Gå til innhold

"En uviten person..."


Uglen

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at en del på KG og andre forum kutter adjektiv på denne måten. Spesielt dreier dette seg om ordet "uvitende", men jeg har også sett det i andre sammenhenger.

"Han er troen(de) til å gjøre litt av hvert."

"Hun kan så lite om verden, jeg synes at hun er en skikkelig uviten(de) person".

Og så videre.

Er dette avhengig av dialekt? Er dette vanlig (i talespråket) hvor dere kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipper det er fordi den siste stavelsen i disse ordene helt eller delvis ikke blir uttalt i talespråket når de, som i eksemplene dine, står midt i en setning, i hvert fall om man snakker litt fort. Men det er uansett feil å skrive slik. :)

Anonym poster: 0a6c85ff1f63635362af4cac51713d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det er fordi den siste stavelsen i disse ordene helt eller delvis ikke blir uttalt i talespråket når de, som i eksemplene dine, står midt i en setning, i hvert fall om man snakker litt fort. Men det er uansett feil å skrive slik. :)

Anonym poster: 0a6c85ff1f63635362af4cac51713d0d

Hmmm, kan tenkes. Selv må jeg snakke usannsynlig fort for at endelsene skal utelates, men det varierer vel mellom ulike personer og dialekter. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være de samme menneskene som skriver sambo i stedet for samboer? Et litt overdrevet fokus på å spare tastetrykk?

Anonym poster: a9b0aee18b505801a96e17d3f79d4be2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være de samme menneskene som skriver sambo i stedet for samboer? Et litt overdrevet fokus på å spare tastetrykk?

Anonym poster: a9b0aee18b505801a96e17d3f79d4be2

Det tror jeg nok ikke. Troen og uviten kommer nok av at man ikke hører den siste stavelsen i ordene, sånn at man ikke tenker over at de skal være der når man skal skrive. På samme måte ser jeg ofte østlendinger som skriver tema når det skal være temaet, fordi disse to ordene uttales helt likt hos mange. Tviler på at nordlendinger f.eks. kunne gjort disse feilene, ettersom de sier truanes og uvitanes, og har en tydelig e til slutt i temaet.

Sambo er mer en slags forumslang, som dessuten også er ganske økonomisk, ettersom det vanligvis ikke bare er kort for samboer, men for samboeren min.

Anonym poster: 0a6c85ff1f63635362af4cac51713d0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det tror jeg nok ikke. Troen og uviten kommer nok av at man ikke hører den siste stavelsen i ordene, sånn at man ikke tenker over at de skal være der når man skal skrive. På samme måte ser jeg ofte østlendinger som skriver tema når det skal være temaet, fordi disse to ordene uttales helt likt hos mange. Tviler på at nordlendinger f.eks. kunne gjort disse feilene, ettersom de sier truanes og uvitanes, og har en tydelig e til slutt i temaet.

Sambo er mer en slags forumslang, som dessuten også er ganske økonomisk, ettersom det vanligvis ikke bare er kort for samboer, men for samboeren min.

Anonym poster: 0a6c85ff1f63635362af4cac51713d0d

Sambo er for meg uløselig knyttet til boken om "Lille sorte Sambo" :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo er for meg uløselig knyttet til boken om "Lille sorte Sambo" :).

Of topic, men:

En av brukerne her var visstnok hellig overbevist om at denne "Sambo" var mannen til èn av KG-damene - som hadde gitt ham dette kjælenavnet pga hans afrikanske opprinnelse.

Så merket hun at "navnet" dukket opp i flere tråder, med ulike trådstartere, og så sa det klikk!

(Leste det i en "ting jeg var treig med å forstå" -tråd, e.l. Har glemt hvilken bruker det var, dog.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har mye viten innenfor fagfeltet

han har mye vitenskap innenfor fagfeltet

Anonym poster: b328708b79940aff6c542b01c381f4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det heter uvitende, men man kan si og skrive viten. som skrevet over her.

Anonym poster: b328708b79940aff6c542b01c381f4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viten er det som en person eller en gruppe vet implisitt eller eksplisitt om et bestemt emne. Slik lyder den språklige forklaringen på begrepet, men det diskuteres mye om det kan begrunnes at noen har en «viten» når de har fått på annen hånd, dvs. via det de har hørt fra andre, hva de har lest om, eller hva de har sett i mediene.

altså er viten et eget slags begrep.

Men det er ikke noe motbegrep som heter uviten, derimot kan man si uvitende om en person.

Anonym poster: b328708b79940aff6c542b01c381f4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, viten er et substantiiv. Og prefikset u brukes normalt bare sammen med adjektiv. (Det finnes unntak, men da er det ofte humoristisk motivert, som f.eks. ved ufisk.) For øvrig er jo uvitende motsatsen til vitende (selv om det siste jo ikke brukes som adjektiv i særlig grad - det blir litt det samme som ueffen/effen, hvor effen i grunnen ikke er et selvstendig ord. )

Uansett, uviten er ikke et ord.

Anonym poster: 0a6c85ff1f63635362af4cac51713d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nettopp.

Viten - i betydningen vitenskap eller kunnskap er et ord. Et substantiv.

Viten eller uviten som adjektiv, derimot, finnes ikke. Iflg. ordboka, riktignok, selv om de altså brukes. Vitende og, tilsvarende, uvitende er imidlertid gyldige former.

Men som påpekt her, dukker det altså opp i noen dialekter ("uveten"). Og på en del andre dialekter er de-suffikset vanskelig å oppfatte. Takk for innspill, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Of topic, men:

En av brukerne her var visstnok hellig overbevist om at denne "Sambo" var mannen til èn av KG-damene - som hadde gitt ham dette kjælenavnet pga hans afrikanske opprinnelse.

Så merket hun at "navnet" dukket opp i flere tråder, med ulike trådstartere, og så sa det klikk!

(Leste det i en "ting jeg var treig med å forstå" -tråd, e.l. Har glemt hvilken bruker det var, dog.)

Sambo er vel en definisjon som også brukes på personer som er av blandet afrikansk og indiansk eller europeisk opprinnelse. Det er visstnok ikke et veldig positivt ord.

http://en.wikipedia.org/wiki/Zambo

http://en.wikipedia.org/wiki/Sambo_(racial_term)

Edit. Det ble litt rotete. Beklager.

Endret av Samaysa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "sambo" i den betydningen er vel fullstendig utdatert og nesten utdødd nå? Jeg mener, om man spør en 15-åring (eller en 25-åring, for den del), så er det vel få som vet hva som menes?

For meg som er over 50, og som har vokst opp med pinneisen Sambo, som etterhvert ble omdøpt til "Nøttepinne", pluss Torbjørn Egners velkjente sang, er det imidlertid et veldig familiært begrep, som det nok er like greit at har omtrent forsvunnet fra norsk.



Anonymous poster hash: 0a6c8...d0d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men "sambo" i den betydningen er vel fullstendig utdatert og nesten utdødd nå? Jeg mener, om man spør en 15-åring (eller en 25-åring, for den del), så er det vel få som vet hva som menes?

For meg som er over 50, og som har vokst opp med pinneisen Sambo, som etterhvert ble omdøpt til "Nøttepinne", pluss Torbjørn Egners velkjente sang, er det imidlertid et veldig familiært begrep, som det nok er like greit at har omtrent forsvunnet fra norsk.

Anonymous poster hash: 0a6c8...d0d

Hvis det er mitt innlegg du sikter til, så tror jeg heller ikke at sambo blir brukt i en slik betydning lenger. Alt er jo rasisme i våre dager, til og med uskyldige barnebøker som ikke har noen som helst hensikt å være rasistisk. Det blir for dumt, synes jeg. I dag er vel dette ordet mest utbredt som en slags forkortning for samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...