Gå til innhold

Hvor vanlig er denne bordplasseringen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er det viktig å blande familie og venner, når bryllupet trolig blir første og siste gang de ser hverandre? For å være litt kynisk her - tror du det er så viktig for gjestene?

Dette er jeg enig i, og det hører jeg ofte folk nevner også. Som regel blir det likevel hyggelig samtale med de man ikke kjenner fra før uansett i slike sammenhenger, uten å måtte tvinge folk sammen.

Det kommer selvsagt an på hva slags grad av blanding det er snakk om også. Å sette fjerne kusiner sammen med en venn for blandingens skyld er jeg sterkt i mot, mens å dele et bord mellom to vennegjenger kan føles mye mindre tvunget igjen. Men som regel blir bryllupsmiddagene veldig hyggelige om brudeparet setter gjestenes komfort over egne ønsker, og som regel er det ikke så vanskelig å tenke seg til hva en selv hadde likt om man var gjest.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har som mål å blande våre to familier under bryllupsmiddagen, men det er først og fremst fordi vi har invitert bare de aller nærmeste. Det vil si foreldre, forlovere, barn, søsken, søskens partner og søskens barn. Da er det for oss helt naturlig å blande. det er mange som ikke har truffet hverandre der og vi ønsker at alle skal få en god oversikt over hvem som er hvem. Regner med at middagseansen (hele kvelden altså) varer i rundt fire timer, såpass lenge klarer man å bli kjent med noen nye. Særlig når det er såpass nær familie.

Hadde vi hatt hundre på gjestelisten hadde vi tenkt helt annerledes.

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg ser på vårt bryllup som en utstrakt hånd til de enkelte om både å fortsette et godt vennskap og etablere nye relasjoner.

Wow, du er jammen generøs. :fnise:

Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg ser på vårt bryllup som en utstrakt hånd til de enkelte om både å fortsette et godt vennskap og etablere nye relasjoner. Det gjelder både familie og venner. Da velger vi å blande ulike grupperinger slik at det kan bli en livlig dynamikk i det hele. Er det noe jeg er stolt av er det at bryllupet vårt er lagt opp etter gjestene, ikke etter meg som prinsesse for en dag.

Bordplasseringen har vi hvertfall i boks. Første utkast til bordplassering er klart der venner er blandet med venner, familie med familie og til og med et "singelbord" med folk fra alle kanter der alle er i de glade tjueårene eller nettopp har passert tredve. Der ville jeg ha sittet for der tror jeg de kan ha veldig mye moro.

Hadde forøvrig vært veldig trist om bryllupet ble første og siste anledning vi treffes når det først og fremst er nær familie og venner som er invitert. Så du har helt rett i at det er viktig for meg. :)

Dette er eg heilt einig i. Vi omgås jo begge familiane og vennar rund baut, og når vi snakkar om den eine og den andre på den andre sida av slekta så er det jo hyggeleg at dei veit kven vi snakkar om. At dei to familiane aldri meir skal møtest stussar eg på. Det er klart, er bryllupet fullt av fjerne grandtanter og søskenbarn så forstår eg det, men at søsken, ektefellar og barn kjenner kvarandre ganske godt etter kvart ser eg på som ei sjølvfølge. Ein har jo fleire familieselskap enn bryllup.

• Liker 1
Gjest Kiara!
Skrevet

Wow, du er jammen generøs. :fnise:

Høres svulstig ut, men først og fremst handler det om at det er mange som komme i mitt bryllup som jeg aldri har møtt eller som jeg har møtt nå som en konsekvens av at de har blitt invitert i brylluet. Veldig hyggelig møtte de som er sammen med mange av min manns kompiser. Utrolig glad for at vi følte magefølelsen vår å droppet mange tanter og onkler å heller inviterte vennepar der vi kanskje ikke har møtt begge to enda. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har som mål å blande våre to familier under bryllupsmiddagen, men det er først og fremst fordi vi har invitert bare de aller nærmeste. Det vil si foreldre, forlovere, barn, søsken, søskens partner og søskens barn. Da er det for oss helt naturlig å blande. det er mange som ikke har truffet hverandre der og vi ønsker at alle skal få en god oversikt over hvem som er hvem. Regner med at middagseansen (hele kvelden altså) varer i rundt fire timer, såpass lenge klarer man å bli kjent med noen nye. Særlig når det er såpass nær familie.

Hadde vi hatt hundre på gjestelisten hadde vi tenkt helt annerledes.

Dette er typisk sånt som folk misliker, fire timer sammen med en eller annen fremmed fra en annen famile kan være ille.

Anonym poster: eac82c1587063e2cddadd1b1d7ff18d2

• Liker 3
Gjest navnelapp
Skrevet

Dette er typisk sånt som folk misliker, fire timer sammen med en eller annen fremmed fra en annen famile kan være ille.

Du blir vel neppe plassert på tomannsbord? Det er sannsynlegvis fleire menneske rundt deg. Men bevares, ein kan vere skikkeleg uheldig med bordplasseringa.

AnonymBruker
Skrevet

Du blir vel neppe plassert på tomannsbord? Det er sannsynlegvis fleire menneske rundt deg. Men bevares, ein kan vere skikkeleg uheldig med bordplasseringa.

Nei, men jeg har opplevd at det føles sånn.

Til min venstre var gammeltante på 90 som ikke hørte et kvekk av hva jeg sa. Ovenfor henne satt brudens fetter på 14 som var klassisk, sur tenåring som synes alt er teit. Rett over meg og ovenfor til høyre satt et par som var mer opptatt av hverandre. Og ved siden av meg var en tildelt kavaler som var så sjenert og ordknapp at samtalen gikk i stå etter max tre setninger.

Jeg drakk mer enn jeg pleier under den middagen. :fnise:

Anonym poster: 61128c0724f2d43d425ded96cd4ed305

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Nei, men jeg har opplevd at det føles sånn.

Til min venstre var gammeltante på 90 som ikke hørte et kvekk av hva jeg sa. Ovenfor henne satt brudens fetter på 14 som var klassisk, sur tenåring som synes alt er teit. Rett over meg og ovenfor til høyre satt et par som var mer opptatt av hverandre. Og ved siden av meg var en tildelt kavaler som var så sjenert og ordknapp at samtalen gikk i stå etter max tre setninger.

Jeg drakk mer enn jeg pleier under den middagen. :fnise:

Eg høynar: Vis a vis meg: Eksen. Til venstre: Onkel som det ikkje knatt i, og som berre snakka med ektefellen sin. Til høgre: Tante, som huska meg frå barndommen, og skravla hol i hovudet på meg. Fem timar til bords. Og kjæresten min var på Roskilde. (Dette er nazi par saman-folk, men sidan min kjæreste ikkje var der, og eksen var der så tenkte dei; vi set dei saman! Genialt...) Så som sagt, ein kan ha kjempeuflaks. Men som regel har ein jo ikkje det.

Skrevet

Eg høynar: Vis a vis meg: Eksen. Til venstre: Onkel som det ikkje knatt i, og som berre snakka med ektefellen sin. Til høgre: Tante, som huska meg frå barndommen, og skravla hol i hovudet på meg. Fem timar til bords. Og kjæresten min var på Roskilde. (Dette er nazi par saman-folk, men sidan min kjæreste ikkje var der, og eksen var der så tenkte dei; vi set dei saman! Genialt...) Så som sagt, ein kan ha kjempeuflaks. Men som regel har ein jo ikkje det.

Vet ikke jeg altså, mulig det er jeg som er uheldig. Men når folk skal blande med de beste intensjoner om at folk skal få nye venner osv så setter de ALLTID meg på bordet med "de stumme", det er greit at jeg er utadvendt, men jeg er litt lei av å måtte være den eneste som holder samtale i gang på "sjenertbordet". Jeg skjønner at det er greit for brudeparet å ha noen som kan snakke med alle, men det er kjedelig å alltid være den personen for alle brudepar.

AnonymBruker
Skrevet

Hahaha, OK, du vant! :ler:

Og det er klart - stort sett så fungerer det mye bedre enn begge skrekkeksemplene våre. Jeg velger å tro det bare var litt korttenkt planlegging fra brudeparets side. :)

Skrevet

Vel, det blir faktisk ikke så ille. alle får sitte med partneren sin iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...