker hele platen), så er det oppspist i løpet av en kveld. Og det er dyrt! Anonymous poster hash: 10732...ef2 TS her. Jeg er uansett ikke noe stor kjøttspiser. Takk for tips. Anonymous poster hash: 518ed...87a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #8 Skrevet 7. juni 2013 Få deg heller en jobb ved siden av, slik at du kan spise ordentlig![/quote TS her. Jeg har jobb, men de pengene skal helst gå til reiser, sparing og lommepenger. Anonymous poster hash: 518ed...87a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #9 Skrevet 7. juni 2013 Hvis det finnes invandrerbutikk i nærmiljøet er det mye å spare på å legge handleturen dit Anonymous poster hash: c9f4c...557
Hirondelle Skrevet 7. juni 2013 #10 Skrevet 7. juni 2013 (endret) Selvfølgelig går det an å ha et madbudsjett på under 2000 kr i mnd, jeg hadde på under 1500 kr - og jeg spiste sunt, variert og veldig godt! Jeg spiste opp all maten jeg kjøpte, kastet nesten ingenting og levde mye på grønt. Edit: matbudsjettet mitt per uke lå på 300-350 kr. Så det er fullt mulig å få til! Tips: - handle en gang i uken (krever planlegging om hva du skal spise en uke i forveien selvfølgelig) - Følg med på kampanjer og tilbud på nettsidene til nærbutikkene dine. - Før ferier pleier jeg å la være å handle i en uke eller to og "spise meg ut" av kjøleskap. Også økonomisk - og overraskende ålreit! - Bak egne rundstykker og brød, samt lag litt ekstra middag så du har til lunsj på skolen dagen etterpå. Lunsj i kantinen er SVINDYRT, og unødvendig bruk av penger. - Legg bort brus/iskaffe/sjokolademelk-uvaner. - Kjøp masse sesongbaserte og norske grønnsaker. Løk, potet, kålrot og gulrøtter er grisebillig. - Kjøp en stavmikser, en suppe-oppskritsbok og lag masse supper! godt og billig - Eksprimenter med mat, det skal være gøy - Ikke kjøp det dyreste pålegget. Ikke ha to salamiskiver på brødskiven, del heller opp en +++. (ps: matfløte kan fryses i isbitformer, passer perfekt og ta opp to-tre biter og plumpe oppi supper!) Det er mange triks. Noen kommer du til å lære etter hvert Lykke til! Om du kan burde du spørre mormoren din eller en eldre person - de er som regel kjempeflinke når det kommer til å leve billig på mat, uten å miste kvalitet og næring Endret 7. juni 2013 av grethe91 1
Hirondelle Skrevet 7. juni 2013 #11 Skrevet 7. juni 2013 Hvis det finnes invandrerbutikk i nærmiljøet er det mye å spare på å legge handleturen dit Anonymous poster hash: c9f4c...557 Signerer! Innvandrersjapper er fantastiske, og ikke minst har de så mye annet god eksotisk mat som vanlige småbutikker ikke har Og det Meny f.eks har er dyrt, mens på innvandrersjappa får du det nesten slengt etter deg
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #12 Skrevet 9. juni 2013 Og tipset om hjemmelaget pizza støtter jeg ikke heelt. Hver gang jeg lager hjemmelaget pizza(stor pizza som dekker hele platen), så er det oppspist i løpet av en kveld. Og det er dyrt! Anonymous poster hash: 10732...ef2 Mel, vann og salt er basisen for en pizza, med tomatsaus og ost over. Så lenge man ikke går helt overboard med andre ingredienser er det ikke særlig dyrt. Med tykk bunn av fullkornsmel kan et par pizzastykker mette mye. Anonymous poster hash: 32a28...9b0
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #13 Skrevet 9. juni 2013 Hvis det finnes invandrerbutikk i nærmiljøet er det mye å spare på å legge handleturen dit Anonymous poster hash: c9f4c...557 Signerer! Innvandrersjapper er fantastiske, og ikke minst har de så mye annet god eksotisk mat som vanlige småbutikker ikke har Og det Meny f.eks har er dyrt, mens på innvandrersjappa får du det nesten slengt etter deg Jeg leser dette ofte - er det bare jeg som bor på en plass hvor innvandrersjapper er ca. like dyre som andre matbutikker? Anonymous poster hash: 32a28...9b0 1
SemperFi Skrevet 9. juni 2013 #14 Skrevet 9. juni 2013 Jeg klarer meg med under 1500 i mnd, og spiser godt. Er ikke 2000,- ganske mye for en person i mnd?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #15 Skrevet 10. juni 2013 Jeg leser dette ofte - er det bare jeg som bor på en plass hvor innvandrersjapper er ca. like dyre som andre matbutikker? Anonymous poster hash: 32a28...9b0 Hvor i landet bor du da? Anonymous poster hash: c9f4c...557
Hirondelle Skrevet 10. juni 2013 #16 Skrevet 10. juni 2013 Hvor i landet bor du da? Anonymous poster hash: c9f4c...557 Noen varer har samme pris som i vanlige butikker. Så du kan kjøpe smør for samme pris, men feks ris og eksotisk mat for en LANGT billigere penge. Det kommer litt an på hvor de kommer fra Dessuten er servicen virkelig mye bedre i innvandrerbutikker. Jeg syns det er verdt det.
Kristismile Skrevet 10. juni 2013 #17 Skrevet 10. juni 2013 (endret) Jeg er student og klarer meg fint på 2000 kroner i mat hver måned. Pannekaker er enkelt og billig Jeg vil foreslå og drikke mer saft enn juice, da f.eks. 2 juice (30,-) koster ca. like mye som en flaske med saft (men saft varer lenger). Endret 10. juni 2013 av Kristismile
Kraula Skrevet 12. juni 2013 #18 Skrevet 12. juni 2013 Et hot tips er å sjekke ut http://ukensreklame.no/ - der finner du tilbudene til de forskjellige butikkene. Og vær sikker på at du har en fryser! Det kommer du langt med...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå