Gå til innhold

Nazi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor er det så mange som misbruker dette ordet? Det er faktisk et ord med meget sterke konnotasjoner for veldig mange. Jeg synes det er respektløst å misbruke et slikt ord.

Om du som leser dette ikke vet hva "nazi" betyr så kan jeg opplyse om at det er en forkortning av "nazist" eller "Nationalsozialist".

Anonym poster: dc88f4b5a2b4bff4cdf83c0b19983316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men er dette nødvendigvis misbruk, da? Når dette ordet blir brukt, er det jo som regel med betydningen "strengt, strikt, firkantet, uten smidighet eller slingringsmonn", som jo er ett av kjennetegnene på hvordan nazistene ville ha det. Det er uansett et negativt ladet begrep, som som sagt delvis beskriver en manglende forståelse av hvordan ting egentlig fungerer.

Og derfor synes jeg faktisk at det er veldig merkelig at enkelte liker å smykke seg selv med betegnelsen "språknazi". For i mine øyne betyr dette at man ikke ønsker å sette seg inn i hvordan språk fungerer, noe som jo også viser seg å holde stikk når man leser hva slike mennesker uttaler om språk. (Stikkordene er igjen altså, firkantet, strengt, osv., altså ganske så ulikt språkets natur.)

Anonym poster: 353f75d8b3b5a2642c40867795679c1f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...