Gjest miora Skrevet 4. juni 2013 #1 Skrevet 4. juni 2013 Jeg har endel eksem, og det har i det siste spredd seg til nye områder der det blusser opp i perioder. Nå er også nippelen rammet, haha. Men det som bekymrer meg er at det er akkurat som det væsker fra eksemsårene på nippelen, kjenner jeg blir våt på hånda om jeg tar der, noe jeg ikke har opplevd andre steder (som jeg kan huske). Har smurt meg med sterk kortisonkrem på nippelen, siden det er det eneste som har hjulpet på eksem tidligere, men kanskje kremen er for sterk? Noen som har erfaring med noe lignende?
umettelig Skrevet 4. juni 2013 #2 Skrevet 4. juni 2013 (endret) Gå til lege og det heter brystvorte på norsk. Og for å svare på noe av det du lurer på, å væske fra brystvorten kan være ganske normalt om du har eksem eller infeksjon i området. Det er kanaler som ender i brystvorten som utsondrer dette. Det er der det kommer melk når du ammer. Endret 4. juni 2013 av umettelig 1
Gjest miora Skrevet 4. juni 2013 #3 Skrevet 4. juni 2013 Gå til lege og det heter brystvorte på norsk. Og for å svare på noe av det du lurer på, å væske fra brystvorten kan være ganske normalt om du har eksem eller infeksjon i området. Det er kanaler som ender i brystvorten som utsondrer dette. Det er der det kommer melk når du ammer. Klart jeg vet det heter brystvorte på norsk, men engelske ord blander seg stadig inn i det norske språk, og personlig syns jeg nippel høres mer hyggelig ut. Spør for å høre om noen har erfaring med dette, så du trenger ikke svare på den måten. Får som oftest ikke time hos legen på over tre uker, så hvorfor ikke spørre om råd her?
umettelig Skrevet 4. juni 2013 #4 Skrevet 4. juni 2013 Klart jeg vet det heter brystvorte på norsk, men engelske ord blander seg stadig inn i det norske språk, og personlig syns jeg nippel høres mer hyggelig ut. Spør for å høre om noen har erfaring med dette, så du trenger ikke svare på den måten. Får som oftest ikke time hos legen på over tre uker, så hvorfor ikke spørre om råd her? Personlig synes jeg det å si 'nippel' får en til å høres ut som om man er tolv år. Men for all del. 3
Gjest miora Skrevet 4. juni 2013 #5 Skrevet 4. juni 2013 Personlig synes jeg det å si 'nippel' får en til å høres ut som om man er tolv år. Men for all del. Gir fortsatt ikke svar på det jeg lurer på.
Fiskekake Skrevet 4. juni 2013 #6 Skrevet 4. juni 2013 Stikk på legevakta. Jeg gjør alltid det hvis det er lang ventetid hos legen.
umettelig Skrevet 4. juni 2013 #7 Skrevet 4. juni 2013 Gir fortsatt ikke svar på det jeg lurer på. Men kjære deg, jeg svarte faktisk på noe av det du spurte om. 1
umettelig Skrevet 4. juni 2013 #8 Skrevet 4. juni 2013 Stikk på legevakta. Jeg gjør alltid det hvis det er lang ventetid hos legen. Og det skal man ikke gjøre med slike ting, er det rart at legevakten har køer om alle skulle drevet på slik? 2
Gjest miora Skrevet 4. juni 2013 #9 Skrevet 4. juni 2013 Men kjære deg, jeg svarte faktisk på noe av det du spurte om. Flott at du kunne gi svar på at det er normalt ja, takk for det. Men akkurat nå er jeg ikke ute etter å diskutere om jeg skal til legen eller legevakta med det første, eller om man høres ut som en tolvåring eller ikke om man skriver nippel. Det jeg lurer på er; Har noen erfaring med dette? Og hva har hjulpet deg?
umettelig Skrevet 4. juni 2013 #10 Skrevet 4. juni 2013 Flott at du kunne gi svar på at det er normalt ja, takk for det. Men akkurat nå er jeg ikke ute etter å diskutere om jeg skal til legen eller legevakta med det første, eller om man høres ut som en tolvåring eller ikke om man skriver nippel. Det jeg lurer på er; Har noen erfaring med dette? Og hva har hjulpet deg? Det hjelper å gå til lege med slikt, har jeg hørt.
Sugerøret Skrevet 4. juni 2013 #11 Skrevet 4. juni 2013 (endret) Legevakt er for akutte ting.Eksem i seg selv er ubehagelig ,men du dør ikke av det Skaff deg litt kortison salve,de mildeste er reseptfrie på apotek. Samt fet krem ala Ceridal fettkrem.Om du har råd til det,kjøp også canoderm 5% krem som du mikser med cerdial. Først et lag kortison,la det tørke,så fettkrem. Smøres morgen og kveld. Zyrtec/cetrisin får en uten resept mot event.kløe. Dette kan du gjøre mens du venter på en time hos Hudlege Og ja. Det heter fortsatt brystvorte selv om vi bruker engelske ord innimellom de norske.Det ser og oppfattes veldig dårlig i mine øyne.Aka "fjortis nivå" god bedring med eksemet og brystvorten! Endret 4. juni 2013 av Kårky 1
Gjest miora Skrevet 4. juni 2013 #12 Skrevet 4. juni 2013 Legevakt er for akutte ting.Eksem i seg selv er ubehagelig ,men du dør ikke av det Skaff deg litt kortison salve,de mildeste er reseptfrie på apotek. Samt fet krem ala Ceridal fettkrem.Om du har råd til det,kjøp også canoderm 5% krem som du mikser med cerdial. Først et lag kortison,la det tørke,så fettkrem. Smøres morgen og kveld. Zyrtec/cetrisin får en uten resept mot event.kløe. Dette kan du gjøre mens du venter på en time hos Hudlege Og ja. Det heter fortsatt brystvorte selv om vi bruker engelske ord innimellom de norske.Det ser og oppfattes veldig dårlig i mine øyne.Aka "fjortis nivå" god bedring med eksemet og brystvorten! Takk for ordentlig svar. (Har som sagt ikke tenkt meg til legevakta, haha) Har hatt eksem så lenge jeg kan huske, så er ikke noe nytt problem. Blir bare litt usikker på nye områder, og spesielt brystvorta, siden det virker som den har sartere hud. Bruker nå elocon 0,1% og A-Derma emollient cream, men A-Derma alene blir for svak, og etter bruk med elocon har det begynt å væske, men forstatt ikke gått bort. Har ikke noe erfaring med kremene du beskriver, og er helt ærlig litt redd for å spørre på apoteket etter råd pga. sosial angst, men tror du disse kan hjelpe bedre enn de jeg bruker nå? Eller tror du/dere jeg bør skaffe svakere kortisonkrem, og at dette kan hjelpe? Har tenkt meg til hudlege så fort jeg får tid, ja. Begynner å bli lei av at jeg får nye eksem-"områder".
Sugerøret Skrevet 4. juni 2013 #13 Skrevet 4. juni 2013 Canoderm 5% og ceridal fettkrem inneholder ikke kortison. Men du ,den elcon kan gi hud(!!)reaksjon. Muligens burde du få en annen type sterk-kortison.Det får du ta med hudlegen (eventl.fastlegen.) Huden er tynnere ja rundt brystvorten og du må kanskje bruke mildere kortisonkrem. Du får en på apotek uten resept.(1%). Min sønn har eksem og vi bruker Betnovat krem og følger "eksemtrappen" Går over til mildere kortisonkrem når vi ser at eksemet er på vei bort. Samt han smører seg med fettkremblandingen hver dag. Selv når han er eksemfri. A-derma ,samt mange andre kremer har ikke virket for oss. Du må nesten bare prøve deg frem til en kombinasjon som virker for deg. Eucerin,a.krem,apolar ,apobase/locobase osv har ikke fungert for eksem/tørr hud her i gården. Samt oljer ser ut til å tette porer og gi enda mer problemer.Forsøkte med dusj olje samt vanlig olje til smøring av hud.Det hjalp ikke det spor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå