Gå til innhold

Kneskade, dømt til operasjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg fikk en vridning i mitt ene kne da jeg falt over en stein på en fjelltur. Jeg fallt med hele vekten og landet skjevt. Var hos lege og han trodde det var menisken og at vi skulle se ann de neste tre dagene. Da skulle det bestemmes om jeg skulle ta MR og mulig operasjon vurderes.

Jeg har krykker, men går "fint" uten. Går veldig rolig og med stivest mulig ben.

Vridninger er vonde, men kan bøye og belaste kneet. Å strekke kneet helt ut gjør vondt, men det går. Gå i trapper går greit så lenge jeg holder foten stiv og belaster armene og holder meg fast når jeg går. Jeg har blitt bedre. Dette skjedde for to dager siden og smertene kom først noen timer etter vridningen selv om det var vondt akkurat når jeg falt, kunne jeg gå greit. Smertene kom om natten og utover neste dag var det mye vondere.

Er det et godt tegn at det er litt bedre, at jeg kan gå? Eller MÅ jeg opereres?

Har veldig angst for operasjon og vil unngå dette så godt det går...

Anonym poster: 67f13776e4bb5a7053d5e39e31e8266d

Innlegget er redigert,

Rainbow81, mod

Endret av Rainbow81
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde nøyaktig det samme som deg, fallt med full vekt på vridd kne, spydde av smerter og jeg sa ikke et ord på nesten et døgn. Jeg vr til lege som undersøkte og undersøkte, men fant ut vi skulle se det an. For å si det sånn, føsrt 7 måneder senere kunne jeg jogge og løpe, det er nå 4 år siden og jeg kan på enkelte dager ikke strekke foten skikkelig hardt ut uten at det rykker i kneet, men jeg trener både fjellklatring, motbakkeløp, knebøy osv med tunge vekter.

Men som sagt, 7 måneder der jeg ikke gikk mer enn kneet tilsa, og vær VELDIG forsiktig med å sitte i samme stilling lenge, feks kino osv.

Anonym poster: 9c1c0b167e02f2ab8ece43983ec95440

AnonymBruker
Skrevet

Flere svar?

Anonym poster: 67f13776e4bb5a7053d5e39e31e8266d

AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymous poster hash: 67f13...66d
Skrevet

Nå finnes det jo veldig mange ulike måter å skade knærne på, men min erfaring er at legene er ganske restriktive på kneoperasjoner. Jeg skadet selv kneet for 15 år siden, gikk to uker på krykker og ble relativt grei igjen. Men helt bra ble jeg ikke, og jeg har fått konstatert kronisk skade. Men så lenge jeg fungerer greit i hverdagen (jogging og fjellturer er ikke et krav for greit nok, å kunne gå uten smerter i godt nok) vil de ikke operere. I følge legen som vurderte om jeg skulle få operasjon så gjør ikke operasjonen kneet 100% bra igjen, det gjør det bare bedre. Og i aller verste fall blir det verre.

Hvis du kan gå på foten uten smerter nå vil jeg tro at sjansene er gode for at kneet ditt ordner seg selv i stor grad. Jeg hadde ikke sjans til å tråkke ned første uka, men andre uka gikk det veldig fort fremover :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...