AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #1 Skrevet 2. juni 2013 Planlegger en kjøretur som skal starte i Venezia og avsluttes på Sicilia. Vi ønsker å bruke litt over 2 uker på denne ferien, så vi vil få med oss det som er absolutt mest verdt å oppleve i Italia. Vi har planlagt små stopp i Toscana-området, Isola del Giglio, Roma og kanskje Terracina. I Sicila tar vi ting litt på sparket. Det som er viktigst den siste uka der er sol, strand, bading og god mat Er 17-18 dager for lite til dette (vil ikke stresse). I såfall tenker vi å droppe Venezia og starte i Piza. Ellers vil vi ta ting litt som det faller oss inn der og da. Noen tips om hva som er verdt å få med seg på denne kjøreturen, og tror dere tiden vil strekke til sånn som vi har planlagt kjøreruta? Tips til overnatting kommer også godt med Anonym poster: f78e0a91bfb1b24d2604cc6ddcc49fa9
Nasse Nøff Skrevet 3. juni 2013 #2 Skrevet 3. juni 2013 Jeg synes vel dere kanskje gaper over et veldig stort område, for det er så masse å se på veien. Og det er veldig langt ned til Sicilia.... Et det noen spesiell grunn til at dere vil til Sicilia? Det finnes mange fine steder med fine sandstrender og god mat uten at det er så langt å kjøre. Det skal for eksempel være fine sandstrender i området rundt Pescara. Hvis dere velger reise sydover fra Roma må man i hvert fall få med seg Pompeii og Amalfikysten. Sorrento og Capri går for å være noe av det vakreste i Italia. Jeg ville nok valgt å reise fra Venezia og sydover, og kanskje så langt som til Sorrento, og droppet Sicilia. Alternativt, kanskje tatt et fly fra Roma til Sicilia, hvis det er et must å være der noen dager. En annen mulighet er som du nevner å starte i Pisa å kjøre ned til Sicilia.
marsy Skrevet 4. juni 2013 #3 Skrevet 4. juni 2013 (endret) Jeg har reist mye rundt i Italia og synes nok dere prøver å gape over for mye på for kort tid. Dere risikerer at det blir veldig mye kjøring og mye pakking ut og inn av bil. Tror jeg ville ha satset på kanskje 3 lengre stopp, der dere bor flere netter på rad et sted, og bruker det som base for å kunne utforske litt. Hadde også satset på fine steder som er ganske ulike, for å få opplevd mest mulig. Noen mulige kjøreruter: Milano/Bergamo-Italienske rivieraen-Cinque Terre-Toscana-Roma Pisa/Toscana-Terracina-Amalfikysten-Gargano-Roma Disse rutene gir ca 2-4 timers kjøring mellom de ulike områdene, lar dere få se variert landskap og oppleve mye flott. De er fine baser for å dra på utflukter, eller bare slappe av med sol og bad. Finn overnatting med balkong og havutsikt langs kysten, og bo på en vingård med basseng og restaurant i Toscana. Dere kan fint bo 4-6 netter på hvert sted uten å kjede dere i det hele tatt. Begge rutene avslutter i Roma, sånn at dere kan levere fra dere leiebilen og ta de siste nettene der, med kort vei til flyplassen. Rute nr 1 holder seg langs middelhavskysten, mens Rute 2 tar en avstikker til det nydelige Garganoområdet på Adriaterhavskysten. Italienske rivieraen: her er det alt fra pene små kystbyer til skikkelige luksusbyer. Vakkert område, og mange fine steder å besøke. Fine badesteder. Dra til Portofino for litt luksusliv. Cinque Terre: verdt noen netters besøk. Veldig populært, men ikke uten grunn. Gå mellom de fem småbyene, eller ta den lille togturen. Veldig romantisk. Toscana: Historie, kunst og romantiske landsbyer på fjelltoppene... og vin og mat i verdensklasse. Her hadde jeg bodd i Chianti eller like sør for Siena, da har dere kort vei til mange fine byer og til vindistriktene. Bo på et sted med badebasseng, så får dere sol og avslapning her også. Terracina: Byen i seg selv er ikke så fantastisk, selv om gamlebyen er sjarmerende - men de har en laaaaaang sandstrand, gode sjømatsrestauranter og passer perfekt for et par dager med avslapning på vei sørover. Anbefaler å ta båt ut til Ponza Amalfikysten: Mange turister, men en av verdens vakreste områder, og flotteste kjøreturer. Dra til Pompeii, ut til Capri eller ta båten som kjører inn og ut av de mange småbyene nedover kysten. Gargano: Nasjonalpark på Adriaterhavskysten. Vakre badestrender, dramatiske klipper og koselige småbyer som f.eks. Vieste. Ta båten ut til de tre Tremiti-øyene. Turkis vann og få turister. Endret 4. juni 2013 av marsy
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #4 Skrevet 4. juni 2013 Jeg vil varmt anbefale Montalcino og Montepulciano i Toscana. Flotte steder med nydelig mat og vin. Jeg har også vært på Isola del Giglio. Av de tre byene er Castello på toppen den flotteste. Dog er det mange andre steder som er minst like flotte i Italia, så med tanke på at turen til Porto San Stefano og fergetur over til Isola del Giglio vil ta mye tid, ville jeg sløyfet turen dit. Anonym poster: 45ad687e5e362ba114ce4d1ab454526e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå