AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #1 Skrevet 5. juni 2013 Det jeg funderer på er ikke bare et KG-fenomen, men jeg synes stadig jeg ser det her også. Det er helt ok å fortelle anorektikere at de trenger å legge på seg, men det er tydeligvis ikke greit å fortelle overvektige at de bør slanke seg. Begge deler er alvorlige helseproblemer, begge har en feil holdning til mat, så hva skyldes denne forskjellen? Jeg har også alltid trodd at former refererte til noen som har en litt mer utpreget timeglassfigur enn gjennomsnittet, men har i det siste skjønt at mange mener at rund er også en form. Hvis du skader deg selv med alkohol, sigaretter eller lignende, må du være forberedt på å få høre det hvor mye du koster samfunnet og burde skjerpe deg. Hvorfor behandles overvektige så annerledes? Hvorfor har det blitt så ok å være overvektig i Norge..? Anonym poster: 7e5135ac570993dc31807514c925de48 13
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #2 Skrevet 5. juni 2013 Jeg var overvektig før, og jeg kan love deg at det ikke er noe særlig. Du får kommentarer, stygge blikk og blir fortalt av diverse folk at du må skjerpe deg og ta deg sammen. Du leser og hører om hvor mye du koster samfunnet, hvor lat og generelt udugelig du er. Derfor blir jeg nysgjerrig på hvor du har fått dette inntrykket? Overvekt blir stadig diskutert. Anonym poster: 976c6884bda17f32efbd7c086417d464 13
MilleVanille Skrevet 5. juni 2013 #3 Skrevet 5. juni 2013 Det er blitt greit å være overvektig i Norge, nettopp fordi så mange er blitt overvektige de siste årene. Halvparten av Norges befolkning er overvektige, og hver fjerde kvinne i Norge lider av FEDME. Da snakker vi ikke bare lett overvektig. Selvfølgelig er det hardt å innrømme at man er feit og må gå ned i vekt, det er jo både tøft og vanskelig. Da er det mye lettere å rakke ned på de tynnere, slik at de kan flytte fokuset fra dem selv til de som er normalvektige, og få dem til å tro at det er de det er noe galt med. At det er de normalvektige som må gå opp i vekt, ikke at de overvektige må gå ned i vekt. Helt latterlig, men det er jo faktisk slik det er. Man skal liksom flytte normalgrensen høyere og høyere opp, slik at det rett og slett blir unormalt å være slank. For det er jo overvekt som er normalvekt i dag. Dette nektes det selvfølgelig for. Ser hvordan slanke jenter blir rakket ned på her inne. Jeg har jo selv fått slengt bemerkninger om at jeg er spiseforstyrret fordi jeg mener at mange her inne glorifiserer overvekt. Jeg er sunn og glad, det er dere som har et problem. 11
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 Jeg var overvektig før, og jeg kan love deg at det ikke er noe særlig. Du får kommentarer, stygge blikk og blir fortalt av diverse folk at du må skjerpe deg og ta deg sammen. Du leser og hører om hvor mye du koster samfunnet, hvor lat og generelt udugelig du er. Derfor blir jeg nysgjerrig på hvor du har fått dette inntrykket? Overvekt blir stadig diskutert. Anonym poster: 976c6884bda17f32efbd7c086417d464 Blir det stadig diskutert? Her inne er ihvertfall mitt inntrykk at man ikke kan antyde at noen godt kunne mistet noen kilo før det kommer en skokk med damer og skal fortelle deg hvor feil du tar, hvor umoden du er og at du kan dra et visst sted. Uansett om personen virkelig kunne hatt godt av det for sin egen helses del. Anonym poster: 7e5135ac570993dc31807514c925de48 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #5 Skrevet 5. juni 2013 Helt enig, folkehelse problem nr 1 i dag og tiden fremover vil antageligvis være fedme, vekten på den gjevne nordmann har godt opp med over 20 kilo på bare et par tiår, men jeg begynner å forstå hvorfor. For gir du et lite hint til folk om at de burde ta av et par kilo så får en slengt etter seg at en oppfordrer til anoreksi, for noe tull! Fedmeopperasjoner skal de ha, men ordet feit, eller overvektig er et tabu ord. Det er mange kilo mellom overvektig og undervektig en trenger overhode ikke oppfordre folk til å få spiseforstyrrelse selv om en oppfordrer de til å bli normalvektige og jeg klarer heller ikke å skjønne hvorfor folk tror det, men det er tydelig at det er blitt folks propaganda nr 1. Anoreksi skal alltid blandes inn overalt for en unnskyldning til å ta i overvekts problematikken med silkehansker. Anonym poster: eedceb00705b4b14db98e0c4a9731be4 8
Gjest avocadoen Skrevet 5. juni 2013 #6 Skrevet 5. juni 2013 Det er blitt greit å være overvektig i Norge, nettopp fordi så mange er blitt overvektige de siste årene. Halvparten av Norges befolkning er overvektige, og hver fjerde kvinne i Norge lider av FEDME. Da snakker vi ikke bare lett overvektig. Selvfølgelig er det hardt å innrømme at man er feit og må gå ned i vekt, det er jo både tøft og vanskelig. Da er det mye lettere å rakke ned på de tynnere, slik at de kan flytte fokuset fra dem selv til de som er normalvektige, og få dem til å tro at det er de det er noe galt med. At det er de normalvektige som må gå opp i vekt, ikke at de overvektige må gå ned i vekt. Helt latterlig, men det er jo faktisk slik det er. Man skal liksom flytte normalgrensen høyere og høyere opp, slik at det rett og slett blir unormalt å være slank. For det er jo overvekt som er normalvekt i dag. Dette nektes det selvfølgelig for. Ser hvordan slanke jenter blir rakket ned på her inne. Jeg har jo selv fått slengt bemerkninger om at jeg er spiseforstyrret fordi jeg mener at mange her inne glorifiserer overvekt. Jeg er sunn og glad, det er dere som har et problem. Mener du det er riktig å si til en person "du er feit. slank deg" eller "du er alt for mager. legg på deg"? Finnes det ikke litt finere måter å si ting på? Man trenger ikke være frekk vet du Og btw: http://www.nrk.no/ostlandssendingen/flere-oslojenter-er-undervektige-1.10953422 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #7 Skrevet 5. juni 2013 Blir det stadig diskutert? Her inne er ihvertfall mitt inntrykk at man ikke kan antyde at noen godt kunne mistet noen kilo før det kommer en skokk med damer og skal fortelle deg hvor feil du tar, hvor umoden du er og at du kan dra et visst sted. Uansett om personen virkelig kunne hatt godt av det for sin egen helses del. Anonym poster: 7e5135ac570993dc31807514c925de48 Følger du eksempelvis med i nyhetsbildet? Det er ganske mange oppslag, nesten daglig, om sunnhet og helse, overvekt og fedme. Da jeg var overvektig fikk jeg mange kommentarer. Eller vent.. Er dette bare atter en "alle tynne damer på KG får gjennomgå, mens de tykke glorifiseres for sin egen overvekt og ingen tåler hets av tykke damer"-tråd? Anonym poster: 976c6884bda17f32efbd7c086417d464 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #8 Skrevet 5. juni 2013 Følger du eksempelvis med i nyhetsbildet? Det er ganske mange oppslag, nesten daglig, om sunnhet og helse, overvekt og fedme. Da jeg var overvektig fikk jeg mange kommentarer. Eller vent.. Er dette bare atter en "alle tynne damer på KG får gjennomgå, mens de tykke glorifiseres for sin egen overvekt og ingen tåler hets av tykke damer"-tråd? Anonym poster: 976c6884bda17f32efbd7c086417d464 Det er egentlig mer en "Vi har et stadig voksende problem med overvekt i Norge, kan det ikke være mulig å diskutere det saklig her inne for en gangs skyld"-tråd. En av få ganger jeg har postet en tråd som anonym bruker, det er ikke tilfeldig, jeg hadde forventet hets ved å skrive med brukernavn. Anonym poster: 7e5135ac570993dc31807514c925de48 1
MilleVanille Skrevet 5. juni 2013 #9 Skrevet 5. juni 2013 Mener du det er riktig å si til en person "du er feit. slank deg" eller "du er alt for mager. legg på deg"? Finnes det ikke litt finere måter å si ting på? Man trenger ikke være frekk vet du Og btw: http://www.nrk.no/os...tige-1.10953422 Jeg hadde aldri sagt til en person at vedkommende var feit, med mindre det ble bedt om en helt ærlig mening, slik som i den tråden jeg vet du sikter til. Finere måter å si ting på? Hvordan mener du jeg skulle ha pakket inn sannheten? Jeg har ikke vært frekk overhodet, så den må du lenger ut på landet med! Linken er forsåvidt ganske irrelevant i denne saken. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #10 Skrevet 5. juni 2013 Følger du eksempelvis med i nyhetsbildet? Det er ganske mange oppslag, nesten daglig, om sunnhet og helse, overvekt og fedme. Da jeg var overvektig fikk jeg mange kommentarer. Eller vent.. Er dette bare atter en "alle tynne damer på KG får gjennomgå, mens de tykke glorifiseres for sin egen overvekt og ingen tåler hets av tykke damer"-tråd? Anonym poster: 976c6884bda17f32efbd7c086417d464 Hvorfor i alle dager skal noe som er skadelig for deg selv glorifiseres? Tåpelig. En bør kunne ta opp kampen mot fedme uten at folk skal gå helt amok og skrike ANOREKSIEN kommer og tar deg om du går ned et par kilo. Tja hvorfor tror du fedme er på nyhetsbilder hele tiden? Fordi det er blitt mye mer av det kanskje, og hvorfor er det det, jo fordi det er blitt normalt å være overvektig. Dessverre. Anonym poster: eedceb00705b4b14db98e0c4a9731be4 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #11 Skrevet 5. juni 2013 Det er egentlig mer en "Vi har et stadig voksende problem med overvekt i Norge, kan det ikke være mulig å diskutere det saklig her inne for en gangs skyld"-tråd. En av få ganger jeg har postet en tråd som anonym bruker, det er ikke tilfeldig, jeg hadde forventet hets ved å skrive med brukernavn. Anonym poster: 7e5135ac570993dc31807514c925de48 At vi har et stadig voksende problem med overvekt i Norge er en ting. Hvorfor ikke debattere årsakene til dette da, i stendenfor å fokusere på at overvektige ikke får kommentarer om overvekten sin, eller ikke blir fortalt at det er usunt? Dette stemmer ikke. Anonym poster: 976c6884bda17f32efbd7c086417d464 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #12 Skrevet 5. juni 2013 At vi har et stadig voksende problem med overvekt i Norge er en ting. Hvorfor ikke debattere årsakene til dette da, i stendenfor å fokusere på at overvektige ikke får kommentarer om overvekten sin, eller ikke blir fortalt at det er usunt? Dette stemmer ikke. Anonym poster: 976c6884bda17f32efbd7c086417d464 Fordi årsaken er veldig enkel i de fleste tilfeller. Feil mat, for mye av den og for lite mosjon. Anonym poster: 7e5135ac570993dc31807514c925de48 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #13 Skrevet 5. juni 2013 Hvis du ikke har vært overvektig selv, har du ikke rett til å si noe som helst om det. Det er mye hets og mobbing. Jeg har vært både overvektig og undervektig. Det er mye verre å være feit! Anonym poster: 25404354a89fe5092a41660a93d0152e 9
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2013 #14 Skrevet 5. juni 2013 Antar regelverket til KG er med på å styre endel faktisk. Er det snakk om anoreksia eller bulimi så blir tråden stengt på samme måte som ved akutte selvmordsplaner, mens noen som trøstespiser så blir det oversett. Tilhører selv sistnevnte kategori, og ser egentlig komikken i at om jeg nevner at jeg spiser 5-10.000 kalorier i en runde, så blir det ikke reagert på, men om jeg skulle være så syndig å nevne at jeg vurderer kutte meg så får moddene panikk
Gjest avocadoen Skrevet 5. juni 2013 #15 Skrevet 5. juni 2013 Jeg hadde aldri sagt til en person at vedkommende var feit, med mindre det ble bedt om en helt ærlig mening, slik som i den tråden jeg vet du sikter til. Finere måter å si ting på? Hvordan mener du jeg skulle ha pakket inn sannheten? Jeg har ikke vært frekk overhodet, så den må du lenger ut på landet med! Linken er forsåvidt ganske irrelevant i denne saken. Om noen ber om en helt ærlig mening om hvordan skjorta ser ut, svarer du da "du ser ut som en jævla hore, gå og bytt!" om du vet personen faktisk sliter med dårlig selvbilde? For jenta i den tråden både du og jeg sikter til var ikke feit. Kanskje litt lubben, men det er forskjell på å være feit og å ha former. Om du så magen hennes så kunne man lett se at hun ikke var feit. Men hun ba om meninger, og om du mener hun er feit, så er det faktisk mulig å skrive "jeg synes du har noen kilo for mye. Kanskje du skal prøve å spise litt sunnere og trene litt?" når man ser synlig at personen har kuttskader. Om ei jente hadde lagt ut bilde av seg selv med kuttskader og var undervektig, så skriver man ikke "ja, du er mager! Legg på deg ass!", for kuttskader er en god indikasjon på at personen har ett problem med seg selv. Man kan si sannheten uten å være frekk vet du. 8
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2013 #16 Skrevet 5. juni 2013 Antar regelverket til KG er med på å styre endel faktisk. Er det snakk om anoreksia eller bulimi så blir tråden stengt på samme måte som ved akutte selvmordsplaner, mens noen som trøstespiser så blir det oversett. Tilhører selv sistnevnte kategori, og ser egentlig komikken i at om jeg nevner at jeg spiser 5-10.000 kalorier i en runde, så blir det ikke reagert på, men om jeg skulle være så syndig å nevne at jeg vurderer kutte meg så får moddene panikk Behøver forøvrig ikke engang være snakk om kutting, men om jeg nevner oppkast, eller fasting i en dag eller tre så er det samme hysteriet. For meg, er det største helseproblemet uten tvil at jeg trykker i meg 2-3 dagers kaloribehov på et par timer, resten av selvskadingen er mer eller mindre problemfri i forhold. Heldigvis er jeg gammel nok til at jeg ser ironien i det og ikke blir nevneverdig plaget over dobbeltmoralen i dette, men det er allikevel med på å skape problemer generelt sett.
MilleVanille Skrevet 5. juni 2013 #17 Skrevet 5. juni 2013 At vi har et stadig voksende problem med overvekt i Norge er en ting. Hvorfor ikke debattere årsakene til dette da, i stendenfor å fokusere på at overvektige ikke får kommentarer om overvekten sin, eller ikke blir fortalt at det er usunt? Dette stemmer ikke. Anonym poster: 976c6884bda17f32efbd7c086417d464 Dette skrives det jo om i aviser og blader hver eneste dag. Hva vi skal spise for å gå ned i vekt, hvordan holde vekten, mat som forebygger mot ditten og datten m.m. Les og lær. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #18 Skrevet 5. juni 2013 Dette skrives det jo om i aviser og blader hver eneste dag. Hva vi skal spise for å gå ned i vekt, hvordan holde vekten, mat som forebygger mot ditten og datten m.m. Les og lær. Ta det med ro, din verdensmester. Jeg er ikke overvektig lenger, så noe har jeg nok gjort riktig et sted på veien. Anonym poster: 976c6884bda17f32efbd7c086417d464 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #19 Skrevet 5. juni 2013 Antar regelverket til KG er med på å styre endel faktisk. Er det snakk om anoreksia eller bulimi så blir tråden stengt på samme måte som ved akutte selvmordsplaner, mens noen som trøstespiser så blir det oversett. Tilhører selv sistnevnte kategori, og ser egentlig komikken i at om jeg nevner at jeg spiser 5-10.000 kalorier i en runde, så blir det ikke reagert på, men om jeg skulle være så syndig å nevne at jeg vurderer kutte meg så får moddene panikk Dette har jeg også sett et par eksempler her inne og det er jo helt tragisk at en spiseforstyrrelse her inne og også andre plasser ikke er en spiseforstyrrelse, det er bare anoreksi som er en spiseforstyrrelse. Som at det å ha et problematisk forhold til mat på den ene siden er være enn på den andre siden. Matorgier og overspising blir tatt så lett på, på mange måter. Spiseforstyrrelser dekker jo hele fjølen. Anonym poster: eedceb00705b4b14db98e0c4a9731be4 5
MilleVanille Skrevet 5. juni 2013 #20 Skrevet 5. juni 2013 (endret) Ta det med ro, din verdensmester. Jeg er ikke overvektig lenger, så noe har jeg nok gjort riktig et sted på veien. Anonym poster: 976c6884bda17f32efbd7c086417d464 Irrelevant svar. Edit: Jeg skrev ikke "Les og lær." til deg. Endret 5. juni 2013 av MilleVanille 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå