Gjest Morteno Skrevet 3. juni 2013 #1 Skrevet 3. juni 2013 Jeg liker veldig godt å lage mat og Spaghetti Bolognese er min absolutt stor favoritt. Lurer på om noen har noen tips og triks. Foreløpig så pleier jeg å bruke følgende: Kjøttdeig Løk Tomatpure Hakkete tomater Krydder (Basilikum, Oregano ++) Litt buljong Rødvin hvis tilgjengelig Bacon Pleier å la det småkoke i rundt 30 minutter. Spaghettien er bare vanlig spaghetti og prøver som oftest å få den al dente! Noen som har noen skikkelig gode tips? Har hørt om en som har brukt en hel (!) flaske rødvin og lot det småkoke i 4-5 timer. Høres litt drøyt ut og dyrt. Tips?
Gjest LadyAntebellum Skrevet 3. juni 2013 #2 Skrevet 3. juni 2013 http://www.diggmat.com/2009/03/verdens-beste-spaghettisaus-pastasaus-tomatsaus-veldig-veldig-god/ Jeg lagde denne idag og den var kanooooongod:)
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #3 Skrevet 3. juni 2013 rødvin gjør virkelig noe med smaken, bacon også! Jeg har stangselleri oppi, det setter en spiss på smaken. Og så har jeg gulrøtter eller litt sukker oppi og lar det koke leeenge. Bruker også litt tomatpure slik at smaken ikke skal bli så vannete. Kjører alt sammen med stavmikser og har urtene i til slutt. Anonym poster: 81746334b5023dc704f43c89eea35c3f
Orchideae Skrevet 10. juni 2013 #4 Skrevet 10. juni 2013 (endret) Jeg surrer løk og hvitløk. Da det er blankt hiver jeg i gulrøtter og surrer litt til. Så heller jeg i hakka tomater og tomatpuré. Og koker det opp. Smaker til med oregano, timian, basilikum, salt, pepper og sukker. Så lar jeg det småkoke i ca to timer. Jeg lager ofte stooore posjoner og fryser ned. Noe bruker jeg stavmikser på og har til pizzasaus, og resten blir til pasta. Sist brukte jeg 6 bokser tomater, 1 med tomatpure, 2 løk, 2 kinesiske hvitløk, og 5 gulrøtter. Da fikk jeg 5 glass (type barnematglass) pizzasaus og spaghettisaus til 6 middager for to personer. Endret 10. juni 2013 av Orchideae
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #5 Skrevet 10. juni 2013 Jeg syns balsamico i tomatsausen gjør den veldig god, faktisk enda bedre enn med rødvin Anonymous poster hash: f29fe...175
Gjest winston Skrevet 10. juni 2013 #6 Skrevet 10. juni 2013 Jeg varierer mye. Forskjellige ting jeg bruker er fennikel, sjampignon, søtpotet, selleri, pastinakk, potet, aubergine, squash, linser, kikerter, paprika (forskjellige farger), chilli og spinat. Sikkert mye jeg ikke kom på akkurat nå. Smaker til med urter, chiliflak, worcestershire sauce, balsamico, rødvinseddik, sukker...
Anje Skrevet 10. juni 2013 #7 Skrevet 10. juni 2013 Jeg liker veldig godt å lage mat og Spaghetti Bolognese er min absolutt stor favoritt. Lurer på om noen har noen tips og triks. Foreløpig så pleier jeg å bruke følgende: Kjøttdeig Løk Tomatpure Hakkete tomater Krydder (Basilikum, Oregano ++) Litt buljong Rødvin hvis tilgjengelig Bacon Pleier å la det småkoke i rundt 30 minutter. Spaghettien er bare vanlig spaghetti og prøver som oftest å få den al dente! Noen som har noen skikkelig gode tips? Har hørt om en som har brukt en hel (!) flaske rødvin og lot det småkoke i 4-5 timer. Høres litt drøyt ut og dyrt. Tips? Jeg bruker denne til vanlig bolognese: laura (på engelsk) Et tips til selve pasaen er å passe på å kjøpe den pakket i plast. Pasta tar opp smak, så dersom du kjøper slike i bokser så smaker det bare papp, ikke pasta. Og å bytte på. Jeg liker pastaskruer til bolognese, fordi sausen fester seg godt i skruene. Men min yndlings"saus" er faktisk bare ferske tomater, basilikum, olivenolje, parmesan og maldonsalt. Alt strødd over varm pasta uten å varmes. Om jeg har det strør jeg over pinjekjærner og bacon/restekjøtt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå