Gå til innhold

Strekkmerker, jeg hater dere!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er 18 år og ettersom jeg har gått opp en del i vekt har jeg fått strekkmerker på magen, på sidene og litt innest i låret mitt. Lurer på om noen har erfaringer vet om andre som har hatt strekkmerker fordi de har lagt på seg, også har slanket seg. har de ''forsvunnet'' altså blitt usynlige eller helt borte?

Jeg er skikkelig lei meg, det ser jo faktisk ikke veldig fint ut! og ikke har jeg vært gravid heller så det er liksom ingen god grunn til at jeg har de.. Grunnen til at jeg spør her er fordi jeg har prøvd en del på nett å søkt men har ikke fått noen særlig svar annet enn forskjellige kremer folk har prøvd.. jeg vet ikke om jeg tror på kremene men om noen har noen å anbefale eller andre tips tar jeg de gjerne imot!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter litt med strekkmerker på lårene selv. Så vidt jeg har lært kan de dessverre ikke fjernes, men vil vel sannsynligvis bli mindre om fettet på problemområdet blir mindre? Det som i hvert fall får det til å se bedre ut er når man får litt farge på kroppen, da vil de bli litt lyse i stedet for blåaktig som de er på en hvit kropp :) Det er vel eneste tips jeg har dessverre

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg må si med hånden på hjerte at de ikke tar opp plass i bekymringsboksen min. De plager meg null. Hverken på meg selv eller andre.

Jeg fkk det i 16 års alder. 1, 72 høy og 50 kg. Det er bare at du vokser fortere enn at huden kan strekke seg... Og jeg fnyser av dem.

De forteller en historie og vil være en del av min kropp. Samme som smilehull, fregner og arr fra knall og fall fordi jeg ikke er fjellgjeit å detter her og der i lyng og steinrøser. :fnise:

Endret av Wonders
  • Liker 4
Gjest Superwoman!
Skrevet

Er 16, har strekkmerker på innsiden av lårene og på sidene av magen. Plager meg ingenting! Har hatt de siden jeg var 14 :) Ingen bryr seg om de utenom deg selv, husk det!

• Liker 2
Skrevet

Det er kanskje enkelt for deg å si, du er en god del år eldre enn meg og jeg lever i en helt annen ungdomsverden enn det du gjrde om jeg kan si det sånn. Presset for å være "perfekt" har aldri vært større enn det det er idag. Og jeg fyller ikke akkurat kravene til hvordan en jente skal se ut nå idag!

AnonymBruker
Skrevet

Alle har dem. Til og med kjendiser. Vennene dine har det også, men det er en ting man er flau over og ikke vil snakke om. Derfor går man rundt og føler seg unormal selv om man ikke er det. Ingenting hjelper mot det, og det må du bare godt. Med mindre du er villig til å bruke tusenvis av kroner på laserbehandling.

Anonym poster: 4b7c8196b65661a9f717fbcb9ef34609

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

godta*

Anonym poster: 4b7c8196b65661a9f717fbcb9ef34609

AnonymBruker
Skrevet

De vil ikke gå bort, men de vil helt, helt sikkert bli lyse. Det er tross alt arr.

Anonym poster: d39bd0b0f1bff90d7864d5564d209cd8

Gjest Nefertiti.
Skrevet

I starten er de rød eller blålilla, pg man tenker over de hver gang man ser seg i speilet. Jeg fikk noen tydelige da jeg var yngre, og jeg husker jeg hata de, og turte nesten ikke vise meg i bikini på sommeren ..

Nå er de så godt som borte. Ingen ser dem. En jeg var sammen med i 5 år la ikke merke til dem før jeg sa det. Tror jo yngre man er, jo mer forsvinner de. Du er ung. De vil bli bleket og gå i ett med huden :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lært meg å leve med dem. Nå tenker jeg ikke på dem engang. Og med tiden har de blitt blekere, og jeg ser dem nesten ikke, heldigvis. Skjønner at de kan være irriterende og til tider sjenerende, men veldig mange får dem, og det er bare sånn det er dessverre. Selv fikk jeg dem etter at jeg ble veldig tynn og vokste 12 cm på ett år.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Carla
Skrevet (endret)

Det er kanskje enkelt for deg å si, du er en god del år eldre enn meg og jeg lever i en helt annen ungdomsverden enn det du gjrde om jeg kan si det sånn. Presset for å være "perfekt" har aldri vært større enn det det er idag. Og jeg fyller ikke akkurat kravene til hvordan en jente skal se ut nå idag!

Noe sier meg at ungdomstiden i steinalderen ikke var så mye annerledes enn ungdomstiden i dag. Det er de samme problemene, samme dramaet, samme typene om igjen og om igjen.

Endret av Carla
  • Liker 4
Gjest oreokaka
Skrevet

Du er ikke den eneste! Det som irriterer meg, er at jeg fikk strekkmerker når jeg begynte å trene :P

Skrevet

Jeg fikk også det på lårene da jeg var rundt 15, og nå som 23 åring er de helt lyse, og du kan bare se dem hvis du ser nøye etter i sollys.

Skrevet

Har hatt det samme problemet som deg, men i dag plager ikke disse merkene meg.. Selvsagt kunne jeg vært foruten dem, men den fine kjæresten min bryr seg ikke, og de vakre vennene mine som er alt fra sporty til bare tynne og heldige har disse merkene..

Jeg gikk med fotballshorts hele sommeren fra jeg var 11-12 år gammel til jeg var ca 17, strekkmerkene ødela alt! Men den sommeren gikk det opp for meg at alle har disse merkene, og jeg skal søren meg ikke måtte slite med solskille midt på lårene bare fordi jeg har noen streker litt lengre oppe på lårene og rumpa!

Så nå er det bikini, og de som glor på merkene ja de får glo.. Ikke det at jeg tror folk glor på meg, men så lite bryr jeg meg i dag =)

Gjest Reza08
Skrevet

Strekkmerker er en helt vanlig forandring i huden. Alle kan få strekkmerker en gang i løpet av livet. Man regner med at omtrent 70% av alle jenter og 40% av alle gutter i slutten av tenårene vil ha strekkmerker. Disse oppstår ofte under perioder hvor kroppen vokser en del. Strekkmerkene er et allment tema, og ingen sykdom. Områdene rundt rumpa er særlig utsatt. Merkene er i mange tilfeller markant røde/blå/lilla i startfasen, men i løpet av tiden vil de avblekes og bli mindre synlige.

Mange kremer mot strekkmerker finnes på markedet. Generelt er disse resultatene skuffende. Et råd som kan funke greit, er å bruke en god dose fuktighetskrem. Noen mener at kremer med vitamin C kan være til nytte, men foreløpig ingen god dokumentasjon finnes her. Av kremer på resept eksisterer rapporter på at kremer med mye A-vitamin som Aberela kan være til hjelp for enkelte i en periode.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting å bekymre seg for TS!! Det er fler som har det enn de som ikke har det. Ville heller fokusert på å gå ned i vekt (hvis du har lagt på deg mye), strekkmerkene går ikke bort uansett. Hvis det er til trøst så kjenner jeg flere tynne jenter med strekkmerker enn de litt kraftigere

Anonymous poster hash: 03df2...025
  • 2 uker senere...
Skrevet

Noe sier meg at ungdomstiden i steinalderen ikke var så mye annerledes enn ungdomstiden i dag. Det er de samme problemene, samme dramaet, samme typene om igjen og om igjen.

Haha, jaha.

Skrevet

Når jeg var 15-16 begynte mine strekkmerker å komme gradvis, da var de ordentlig synlige i blå/lilla. Hadde de under armene, puppene, magen og lårene. De på lårene ble gradvis lysere hvertfall, så de vises bare når sola lyser akkurat der. På magen kommer det titt og ofte flere, og magen min ser ut som et kart. Jeg vil selvfølgelig ha de bort, men jeg har lært meg å leve med de.

Skrevet

Jeg er 20 år, og har både på magen, sidene og innsiden av lårene. Jeg fikk helt panikk når jeg begynte å få de, og trodde jeg aldri kunne gå i biliki igjen. Meeen, det er overaskene få som bryr seg om de, og om du er redd for at gutter skal se de og tenke ''æsj'' så er det virkelig feile gutter du henger med. Jeg begynte og kalle de tigerstriper, og nå smiler jeg hver gang jeg ser de å småler litt :P
Det er desverre lite man kan gjøre med slikt, så da kan man likegreit bare godta det ! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Er 16, har strekkmerker på innsiden av lårene og på sidene av magen. Plager meg ingenting! Har hatt de siden jeg var 14 :) Ingen bryr seg om de utenom deg selv, husk det!

*kremt*

Hun som skriver over deg er to år yngre enn deg og later til å ha en litt sunnere holdning enn deg på tross av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...