Gå til innhold

Svie og kløe som ikke er sopp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vel mer eller mindre levd med svie, kløe og vondt under sex, av og på i rundt to år. Det første året var det ikke så ille. Det kom av og til og det hjalp med Canesten. Det siste året derimot.. Jeg er så lei av å ha vondt og det dreper sexlivet mitt. Kjæresten min begynner også å bli lei. Det begynte å svi mye mer, og kødde litt. Det varier hvor det svir. Som regel klitoris og på de indre kjønnsleppene og/eller rundt inngangen. Noen ganger blør det bittelitt. Når Canesten ikke funket lengre eller symptomene kom kjapt tilbake dro jeg på helsestasjonen. Selvfølgelig gikk det over av seg selv samme dag jeg skulle dit, så legen som var der fant ikke noe galt. Han mente likevel det var sopp (jeg har aldri hatt denne typiske sopputfloden og det sa jeg også) og han ga meg resept på en pille mot sopp. Den tok jeg neste gang det kom tilbake. Det forsvant. Men jeg ser jo i ettertid at jeg ikke kan vite om det faktisk var pillen som gjorde det fordi plagene kommer og går av seg selv. Det kom selvfølgelig tilbake nok en gang. Jeg dro til fastlegen som også mente det var sopp og sa jeg skulle prøve Canesten, men ikke avslutte å smøre før det har gått 14 dager uansett om jeg ble symtomfri. Det forsvant nok en gang. Så kom og gikk det en periode før jeg dro til fastlegen på nytt. Nå var jeg utrolig lei meg og frustrert. Jeg fikk resept på en kur der jeg skulle ta en pille i uka, i fire uker. Dette skulle ta knekken på all sopp og hvis det kom tilbake etter kort tid, så er det ikke sopp, sa legen. Selvfølgelig forsvant det igjen, før det igjen kom og gikk (historien gjentar seg til det kjedelig, beklager!) i kanskje to måneder. Jeg ringte fastlegen og han sa han skulle henvise meg til gynekolog. Nå har jeg blitt henvist, men har ikke time før September.. Enda noen måneder.. Jeg har plagene i skrivende stund og det er derfor jeg skriver her. Det gjør så vondt og jeg lurer på om noen her aner hva det kan være? Og ikke minst, om noen vet noe som kan lindre plagene?

Unnskyld for at det ble utrolig langt, men jeg trenger at noen leser dette og kanskje kjenner seg igjen og har fått en diagnose/behandling.

Anonym poster: d976386b6a3fb251939f936b9247780e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en god del som har problemer med at man aldri blir kvitt soppen. Hva er det som gjør at du ikke tror det er sopp? Trenger ikke nødvigvis å ha spesiell utflod mener jeg.

Anonym poster: c8a04d3ac9513b2c9a33f465edae00f2

Skrevet

Be gynekologen sjekke deg for Lichen Scleroses.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det var min egen fastlege som sa at hvis det kom tilbake innen kort tid etter endt kur, så er det ikke sopp. Også synes jeg selv at det er rart det kommer og går. Men jeg bryr meg ikke om hva det er, så lenge gynekologen kan hjelpe meg for dette er grusomt :(

Skjønner ikke hvorfor jeg skulle fått sopp heller, for jeg unngår det meste som kan gi sopp. F.eks string, såpe osv.

Men takk for svar AB :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar Moose! :) Jeg har googlet det før fordi jeg tenkte det kunne være det, men jeg har ikke sånne hvite striper som er et symptom på det. Det er vel en kronisk sykdom, så jeg håper ikke at det er det!

AnonymBruker
Skrevet

Først, få time hos en gynekolog som ikke har så lang venteliste og få sendt hendvendelsen dit. Kan koste litt mer, men er verdt det.

Det kan være at du har vestibulitt. For meg startet det også med utallige Canesten- og Diflucan-kurer fordi det "måtte" være sopp. Nå har jeg smerter i underlivet innimellom som jeg før tenkte at ikke kunne være noe annet enn sopp, men som viser seg å være en del av det å ha vestibulitt.

Anonym poster: cfc41f71860dc42b98525170a5c1f49a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. takk for svar :) Jeg har hørt at hun jeg er henvist til er ganske bra, og må allerede betale 500 for undersøkelse der. Synes det er dyrt nok, når det kommer tillegg hvis de må bruke noe ekstra utstyr.

Kan du fortelle om hvordan smertene hos deg kjennes ut AB? Håper noen flere har noe å tilføye!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen. Hadde akkurat det samme over lang tid, uten den typiske utfloden. Ble henvist til en gynekolog og en gynekolog på Ullevål. Det var kronisk soppinfeksjon.

Jeg måtte gå på Diflucan (Fluconazol er det samme og mye billigere) i 6-8 uker, to piller den førstebuka, deretter en. Ennå kan jeg få små tilbakefall. Da har jeg en flerpaknikg med Fluconazol (Diflucan) liggende og en pille hjelper.

Noen er disponert for å få tilbake detate flere ganger, dessverre.

Anonym poster: 19c5271d51053b44c2b2e661600050ba

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Tusen takk for svar, det hjelper mye! :) Det var Fluconazol jeg tok de fire ukene AB. Legen min mente det ikke kunne være sopp hvis det ikke funket...

Når de fant ut at du har kronisk soppinfeksjon, hvordan fant de det ut? Tok de prøver eller ble det sånn typisk "det høres ut som sopp, ja"? For jeg er drittlei av leger som sier at det høres ut som det, men ikke finner "bevis".

Jeg har merket at i denne runden med plager, så har jeg hatt økt, blank/vanlig utflod. Men ikke sånn klumpet, hvit, det har jeg aldri hatt.

Anonymous poster hash: d9763...80e

AnonymBruker
Skrevet

De tok prøver, og det slo ikke ut for Candida, men det kan bety at det er en annen sopptype (og om det er en annen type, er ikke Canesten så effektiv, da må Diflucan til). Egentlig bør nok prøven sendes til dyrkning om man skal finne ut akkurat hva sags type sopp det er. Ofte er det både sopp og bakterier.

Men det som tyder veldig på at det er sopp for min del, er at soppbehandlingen hjelper. Men hver eller annenhver måned får jeg gjerne tilbakefall. Jeg tror det kommer av psykiske påkjenninger for min del, da blir immunforsvaret påvirket.

Det kan hjelpe å tenke litt på kostholdet også, i tillegg til å ikke overdrive vaskingen. Sopp liker sukker, hvitt brød m.m.

Og om man har lett for å få andre infeksjoner også (halsinfeksjoner, forkjølelser, vorter etc) er det en ide å sjekke ut immunforsvaret. Det må gjøres på sykehus, på en infeksjonsmedisinsk avdeling.

Anonymous poster hash: 19c52...0ba

AnonymBruker
Skrevet

Det var forøvrig en av de mest erfarne gynekologene på et av de største sykehusene i landet som fant det ut. Vedkommende. Vedkommende bekreftet diagnosen som en annen gynekolog hadde satt. De ser på sykehistorie, tar prøver og vurderer huden/området. Jeg hadde også en sprekk på samme setd, omtrent konstant.

Jeg har også tatt blodprøve for å avkrefte herpes 1 og 2 (hadde ikke det). Noen ganger kan slike små sprekker være herpes som gir atypiske symptomer (vanligvis er det blemmer, men ikke alltid). Jeg er jo veldig lettet over at det ikke er det.

AnonymBruker
Skrevet

AB #6 her.

Min sykdomshistorie er lang og kjedelig, men jeg har gått på p-piller som har tatt knekken på lysta, hatt en del samleie hvor jeg hadde lyst, men ikke har fått kroppen med på det, hatt en god del sopp og bakteriell vaginose. Etter hvert begynte jeg å hovne veldig mye opp under samleie, så mye at skjedeåpningen min nærmest så ut som et tredje sett med kjønnslepper, og hadde smerter både under og etter samleie. I perioder var det så ille at jeg ikke kunne sykle.

Jeg ble også bedre etter hver runde med soppbehandling, noe som gjorde at både legen og jeg trodde det var sopp. Da jeg likevel hadde store smerter og hovnet voldsomt opp, selv om jeg følte meg frisk nedentil ellers innså vi at det var på tide å få en henvisning. Etter dyrkning av prøver fant gynekologen min ut at jeg ikke har sopp (vet ikke hvilke typer sopp hun testet for), og etter å ha tatt bomullspinnetesten og innvendig ultralyd av meg konstaterte hun at det var vestibulitt.

Jeg har ikke kjent meg spesielt godt igjen i diagnosen, og slått den fra meg hver gang jeg har googlet symptomer, da jeg forbinder den i stor grad med flink pike-oppførsel og psykiske problemer. I tillegg er det ofte beskrivelser av at det er umulig å få inn bare én finger og at samleie er ugjennomførbart, men jeg har hele tiden kunne bruke både p-ring og menskopp uten problemer. Likevel har jeg behandlet meg med lavdosert Sarotex og tøying av skjeden hver kveld og blitt frisk. Fra jeg fikk diagnosen til jeg anså meg selv som 90 % frisk gikk det ca fem måneder. Nå, halvannet år etter at jeg fikk diagnosen anser jeg meg som 99 % frisk. Jeg smører meg fortsatt med olje og kan oppleve ubehag under samleie dersom jeg ikke er helt klar, men det kan ikke sammenlignes med sånn som jeg hadde det før.

Det er en lang tråd om vestibulitt og vaginisme her på Kropp og helse. Du kan sjekke ut den og se om det er noe der som hjelper deg. I mellomtiden, mens du venter på gynekologen, kan det være lurt å unngå samleie så lenge det er smertefullt, og prøve forsiktig å tøye skjedeinngangen med litt olje.

Anonymous poster hash: cfc41...49a
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til Sarotex kan man smøre lokalt med Xylocain (bedøvende krem). Om man får den på resept, er det billigere.

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til Sarotex kan man smøre lokalt med Xylocain (bedøvende krem). Om man får den på resept, er det billigere.

Jeg startet med Xylocain, men det gjorde vondt verre for meg. Det første minuttet etter påsmurning brant og svei det så mye at tårene trillet, før bedøvelsen virket. Morgenen etter føltes alt av slimhinner papirtynne, megafølsomme og helt såre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet med Xylocain, men det gjorde vondt verre for meg. Det første minuttet etter påsmurning brant og svei det så mye at tårene trillet, før bedøvelsen virket. Morgenen etter føltes alt av slimhinner papirtynne, megafølsomme og helt såre. Anonymous poster hash: cfc41...49a

Ja, det svir litt før den virker. Men det at de er såre dagen etter, er ikke det at bedøvelsen har gått ut, tror du? Om de er såre i utgangspunktet? Jeg smører meg innimellom med en blanding av Canesten og hydrocortison, for jeg har atopisk eksem i tillegg til tibakevendende soppinfeksjon.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det svir litt før den virker. Men det at de er såre dagen etter, er ikke det at bedøvelsen har gått ut, tror du? Om de er såre i utgangspunktet? Jeg smører meg innimellom med en blanding av Canesten og hydrocortison, for jeg har atopisk eksem i tillegg til tibakevendende soppinfeksjon.

Slimhinnene var svært sjelden såre bare i seg selv, så den følelsen jeg hadde mellom bena de dagene jeg brukte Xylocaoin var ikke bare for at bedøvelsen hadde gått ut. Både jeg og kjæresten kunne i tillegg både føle med fingrene og se at slimhinnene ikke så ut som de skal etter noen dager på Xylocain. Legen min sa uansett at det ikke skulle være sånn, og satte meg på Sarotex.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...