AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #1 Skrevet 4. juni 2013 I det siste har jeg lest om opptil flere unge mennesker (30-40 års alder) som har fått denne krefttypen. Leste at det er en av de vanligste kreftformene blant begge kjønn, og at den har relativt dårlig prognoser i forhold til andre krefttyper. Leste også at kosthold har mye skyld i denne sykdommen. Og da tenker jeg at jeg blir bekymret, for jeg har et dårlig kosthold og har hatt det siden tidlig ungdomsalder (10-15 år siden). Har spist MYYYE frossenpizza, godterier, junk-food, brus og så videre. Jeg er slank, og trener relativt mye, men det jeg putter i kroppen er ikke like bra! Og når jeg leser om slike unge mennesker som får denne sykdommen, blir jeg nervøs for min egen del. Nærmer meg 30 år selv. Det skal sies at de fleste tilfellene av sykdommen forekommer hos de over 50. Som med de fleste krefttyper. Jeg har kjempeproblemer med å endre kostholdet radikalt. Jeg spiser sunt i skippertaksperioder, og sprekker senere.. Hva slags matvarer kan jeg få i meg som kan forebygge tarmkreft? Anonym poster: 8faba49b369debd60772598fcd0b0c15
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #2 Skrevet 4. juni 2013 Jeg kan virkelig ikke tro at det er veldig vanlig å få tykktarmskreft i 30-årsalderen, men å spise sunt vil være positivt uansett. Kutt ut sukker og raske karbohydrater, da vil det bli lettere å klare å holde seg. Vanskelig i starten, men så vil det gå lettere etter hvert. Fiber skal visst være bra for å forebygge mot tarmkreft, så få i deg nok grønnsaker(men helst ikke for mye frukt=sukker). Anonym poster: 56121640a73377d622a1ac2d660e8266
Gjest Cloud9 Skrevet 5. juni 2013 #3 Skrevet 5. juni 2013 https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreftformer/tarmkreft/ Likevel, jeg vil ikke si at man skal lese mye om sykdom og slikt på nett, ettersom man (ifølge en eller annen studie) kan bli/ føle seg mer syk. Å gå til lege er nok det beste.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #4 Skrevet 26. november 2014 85% av de som får tykktarmskreft er over 60 år, så du er ikke akkurat i primærgruppen. Overlevelsen ligger mellom 60-70 % avhengig av kjønn og type kreft, det er hverken det beste eller det verste innen kreftområdet, men som med alt annet avhenger det jo av når kreften ble oppdaget, respons på behandling, spredning og andre sykdommer som påvirker forløpet. Spis sunt og mosjoner, og slutt å bekymre deg. Sannsynligheten for at du skal få dette i 20-årene uten andre disponerende faktorer er minimal. Anonymous poster hash: e2e25...fa9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå