Gå til innhold

Venne katten av med kasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig (ca 3 måneder siden) fått meg ny katt (ca 1,5 år gammel). Dette er ingen rasekatt, men var vant med å være inne pga boforholdene hos tidligere eier. Selv bor jeg på et lite og avsidesliggende gårdsbruk med ingen naboer (bare bestemor litt lengre borte i veien) og langt fra traffikerte veier. Pus stortrives og koser seg ute i lengre tider.
MEN..

Katten har som sagt vært vant med å være inne, som igjen betyr at hun har brukt kattedo inne. Kassen har vært grei å ha nå de første månedene, men nå som hun er vant med å være mer ute så ser vi helst at hun også tar dobesøkene ute hovedsakelig pga lukten. Kassen har stått i yttergangen i kjelleren, men nå lukter det helt forferdelig. Har prøvd ulike typer kattesand for å se om dette hjelper, men vi kjenner ingen tegn til bedring. Jeg har også prøvd meg på ulike typer fôr da jeg leste at fôret kan også påvirke lukten på avføring og tiss, men dette var heller ikke til hjelp.

Spørsmålet mitt er altså hvordan jeg kan venne katten av med kassen? Skal jeg bare ta kassen bort? Skal det gjøres gradvis?


Anonymous poster hash: 71696...cab



Anonymous poster hash: 71696...cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Ville også hatt en haug kattesand ute et sted du synes passer greit for katte å gå på do (et sted den lett kan grave. Gjerne sand eller lignende). Men ikke fjern kassa inne. Katten vil finne ut av dette selv.

Det er helt vanlig at katter løper inn for å gå på do helt til de skjønner at de kan gå på do uten. Alle unge puser gjør gjerne dette den første tiden de får være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en kastrert eller ukastrert katt? Ukastrerte hannkatter lukter.

Hva med å kjøpe en kattedo med vegger og tak, så er det litt mer skjult, og lukter forhåpentligvis mindre.



Anonymous poster hash: 8262c...a50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på å strø litt kattesand ute, og å vise det til henne.
Nei, det er en sterilisert hunkatt. Kattedoen vår har alt vegger og tak, så det hjalp dessverre ikke så mye. Siden det var fint vær i dag så satt jeg ytterdøra oppe et par timer for å prøve å lufte ut litt :fnise: Kattedoen har også fått en grundig vask



Anonymous poster hash: 71696...cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt dumt å venne katten helt av med dokasse da den kan komme til nytte senere. Ei venninne av meg valgte å venne katten helt av med dokasse og det gikk greit helt til katten ble påkjørt og skadd så den måtte holdes inne i en lengre periode (fikk medisiner). Katten skjønte ikkeno av dokasse lenger og tisset og bæsjet på feil plasser. Det ble så ille at hun så seg nødt til å følge katten ut for å få ham til å gjøre sitt fornødne.

Jeg har aldri trengt å venne katter av med kasse da de selv har valgt å gjøre i fra seg ute mens det er høvelig varmt og snøløst. Om vinteren blir det mer inneliv og kassegåing men har ingen problemer med lukt, så det går greit. Her bruker vi forøvrig Specific fór.



Anonymous poster hash: e13a6...cfc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker du klumpesand? Jeg syntes iallfall lukten ble betydelig bedre da vi byttet til det. Merker bare lukt når pus ikke gidder å grave ordentlig etter han har brukt doen :)

Pusen her brukte forøvrig ca 1 år før han så godt som sluttet å bruke inne-doen, uten at vi gjorde noe aktivt for å venne han av med den. (har fortsatt doen stående tilfelle han vil bruke den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er skittlukt som er problemet, skal du vite at det kan ta flere uker å se om magen blir mer stabil/bedre på ett nytt for. Noen blir verre til å begynne med før det blir bra.

Tar du vekk dokassen kan du oppleve at katten går på do inne alikevel, den har vokst opp med at det er ok å gå på do inne.



Anonymous poster hash: bebba...749
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar!
Vi bruker klumpesand, ja. Og det er tisselukta vi sliter med, den er veldig stram. La ut litt kattesand i går, så nå får vi se hvordan det går. Har ikkje fjernet kassen inne enda, men kommer nok til å gjøre det etterhvert. Det med at kattene blir helt avvent med kasse tror jeg er veldig individuelt fra katt til katt. Mine tidligere katter har bare brukt kasse når de var små, men det har gått helt greit å sette inn en kasse feks når vi reiser bort en dag, eller dersom vi må holde dem inne pga sykom. Det får jeg heller ta når den tid kommer.



Anonymous poster hash: 71696...cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Kjøp deg en klikker og gjør et kjapt søk på youtube "how to potty train your cat"

Det er lekende lett og katten forstår det med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ny eller brukt sand du har lagt ut? Det kan være lurt at pus kjenner sin egen lukt, så litt brukt sand kan være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...