Gå til innhold

Trafikken flyter dårlig ved rushtid


Gjest LeiBilkø

Anbefalte innlegg

Gjest LeiBilkø

Det er mange biler ved rushtid, og da blir det så klart kø. Men når trafikkflyten i tillegg heller ikke er så god, så blir det ennå mer kø. Tre ting jeg tenker kan hjelpe å bedre trafikkflyten under rushtid

1. Bilførere må ikke burke for lang tid ved lyskryss. Det hender at bilene som står forrest bruker unødvendig lang tid når signalet skifter til grønt. Bilførere bør være mest mulig klare, og det er lov å bruke gasspedalen litt.

2. Ikke hold for lang avstand til bilen foran deg. Altfor ofte så er det slik at enkelte holder veldig stor avstand til bilen foran seg når de står i kø. Faktisk så kan det være så ille at det kan passe inn både 5 og 6 biler i mellom bilen foran og den som holder for lang avstand. Vær så snill slutt med det. Forsøk å være tettest mulig opptil bilen foran deg (innenfor trafikkreglene selvsagt), slik vil det ikke bli unødvendig dårlig trafikkflyt.

3. Folk velger å "cruise" rett før rushtid, som da fører til kø, som igjen fører til mer kø, og dette når det ikke engang er rushtid. Mellom klokka 7-9 og 15-17 så bør man ligge tettest mulig opptil fartsgrensen, og raskest mulig komme seg av veien, slik at det er færrest mulig biler på veien når rushtiden starter.

Hva tenker dere, tiltak som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LeiBilkø

Ta bussen.

DEtte gjelder vel i stor grad om man tar bussen også. Det er jo ikke alle steder det er bussfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bilførere må ikke burke for lang tid ved lyskryss. Det hender at bilene som står forrest bruker unødvendig lang tid når signalet skifter til grønt. Bilførere bør være mest mulig klare, og det er lov å bruke gasspedalen litt.

Tillegg til denne: Når du skal til venstre i et lyskryss, kjør frem så du står midt i krysset, og er klar til å svinge med en gang motgående får rødt lys. Ikke stå og kop bak ved fotgjengerfeltet, dersom alle kjører frem får vi over 4-5 biler pr runde, i stedet for 1-2. Dette gjelder både i kryss med hjelpepil og uten. Har du bil med grei motor bør du også lære deg å henge på clutchen når det nærmer seg grønt, i stedet for å bruke tid på brems og bakkestart.

Anonym poster: 060fff17503e37557b2a8919d6d04599

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bilførere bør lære seg hvordan man fletter.

Flettingen foregår så sent som overhode mulig, og annehver bil fletter seg sammen. Enkelt!

Den foregår IKKE 50-100-150 meter før en innsnevring, men ved innsnevringen!



Anonymous poster hash: 37509...0e1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bilførere bør lære seg hvordan man fletter.

Flettingen foregår så sent som overhode mulig, og annehver bil fletter seg sammen. Enkelt!

Den foregår IKKE 50-100-150 meter før en innsnevring, men ved innsnevringen!

Anonymous poster hash: 37509...0e1

Synd Ola Nordmann stempler deg som ett rasshøl om du kjører helt frem til innsnevringen i venstre fil da :/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd Ola Nordmann stempler deg som ett rasshøl om du kjører helt frem til innsnevringen i venstre fil da :/

Ola Nordmann stempler alle andre som rasshøl i trafikken uansett hva man gjør, så om man gjør det man skal/bør eller ikke spiller ingen rolle. Men trafikken flyter bedre om man fletter rett, uavhengig om hva Ola Normann tenker.

Anonymous poster hash: 37509...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bilførere bør lære seg hvordan man fletter.

Flettingen foregår så sent som overhode mulig, og annehver bil fletter seg sammen. Enkelt!

Den foregår IKKE 50-100-150 meter før en innsnevring, men ved innsnevringen!

Anonymous poster hash: 37509...0e1

Jeg syns dette er feil.

Om jeg har kjørt i sneglefart i en halvtime syns jeg faktisk du bør flette deg inn så snart du treffer køen. Ikke kjøre forbi førti stillestående biler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med fletting er jo at alle bilister bør flette i samme område, siden det blir mindre effektiv fletting når den er fordelt utover en lengre strekning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er feil.

Om jeg har kjørt i sneglefart i en halvtime syns jeg faktisk du bør flette deg inn så snart du treffer køen. Ikke kjøre forbi førti stillestående biler.

Gjør man slik skaper man dårlig flyt og ytterligere kø/venting for de som er i feltet (samt de som blir stående stille å vente bak den som sniker seg inn for tidlig fra påkjøringsfeltet) ved at noen sniker seg inn i begynnelsen av påkjøringsfeltet, mens de som har forstått det fletter seg inn i slutten. Da ender du opp med å flette inn to (eller flere som finner det for godt å flette seg inn før feltslutt) biler istedefor bare den ene som fletter seg inn der hvor feltet slutter.

Anonymous poster hash: 99014...dcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man slik skaper man dårlig flyt og ytterligere kø/venting for de som er i feltet (samt de som blir stående stille å vente bak den som sniker seg inn for tidlig fra påkjøringsfeltet) ved at noen sniker seg inn i begynnelsen av påkjøringsfeltet, mens de som har forstått det fletter seg inn i slutten. Da ender du opp med å flette inn to (eller flere som finner det for godt å flette seg inn før feltslutt) biler istedefor bare den ene som fletter seg inn der hvor feltet slutter.

Anonymous poster hash: 99014...dcf

Det er like mange biler man må pause for uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like mange biler man må pause for uansett.

Nei, ikke hvis alle fletter EN bil hver som kommer på slutten av påkjøringsfeltet.

Fletter man på din måte, så risikerer du å måtte flette inn de som kjører ut påkjøringsfeltet også, de må jo også få komme seg inn på vegen. Samt at det blir lengre kø på vegen som er før påkjøringen, ved at de (la oss si) 100 meterene med påkjøringsfelt står tomt. Ringvirkningen er da at køen forplanter seg enda lengre bakover enn nødvendig i det feltet som er påkjøringsfelt.

Påkjøringsfeltene er jo der for en grunn, for at man skal bruke de til å komme seg inn på vegen.

Anonymous poster hash: 99014...dcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke hvis alle fletter EN bil hver som kommer på slutten av påkjøringsfeltet.

Fletter man på din måte, så risikerer du å måtte flette inn de som kjører ut påkjøringsfeltet også, de må jo også få komme seg inn på vegen. Samt at det blir lengre kø på vegen som er før påkjøringen, ved at de (la oss si) 100 meterene med påkjøringsfelt står tomt. Ringvirkningen er da at køen forplanter seg enda lengre bakover enn nødvendig i det feltet som er påkjøringsfelt.

Påkjøringsfeltene er jo der for en grunn, for at man skal bruke de til å komme seg inn på vegen.

Anonymous poster hash: 99014...dcf

Hele den første delen din er jo helt ulogisk. Fremkomsthastigheten for hovedveisjåførene påvirkes ikke av om bilene flettes på punkt B eller punkt C.

Den andre delen kan jeg til dels være enig i, da man i spesielle tilfeller sakker trafikken før påkjøringen ved å vise høflighet for de bilene man møter i flettekrysset. Dette gjelder dog kun et titalls meter totalt. Alikevel har jeg erfart at om man prøver å flette tidlig finner man alltids et fint smutthull = flyt. Venter man til siste stund blir man gjerne møtt av gretne sjåfører som mener man sniker/sjåfører som ikke kan fletteregelen = kø. De titalls meterne jevner seg altså ut av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns dette er feil.

Om jeg har kjørt i sneglefart i en halvtime syns jeg faktisk du bør flette deg inn så snart du treffer køen. Ikke kjøre forbi førti stillestående biler.

Dette kommer an på veien. Er det to filer som føres sammen skal det flettes ved enden, er det på/avkjøringsfelt skal man flette ved første anledning. (etter skillelinjen blir punktert)

Sniking blir uglesett ved veier som deler seg, hvor enkelte venter lengst mulig med å velge fil. Dette er dumt, fordi de da må stoppe helt ved veiskillet, og dermed blir stående å sperre for de som skal den andre veien. Dog må folk være romslige nok til å slippe frem likevel, både fordi de ellers sperrer for trafikken, og fordi du ikke kan vite om personen gjorde dette med vilje, eller om de ikke er kjent og var usikre på hvilken fil de burde ligge i.

Anonymous poster hash: 060ff...599

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alikevel har jeg erfart at om man prøver å flette tidlig finner man alltids et fint smutthull = flyt. Venter man til siste stund blir man gjerne møtt av gretne sjåfører som mener man sniker/sjåfører som ikke kan fletteregelen = kø. De titalls meterne jevner seg altså ut av seg selv.

Tråden gjelder rushtidskjøring, og da gjelder ikke de vanlige reglene om avstand og luker pleier ikke være et tema. At andre ikke kan fletteregelen kan man ikke forholde seg til, de lærer best av at andre gjør det riktig.

Anonymous poster hash: 060ff...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden gjelder rushtidskjøring, og da gjelder ikke de vanlige reglene om avstand og luker pleier ikke være et tema. At andre ikke kan fletteregelen kan man ikke forholde seg til, de lærer best av at andre gjør det riktig.

Anonymous poster hash: 060ff...599

Det er bare å stå i enden av flettefeltet og se bil etter bil passere, slik som du akkurat gjorde med dem. Be my guest. :)

(Luker blir det alltid, da folk har hodet på en million andre steder;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er bare å stå i enden av flettefeltet og se bil etter bil passere, slik som du akkurat gjorde med dem. Be my guest. :)

Men det skjer jo ikke. Jeg kjører daglig i Oslo, og 99% kan å flette riktig her.

Anonymous poster hash: 060ff...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele den første delen din er jo helt ulogisk. Fremkomsthastigheten for hovedveisjåførene påvirkes ikke av om bilene flettes på punkt B eller punkt C.

Den andre delen kan jeg til dels være enig i, da man i spesielle tilfeller sakker trafikken før påkjøringen ved å vise høflighet for de bilene man møter i flettekrysset. Dette gjelder dog kun et titalls meter totalt. Alikevel har jeg erfart at om man prøver å flette tidlig finner man alltids et fint smutthull = flyt. Venter man til siste stund blir man gjerne møtt av gretne sjåfører som mener man sniker/sjåfører som ikke kan fletteregelen = kø. De titalls meterne jevner seg altså ut av seg selv.

Den første delen er jo ikke ulogisk. Hvis du fletter på både B og C mens jeg kun fletter på C så påvirkes såvisst fremkomshastigheten din (og alle som står i samme kø). Fletter du kun inn C, blir det dermed mer flyt.

Det er bare å stå i enden av flettefeltet og se bil etter bil passere, slik som du akkurat gjorde med dem. Be my guest. :)

(Luker blir det alltid, da folk har hodet på en million andre steder;))

Hvis du blir stående i enden å se bilene passere, så gjør du noe "feil". Det er bare å vise tydelig at du er på vei ut og så kjøre. Om dette blir gjort rett så stopper du ikke opp å venter i enden, men fletter deg inn mens du triller. Møter du på en tulling som ikke gidder å hjelpe deg inn, så ok, da må du stoppe, men neste man lager da luke for deg. Opplever du at ingen lager luke for deg, så er du for treig.

Anonymous poster hash: 99014...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er nok todelt.

1. Bedre trafikkopplæring og jevnlig oppfrisking.

2. Bedre kollektivtransporttilbud. Dersom flere får et attraktivt alternativ til bilen vil mange velge dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var det faktisk et godt oppslag om i avisen i dag: http://www.dagbladet.no/2013/05/08/tema/motor/bil/klikk/27068080/

Denne er også litt morsom: http://www.klikk.no/motor/bil/article331753.ece

Poenget er: jevn fart, jevne luker, lite full stopp. Ved fletting bør man begynne allerede ved starten av flettefelt/akselerasjonsfelt, ved at de som kommer fra høyre kommer raskt opp i samme fart som de i venstre felt, og fletter så snart det er luke. Ikke vent til slutten av feltet, og ikke stopp ved starten for å hive deg inn i første luke. Også gjelder det samme her som ved kø-kjøring: Ha en luke som er stor nok til at en bil kan flette inn der uten store problemer, så slipper både du og andre å bli spesielt sinket av det.

Dessuten, tror det også er nevnt i artikkelen, at det bør være ca en bils avstand uansett, så hvis det f.eks kommer utrykningskjøretøy så kan man flette raskt og enkelt.



Anonymous poster hash: c487d...75d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...