AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #1 Skrevet 5. juni 2013 Hei. Jeg har det siste året slitt med tvangstanker. Det begynte med at jeg feks måtte skjekke at jeg hadde låst døren en gang ekstra. Men nå har det bare blitt verre uke etter uke. Og det er ingen "bra" dager lenger. Jeg føler meg gal, og ser syner! Jeg sjekker ting minst 3 ganger hver dag. Det kan være at døren er låst, at ledninger er ute, at kranen er av, at ledningen av dataen er ute osv. Nå i det siste er det blitt så ille at jeg "ser" syner.. Feks når jeg skal låse på jobben, så "ser" jeg at det sitter mennesker der enda. Da roper jeg på de, eller går helt nært å skjekker, men de sitter der "enda". Om jeg klarer og komme inn i fornuften et lite sekund så er de borte. Mesteparten av dagene er jeg full i angst, og har en sterk depresjon. Jeg er ganske "borte", og har problemer med og huske ting som har blitt sagt eller gjort. Jeg filmer at jeg har låst døren, ringer til folk som kan høre, eller tvinger samboeren min ned til meg for at han skal sjekke at det er låst. Det har endt i flere taxier, søvnløse netter, og konstant angst.. Men jeg ser også bilder av feks "upassende" ting. Feks at jeg skader noen osv. Det er ALDRI noe jeg ville gjort, men er så livredd for at jeg skal gjøre det. For jeg er begynt å bli helt borte.. Det skal også sies at jeg har enormt mye ansvar på jobben, og jeg har ikke "lov" å gjøre feil, for det vil skape store problemer, og det har store konsekvenser. Dette ble et veldig rotete innlegg, menmen.. 1. Er det noen her som har hatt noe lignenede, og som har fått behandling? 2. Hvilke metoder bruker de? Anonym poster: 03bd38063eb8f567359c1f9e725ff301
Sugerøret Skrevet 5. juni 2013 #2 Skrevet 5. juni 2013 Hei, jeg har ikke tvang/OCD men bor med en som har det. Her ble det brukt medisiner og samtaleterapi.Og etterhvert eksponeringsterapi Du blir ikke bedre av å være hjemme og "Fore" angsten/tvangen. Be om hjelp hos fastlegen kontakt Norsk OCD Forening Ananke 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #3 Skrevet 5. juni 2013 Du er psykisk syk og bør IKKE spørre vilt fremmede om råd her. Gå til fastlegen din og be om henvisning videre. Tråden er rapportert. Anonym poster: 1a28777cea3a47902cdb1de353efede3
Gamerfrue Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 dette tror jeg faktisk du burde ta til en psykolog og få hjelp med, for tvangstanker som er så sterke er ikke noe man burde leve med. Lykke til! 3
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2013 #5 Skrevet 5. juni 2013 Skjønner ikke hvorfor tråden rapporteres, må da være lov å spørre om andres erfaring med ting. Jeg har tvangslidelser ( ocd), mest vasketvang, men også litt annet. Eksponeringsterapi er vel en av de mest vanlige behandlingsformene, altså å utsette seg selv for det man er redd for. Det startes opp ocd-team flere steder i landet nå. Kontakt fastlegen og forsøk å bli henvist til det.
Sophia Skrevet 5. juni 2013 #6 Skrevet 5. juni 2013 Ville oppsøkt hjelp snarest. Viktig å ta slikt tidlig, særlig når det virker som om du blir værre og værre.
Sugerøret Skrevet 5. juni 2013 #7 Skrevet 5. juni 2013 Du er psykisk syk og bør IKKE spørre vilt fremmede om råd her. Gå til fastlegen din og be om henvisning videre. Tråden er rapportert. Anonym poster: 1a28777cea3a47902cdb1de353efede3 hvilken del av tråden burde rapporteres mener du? Råd om å kontakte fastlegen ,Ananke ? Eller var det min egen erfaring ?
Blod Skrevet 5. juni 2013 #8 Skrevet 5. juni 2013 Jeg sliter med tvangstanker(ocd) og angst selv. I perioder jeg er ekstra engstelig, har mye ansvar eller mye å bekymre meg over blir tvangen mye verre. Du er ikke alene om å ha det sånn, og du er absolutt ikke gal. Du bør skaffe hjelp. Det kan hjelpe utrolig mye bare å snakke med en psykolog, som forstår hvordan det er og som vet hva som må til for at det skal bli bedre.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #9 Skrevet 6. juni 2013 hvilken del av tråden burde rapporteres mener du? Råd om å kontakte fastlegen ,Ananke ? Eller var det min egen erfaring ? Jeg rapporterte den fordi ingen av oss er kompetente til å veilede noen med en så alvorlig lidelse. Anonym poster: 1a28777cea3a47902cdb1de353efede3
Gjest miora Skrevet 6. juni 2013 #10 Skrevet 6. juni 2013 Jeg rapporterte den fordi ingen av oss er kompetente til å veilede noen med en så alvorlig lidelse. Anonym poster: 1a28777cea3a47902cdb1de353efede3 Kan vel være at noen kan komme med sine erfaringer her også, hvordan de oppsøkte hjelp og hva de syns har funket. Gir stor trygghet å ikke føle seg alene også.
Sugerøret Skrevet 6. juni 2013 #11 Skrevet 6. juni 2013 Jeg rapporterte den fordi ingen av oss er kompetente til å veilede noen med en så alvorlig lidelse. Anonym poster: 1a28777cea3a47902cdb1de353efede3 Sant at en ikke skal være en behandler over nett. Men nå spurte TS om erfaring. Familie skal ikke være behandleren,ei kjæreste. Derfor må en til fastlege-psykolog-behandling som kan bestå av medisiner og eksponeringsterapi. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #12 Skrevet 6. juni 2013 Jeg rapporterte den fordi ingen av oss er kompetente til å veilede noen med en så alvorlig lidelse. Anonym poster: 1a28777cea3a47902cdb1de353efede3 Det var da ikke snakk om å veilede TS, men å komme med erfaringer. Og de svarene hun har fått er at hun må oppsøke profesjonell hjelp. Man må ikke være redd får å snakke om psykisk sykdom, man bør da kunne få lufte tanker og erfaringer uten at noen blir hysteriske og skal stenger tråden/ tie dem ihjel. Her på KG er det virkelig et hysteri rundt psykisk sykdom. I tråder om forskjellige psykiske lidelser så får TS nesten alltid beskjed om å kontakte lege også kan man si sine erfaringer, det kan være en stor støtte. Anonym poster: 40ece827e22e67f68fe255d1d3d3332c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå