Gå til innhold

Utekatt alene i 2 uker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en utekatt (katteluke), som er en ivrig jeger, og er mye ute.

Nå har det seg slik at jeg bor langt fra folk, og skal på ferie i 2 uker.

Jeg tror ikke pus vil trives på kattepensjonat.

Samtidig er det få alternativer til kattepass i perioden.

Om jeg setter frem hauger med mat og vann til henne (Det er i tillegg flere bekker rundt huset), vil det gå greit om hun er enehersker i 2 uker, uten tilsyn?

Pus spiser også mus hver dag.

Hvor mye mat bør jeg evt sette frem?

Hun vil altså ha full tilgang til å komme seg inn (og ut) gjennom katteluka, og kommer og går som det passer henne, slik hun alltid har gjort.

Eneste alternativet jeg ser som kanskje jeg se til pus en gang iblandt er den eneste naboen, pus er mye der, men de er gamle og skrøpelige, og vi har lite kontakt ellers, så jeg vil jo helst ikke plage dem. Bare lurer på om de vil synes jeg er frekk om jeg spør om de kan se etter pus et par uker.

Jeg bare spør, så ikke hogg hodet av meg, jeg har ingen planer om å stikke på ferie, og la katten sulte alene.

Anonym poster: e40b5c4311060463af1994af342e6304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mupsi

Spør naboen du, det går sikkert greit i og med at katten din er der endel allerede. Også kjøper du en blomst til dem når du kommer hjem som takk for kattepassen. God ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsyn minst èn gang om dagen, det er ikke bare rådet, men også lovfestet. Alt mulig kan skje. Hun kan bli syk eller skadet. Det kan komme andre katter som plager/jager henne (ofte masse katter rundt om som er så sky at de holder seg skjult så lenge det er folk hjemme). Hun kan bli forvirret og stresset fordi du ikke er hjemme, og finne på å begynne å lete etter deg. Kort sagt: Det er ikke forsvarlig å la en utekatt være alene hjemme uten tilsyn minimum en gang i døgnet. Det er slikt det blir hjemløse katter og etterhvert det vi kaller "villkatter" av!

Snakk med naboen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...