Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2013 #1 Skrevet 3. juni 2013 Hva skjer? Er det noe spes jeg bør vite om? Hva tester de for? Skal i slutten av uken. Tror kanskje jeg gruer meg litt. Kan jeg melde meg som organdonor samtidig?
Mynona Skrevet 3. juni 2013 #2 Skrevet 3. juni 2013 (endret) Når du kommer sier du fra at du er der, så ber de deg sette deg ved et bord å fylle ut et skjema (dette fyller du ut hver gang du er der). Så kommer den en som tar deg med inn på et rom hvor dere går gjennom spørsmålene og du får masse informasjon. Etter det går du ut i tappe-området, og de tapper en pose på samme måte som når man gir til vanlig. Dette blodet gis ikke til noen, men går til testing. Er litt usikker på hva de tester, men det er hvertfall jern, hemoglobin, HIV... Mens du driver med dette får du brus/juice og kanskje noe å spise. Den som tapper blod av deg sitter sammen med deg om du ønsker det. Også får du med deg jerntabletter som skal spises i perioden etter givningen. Edit: det er ikke blodbanken som tar seg av organdonasjon. Og det gjør ikke vondt å gi blod heller. Endret 3. juni 2013 av Mynona
Gjest Nesevisa Skrevet 3. juni 2013 #5 Skrevet 3. juni 2013 (endret) Mulig jeg husker feil, men jeg tror ikke jeg ga blod første gang jeg var i blodbanken. Da tok de bare blodprøver som måtte analyseres før de kunne vurdere om jeg var egnet som blodgiver. I tillegg fylte jeg ut skjemaet ja, og det består av masse spørsmål om du har hatt kjønnssykdommer, går på medisiner, har skiftet seksualpartner i det siste, om du har bodd i utlandet osv. Helt greie spørsmål. Hvis du allerede har vært der en gang på sånn første-test, skal du jo gi. Da er det sånn som Mynona beskriver over her - og så ligger man i en stol og ser på TV og drikker juice mens de tapper. Helt ufarlig og ganske hyggelig :-) Edit: Så må jeg jo si at det er innmari bra at du vil være blodgiver! Det trengs :-) Lykke til! Endret 3. juni 2013 av Nesevisa
Mynona Skrevet 3. juni 2013 #6 Skrevet 3. juni 2013 Jeg tror jeg ga en pose første gang. Men som ikke ble brukt til annet enn testing.. Men mulig jeg husker feil. Kanskje det er forskjellig fra blodbank til blodbank og...
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #7 Skrevet 3. juni 2013 Det er ikke alle steder de gir deg noe å drikke/spise mens de tapper, her jeg bor er det kun de som er inne til aferese som får det. Anonym poster: 6bf1f62245f2311d2e64e98b7bf4094e
LillaFrosk Skrevet 3. juni 2013 #8 Skrevet 3. juni 2013 Den gangen jeg var inne i blodbanken (det ble bare den ene gangen - de har ikke bruk for blodtypen min), så var det bare vanlige blodprøver som ble tatt, samt at hun damen sjekket det der utfyllingsskjemaet jeg hadde fylt ut. .. Men, om du alt har gått igjennom dette, og skal til første giver time, så har jeg dessverre ingen innspill.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #9 Skrevet 3. juni 2013 Første gangen min brukte de en mindre nål. Jeg husker at jeg grudde meg til første ordentlige tapping pga nålen. Husker jeg spurte hvor tykk den var. Nå har jeg gitt ca 5 ganger, og selv om jeg gruer meg noe voldsomt før hver gang, så går det veldig fint! Hver gang tenker jeg at dette kan jeg godt gjøre igjen i morgen Skal snart gi igjen jeg også, og smågruer meg litt Anonym poster: bc6cd205ce48ca72ceae5be4ad0a9070
Mynona Skrevet 3. juni 2013 #10 Skrevet 3. juni 2013 Trikset er å ikke se på nåla før de stikker. Den ser verre ut en den er
skruf Skrevet 4. juni 2013 #11 Skrevet 4. juni 2013 Jeg har nylig blitt blodgiver. Første gangen så fylte jeg ut et skjema, og ble "intervjuet" av en sykepleier for å finne ut om jeg i det hele tatt passet som blodgiver. Etterpå så tok de noen blodprøver for å bl.a sjekke for sykdommer, og for å finne ut blodtypen. Ei lita uke etter så ringte de meg og sa jeg var godkjent, og jeg fikk time til å gi blod. Da jeg ga blod første gangen så meldte jeg meg og som benmargsdonor, da tok de ekstra prøve ift det.
*Nellik* Skrevet 4. juni 2013 #12 Skrevet 4. juni 2013 Første time for registrering, har du en samtale hvor du svarer på diverse spørsmål, og får informasjon. Du fyller ut et skjema, som du gjennomgår under denne samtalen, og til sist tar de blodprøver av deg. Om blodprøvene er ok, blir du innkalt til å gi blod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå