Gå til innhold

Hvor ofte bør bilen på service?


Gjest Duftlys

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 gang i året, eller hver 10-15 000 km (det som kommer først av de to alternativene).

Noen har også biler som har noe som heter "Longlife-service" og da har man service hver 25-30 000km med spesiell olje som tåler dette. Dette er helst biler som kjøres mye i året.

Anonym poster: c0f4f12889d1e55e5e940ef266388fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 gang i året, eller hver 10-15 000 km (det som kommer først av de to alternativene).

Noen har også biler som har noe som heter "Longlife-service" og da har man service hver 25-30 000km med spesiell olje som tåler dette. Dette er helst biler som kjøres mye i året.

Anonym poster: c0f4f12889d1e55e5e940ef266388fce

Alle VAG har longlife enten de går 4meter i året eller 500 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg serviceheftet, og bytt olje like ofte som nevnt over. Ellers bør du peile olje hver andre uke og sjekke nivået på andre væsker i ny og ne, sjekke luft helst hver uke, smøre med silikonstift på gummilister før vinteren kommer, låsolje 2-3 ganger i året, sjekk mønsterdybden på dekka når de skiftes.. Sjekk bremsekraftforsterkeren i ny og ne. Bør naturligvis vaskes og spyles ofte, måsedritt må fjernes med en gang og bilen bør helst poleres 2 ganger i året.



Anonymous poster hash: 858d2...355
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nye biler med en eller annen form for kjørecomputer viser når du skal ha bilen inn til service.

Jeg har 15 000km igjen før jeg skal inn til service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle VAG har longlife enten de går 4meter i året eller 500 000

Det er ikke å anbefale å følge longlifeservice hvis du kjører lite. Oljen blir gammel, og da gjør den ikke så godt nytten sin.

Anonymous poster hash: c0f4f...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke å anbefale å følge longlifeservice hvis du kjører lite. Oljen blir gammel, og da gjør den ikke så godt nytten sin.

Anonymous poster hash: c0f4f...fce

Bytter olje hver 24 måned om man kjører lite så har du mobilitetsgaranti om det blir gjort hos Møller iallefall, dessuten så sier kjørecomputern ifra lenge før du faktisk har kjørt 30k om man kjører svært lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter olje hver 24 måned om man kjører lite så har du mobilitetsgaranti om det blir gjort hos Møller iallefall, dessuten så sier kjørecomputern ifra lenge før du faktisk har kjørt 30k om man kjører svært lite.

Ja, det kan godt hende at man har mobilitetsgaranti hvis man bytter olje hver 24 mnd.

Men jeg selv liker å vite at alt er 100% på stell, og ble anbefalt av mitt verksted å bytte olje hvert år, siden jeg kjørte så lite. Den gangen kjørte jeg VAG, og kjørte ca 7-8000 km i året.

Nå kjører jeg 12 000 km, og et annet bilmerke, men fremdeles holder jeg meg til service 1 gang i året.

Anonymous poster hash: c0f4f...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 gang i året er nok helt riktig. På en gammel bil kan du smøre låser og hengsler selv, skifte væsker og smøre gummilister er også overkommelig. Verre med bremser og den slags som man må se på av og til.

Jeg vasker min 17 år gamle Nissan ganske mye. Det virker som om den blir tørr av det og rusten kommer bedre til - som om skit og oljerester ellers beskytter bilen. Kan det være noe i det?

Anonymous poster hash: 580b0...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 15.6.2013 den 23.33, AnonymBruker skrev:

1 gang i året er nok helt riktig. På en gammel bil kan du smøre låser og hengsler selv, skifte væsker og smøre gummilister er også overkommelig. Verre med bremser og den slags som man må se på av og til.

 

Jeg vasker min 17 år gamle Nissan ganske mye. Det virker som om den blir tørr av det og rusten kommer bedre til - som om skit og oljerester ellers beskytter bilen. Kan det være noe i det?

 

Anonymous poster hash: 580b0...68d

Gammel tråd, men jeg måtte bare kommentere det her. Selvsagt "tørker" den inn. Biler må poleres med voks for å beskytte lakken helst to ganger i året. Spesielt over tid vil klarlakken svekkes og uten den har du en svært sårbar og porøs overflate. Både for rust og falming. Det er slik en rød bil blir rosa. 

Lakken er beskyttet når vanndråper bare flyver av bilen. 

Anonymkode: 858d2...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2013 den 8.53, Gjest Duftlys skrev:

Ja, hvor ofte? Er helt grønn. :fnise: Kjører vel ca 5 mil i uka, maks.

Alle mine biler gir beskjed når de vil på service. Nå har jeg online fjernstyring og sikkerhetskontroll på bilen slik at jeg bare trykker på onlineknappen og får beskjed om hvordan ståa er både med olje, dekktrykk osv. 

Anonymkode: e7baf...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle mine biler gir beskjed når de vil på service. Nå har jeg online fjernstyring og sikkerhetskontroll på bilen slik at jeg bare trykker på onlineknappen og får beskjed om hvordan ståa er både med olje, dekktrykk osv. 

Anonymkode: e7baf...57c

Sikkert mye vits i å svare denne brukeren når tråden er 4 år gammel 

Anonymkode: d9844...f42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Sikkert mye vits i å svare denne brukeren når tråden er 4 år gammel 

Anonymkode: d9844...f42

Kan jo være det er andre som lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Husmusa70 skrev:

Kan jo være det er andre som lurer.

På hvordan man finner ut av om bilen må på service når eksempelet ditt er at bilen sier fra selv? 😆 Impeccable logic, Sherlock.

Anonymkode: 580b0...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert mye vits i å svare denne brukeren når tråden er 4 år gammel 

Anonymkode: d9844...f42

Og hva er hensikten med å trekke opp for lengst pensjonerte tråder :raven:

Anonymkode: e7baf...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...