Gå til innhold

Hvor vanlig er denne bordplasseringen?

Fremhevede innlegg

Gjest Marmot
Skrevet

Forlovere er liksom i en særstilling, det blir noe helt annet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kiara!
Skrevet

Noenganger er splitting av par nødvendig, og at veldig få brudepar mener noe vondt med at par ikke blir sittende sammen hele kvelden. Man kan aldri gjøre alle fornøyde i en slik setting.

Godt at trenden er runde bord, virker lettere og hyggeligere for alle. :)

Gjest Adriane
Skrevet

Den ultimate bordsetting:

Runde bord: Dere bestemmer hvem som skal sitte rundt bordet. Par plasseres på samme bord. I entréen får folk bordkortet sitt - der det f.eks står "Anne, bord 8". Da kan folk plassere seg som de vil rundt bordet, men dere har likevel kontroll på matchingen.

Langbord: Samme prinsipp, men her må man bruke en annen indikator enn bordnummer, for eks. serviettfarger. Jeg var i et brullyp der bordene sto i hestesko. Endebordet hadde mørkeblå servietter, med lysere og lysere blåfarge på serviettene videre utover. Bordkortene matchet serviettene, altså var man fri til å sette seg hvor man ville så lenge det var i riktig seksjon. Nydelig og praktisk.

Dette funker helt sikkert gull hvis absolutt alle gjestene har med seg en partner. Men hva da med de single, litt sjenerte, som kanskje attpåtil knapt kjenner andre enn brudeparet? Én ting er da å bli plassert et sted med folk brudeparet vet at man vil ha noe felles med, og komme godt overens med, og eventuelt har møtt en gang eller to tidligere. En helt annen ting, er da løsningen du skisserer, hvor de i verste fall ender opp med å bare sette seg på den ene stolen som er ledig til slutt. Jeg mener ikke at idéen er dårlig, jeg tror bare ikke den passer i alle settinger :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker litt som Adriane. Tror ikke det fungerer på E- eller U-bord, det kan fort blir for mange plasser å velge mellom..?

Men på småbord tror jeg absolutt det fungerer, for da kan man styre litt hvem som skal sitte sammen og samtidig har de frihet.

Gjest Adriane
Skrevet

Vi har tenkt at par får sitte ved samme runde bord, men ikke nødvendigvis ved siden av hverandre. Etter å ha lest alle kommentarene her, blir jeg veldig usikker... jeg har også tenkt at om man sitter ved samme bord, uten nødvendigvis rett ved siden av hverandre, så duger det. Men nå tror jeg at jeg må gå i tenkeboksen igjen. Det jeg lurer på da - hvis man setter par ved siden av hverandre ved samme runde bord, og så ender det kanskje en singel person på en av sidene f.eks - er det ikke da en viss fare for at denne single personen blir sittende og "snakke" med servietten sin under middagen, fordi parene på hver side er opptatt av å snakke med hverandre? Altså - forhåpentligvis har folk nok sosiale antenner til å snakke med andre også, men jeg har selv opplevd å være i settinger der jeg har blitt sittende og mumle i skjegget, fordi alle andre ved samme bord er par - som sitter ved siden av hverandre - og ikke er så veldig interessert i å bli kjent med hun single som de aldri har sett før.

Dette syns jeg er vanskelig faktisk. Jeg får gå gjennom gjestelisten og se om jeg klarer å både plassere par ved siden av hverandre, og samtidig unngå at single havner i "blindsona".

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Jeg tenker litt som Adriane. Tror ikke det fungerer på E- eller U-bord, det kan fort blir for mange plasser å velge mellom..?

Men på småbord tror jeg absolutt det fungerer, for da kan man styre litt hvem som skal sitte sammen og samtidig har de frihet.

Jeg tror det jeg også, med småbord kan det fungere, så lenge man er obs på at det ikke ender én stakkars singel på ett bord, som på en måte bare må ta den plassen som blir igjen (eller enda verre, får spørsmål fra en annen gjest om de kan bytte plass, fordi de gjerne vil sitte sammen med partneren sin eller noe sånt... uff... )

Så sånn er det altså - at det jeg trodde var forholdsvis enkelt (bordplassering), viser seg å være langt fra det - men heller en av de vanskeligste avgjørelsene. Nå skal jeg finne frem gjestelista og se hva jeg får til :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Vi har tenkt at par får sitte ved samme runde bord, men ikke nødvendigvis ved siden av hverandre. Etter å ha lest alle kommentarene her, blir jeg veldig usikker... jeg har også tenkt at om man sitter ved samme bord, uten nødvendigvis rett ved siden av hverandre, så duger det. Men nå tror jeg at jeg må gå i tenkeboksen igjen. Det jeg lurer på da - hvis man setter par ved siden av hverandre ved samme runde bord, og så ender det kanskje en singel person på en av sidene f.eks - er det ikke da en viss fare for at denne single personen blir sittende og "snakke" med servietten sin under middagen, fordi parene på hver side er opptatt av å snakke med hverandre? Altså - forhåpentligvis har folk nok sosiale antenner til å snakke med andre også, men jeg har selv opplevd å være i settinger der jeg har blitt sittende og mumle i skjegget, fordi alle andre ved samme bord er par - som sitter ved siden av hverandre - og ikke er så veldig interessert i å bli kjent med hun single som de aldri har sett før.

Dette syns jeg er vanskelig faktisk. Jeg får gå gjennom gjestelisten og se om jeg klarer å både plassere par ved siden av hverandre, og samtidig unngå at single havner i "blindsona".

Jeg syntes det dere har tenkt er den beste løsningen.

Gjest navnelapp
Skrevet

Det jeg lurer på da - hvis man setter par ved siden av hverandre ved samme runde bord, og så ender det kanskje en singel person på en av sidene f.eks - er det ikke da en viss fare for at denne single personen blir sittende og "snakke" med servietten sin under middagen, fordi parene på hver side er opptatt av å snakke med hverandre?

Jau, det kan fort skje. Og det er ein av grunnane til min skepsis til par som sit ved sidan av kvarandre, ein har jo sjeldan berre parvennar. Og når par skal sitte og halde kvarandre på låret, kosekose og tørke tårene på kvarandre gjennom dei rørande vakre talane så har dei single vennane det langt mindre gøy. Og eg kan jo også trekke fram min eigen situasjon i mitt forrige ekteskap, der eg sat saman med ein mann som allereie hadde flytta ut, men som ikkje hadde fingerspitzgefühl nok til å takke nei til bryllupsinvitasjonen, og gnissa tenner. Ikkje alle par er superromantiske alltid. Så denne saka har meir enn ei side.

• Liker 2
Skrevet

Dette funker helt sikkert gull hvis absolutt alle gjestene har med seg en partner. Men hva da med de single, litt sjenerte, som kanskje attpåtil knapt kjenner andre enn brudeparet? Én ting er da å bli plassert et sted med folk brudeparet vet at man vil ha noe felles med, og komme godt overens med, og eventuelt har møtt en gang eller to tidligere. En helt annen ting, er da løsningen du skisserer, hvor de i verste fall ender opp med å bare sette seg på den ene stolen som er ledig til slutt. Jeg mener ikke at idéen er dårlig, jeg tror bare ikke den passer i alle settinger :)

Om man setter seg sist er det én stol ledig, akkurat som det ville vært om man hadde forhåndsbestemt plass. Om man vil komme godt overens med noen (ifølge bruden hvertfall), eller har møtt noen tidligere, så sitter man jo i verste fall bare noen armlengder unna hverandre.

Selv om rekkefølgen nå avhenger av gjestenes preferanser, er det jo fortsatt nøyaktig de samme personlighetene rundt bordet!

Skrevet

Hvorfor det? Er jo bare å seksjonere litt på langbord.

Skrevet

Hvorfor det? Er jo bare å seksjonere litt på langbord.

Jeg forstår dette med serviettene, men i mitt hode blir det bare rotete. Og jeg klarer ikke å se det for meg i det hele tatt ;) Nå skal det sies at jeg aldri har vært med på det, og at jeg hadde kanskje sett annerledes på det om jeg hadde opplevd det i praksis ;)

En grunn som gjør at jeg tror det er vanskelig med langbord:

Man må mange seksjoner for å oppnå samme "kontroll" over hvem som sitter hvor som på småbord. På småbord er det gjerne mellom 6 og 10 stk. Si at man har E-bord med hovedbord hvor plasseringen er bestemt. På alle tre armene har man 20stk. Man vil da måtte dele hver arm inn i 2 eller 3 deler. Altså vil man få fra 6 til 9 seksjoner. Skal man da ha like mange ulike farger på serviettene? Eller merke hver del på en annen måte? Da kunne man likegodt ha gjort det om det småbord. Jeg tror det blir rotete, men har som sagt ikke sett det i praksis ;)

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg syntes det dere har tenkt er den beste løsningen.

Takk for innspillet - sitter veldig i tenkeboksen akkurat nå :)

Jau, det kan fort skje. Og det er ein av grunnane til min skepsis til par som sit ved sidan av kvarandre, ein har jo sjeldan berre parvennar. Og når par skal sitte og halde kvarandre på låret, kosekose og tørke tårene på kvarandre gjennom dei rørande vakre talane så har dei single vennane det langt mindre gøy. Og eg kan jo også trekke fram min eigen situasjon i mitt forrige ekteskap, der eg sat saman med ein mann som allereie hadde flytta ut, men som ikkje hadde fingerspitzgefühl nok til å takke nei til bryllupsinvitasjonen, og gnissa tenner. Ikkje alle par er superromantiske alltid. Så denne saka har meir enn ei side.

Takk for ditt innspill også - forvirringen min er like stor egentlig, men det er godt å høre fra begge sider "av leiren". Får vondt av deg når jeg leser om det bryllupet med din eksmann. Og du har rett, ikke alle par er superromantiske alltid, selv ikke om det ikke er et brudd på gang. Noen par syns det er fint å ikke måtte sitte helt oppå partneren hele tiden. Hmmm... tror jeg skal sitte lenge i den tenkeboksen.

Om man setter seg sist er det én stol ledig, akkurat som det ville vært om man hadde forhåndsbestemt plass. Om man vil komme godt overens med noen (ifølge bruden hvertfall), eller har møtt noen tidligere, så sitter man jo i verste fall bare noen armlengder unna hverandre.

Selv om rekkefølgen nå avhenger av gjestenes preferanser, er det jo fortsatt nøyaktig de samme personlighetene rundt bordet!

Nettopp!! Og hvorfor er det verre for par å sitte "i verste fall bare noen armlengder unna hverandre", enn det er for single som kanskje bare kjenner én annen person ved bordet?

Ja, personlighetene er de samme, men noen ganger har også rekkefølgen noe å si for at dynamikken ved bordet skal bli best mulig. Tror jeg iallfall. Vanskelig dette.

Skrevet

Hva gjør dere med forlovere da? Er det helt greit å splitte et par når den ene er forlover og den andre har ansvaret for to småunger?

Ja, tenker jeg. Brudepar kan ikke klare å tilfredstille alle med bordplasseringen, men jeg tror de aller fleste prøver så godt de kan.

Når småungene ikke er bedt, så er det helt greit å splitte dem! Hvis ikke så måtte jo ungene også sitte ved hovedbordet.

Vi kom endelig i mål med vår bordplassering i går. Så nå håper jeg vi ikke får noe frafall. Har runde bord. 8-9 og 10 stk ved bordene. Etter tips her på forumet så tenkte jeg at de ungene som skal være med skulle sitte på et annet bord enn med foreldrene, men etter å ha snakket med foreldrene så ble det bare at til at vi flyttet våre egne barn fra bordet vårt. Da vil vi kanskje få litt matro vi også...

Vi blander ikke familiene. Rett og slett fordi det ville ha vært vanskelig å få det til å gå opp.

Skrevet

Takk for innspillet - sitter veldig i tenkeboksen akkurat nå :)

Takk for ditt innspill også - forvirringen min er like stor egentlig, men det er godt å høre fra begge sider "av leiren". Får vondt av deg når jeg leser om det bryllupet med din eksmann. Og du har rett, ikke alle par er superromantiske alltid, selv ikke om det ikke er et brudd på gang. Noen par syns det er fint å ikke måtte sitte helt oppå partneren hele tiden. Hmmm... tror jeg skal sitte lenge i den tenkeboksen.

Nettopp!! Og hvorfor er det verre for par å sitte "i verste fall bare noen armlengder unna hverandre", enn det er for single som kanskje bare kjenner én annen person ved bordet?

Ja, personlighetene er de samme, men noen ganger har også rekkefølgen noe å si for at dynamikken ved bordet skal bli best mulig. Tror jeg iallfall. Vanskelig dette.

Fordi den ene er en bevisst handling som garantert gjør mange ukomfortable, men det andre er et verst tenkelig scenario med lav sannsynlighet.

Og det er faktisk forskjell på en samboer enn en personen bruden tipper den sjenerte gjesten kaanskje kan gå overens med.

Har man en singel gjest med veldig sosial vegring får man gi vedkommende en "heads up" om hvem den kommer til å trives best med, eller være generøs nok til å la vedkommende ta med kavaler.

Skrevet (endret)

Jeg synes det er veldig sært å invitere til bryllup, som av de fleste sees på som en feiring av kjærlighet, og samtidig nekte andre par nærhet mellom seg den dagen. Man skal ikke få stryke, kose eller klappe på hverandre, eller hviske noen små ord innimellom. Er det bare brudeparets kjærlighet som er viktig den dagen?

Jeg mener ikke at "brudeparets kjærlighet er viktigst", men jeg har i ulike sammenhenger havnet ved siden av klinepar som omtrent tørrpuler(unnskyld uttrykket)og er man singel som det var snakk om her og blanding med par så er det ekstra kleint.

Endret av CathFoto
  • Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Fordi den ene er en bevisst handling som garantert gjør mange ukomfortable, men det andre er et verst tenkelig scenario med lav sannsynlighet.

Og det er faktisk forskjell på en samboer enn en personen bruden tipper den sjenerte gjesten kaanskje kan gå overens med.

Har man en singel gjest med veldig sosial vegring får man gi vedkommende en "heads up" om hvem den kommer til å trives best med, eller være generøs nok til å la vedkommende ta med kavaler.

Men jeg sliter fremdeles med å forstå at man blir direkte ukomfortabel fordi man ikke får sitte ved siden av partneren sin, all den tid man faktisk sitter ved samme bord, og som du selv beskriver det "i verste fall bare noen armlengder fra hverandre". Det er overhodet ikke lav sannsynlighet for at en singel gjest blir sittende "for seg selv" ved et bord, hvis alle selv får bestemme hvor de sitter. Men jeg kjenner at det ikke er noe poeng i å diskutere dette videre med deg, for vi er uenige, og det får vi bare være ;)

Jeg har ingen single gjester med veldig sosial vegring, ei heller noen pargjester med veldig sosial vegring. Hvis valget står mellom at en singel gjest kan føle seg utenfor, eller at et kjærestepar får sitte ved samme bord, men ikke nødvendigvis ved siden av hverandre, så er valget for meg ganske enkelt.

• Liker 1
Skrevet

Men jeg sliter fremdeles med å forstå at man blir direkte ukomfortabel fordi man ikke får sitte ved siden av partneren sin, all den tid man faktisk sitter ved samme bord, og som du selv beskriver det "i verste fall bare noen armlengder fra hverandre". Det er overhodet ikke lav sannsynlighet for at en singel gjest blir sittende "for seg selv" ved et bord, hvis alle selv får bestemme hvor de sitter. Men jeg kjenner at det ikke er noe poeng i å diskutere dette videre med deg, for vi er uenige, og det får vi bare være ;)

Jeg har ingen single gjester med veldig sosial vegring, ei heller noen pargjester med veldig sosial vegring. Hvis valget står mellom at en singel gjest kan føle seg utenfor, eller at et kjærestepar får sitte ved samme bord, men ikke nødvendigvis ved siden av hverandre, så er valget for meg ganske enkelt.

Ja, vi får bare være enig om å være uenig. I bryllupene jeg har vært har gjestene vært inkluderende med alle, selv om folk stryker på kjærestens rygg en gang i blant. :)

Gjest Kiara!
Skrevet

Vi har en bordplan! Den blir sikkert endret når mamma og svigermor kommer seg igjennom den, men i mine øyne ser den strålende ut! :D

Alle siter sammen med sine respektive, alle bord er blandet sammen både begge familier og venneflokker, Ved første øyekast ser det faktisk veldig bra ut. Vi har satt sammen et "ungt" singelbord sammen med et par som ikke er så amorøse av seg, resten er parbord. De eneste som er splittet er brudepikene som ikke sitter sammen med sine foreldre, og på hvert sitt bord. Den siste der gir jeg meg ikke på uten kamp.

Gjest Nigiria
Skrevet

Når det kommer til tvangsosialisering synes jeg det er veldig viktig at det blir blanding av familier og venner, ikke nødvendingvis på samme bord. Men 4 og 4 fra hver feks eller de ulike familiene på samme bord som alle er utadvendte og snakkesalige.

Hvorfor er det viktig å blande familie og venner, når bryllupet trolig blir første og siste gang de ser hverandre? For å være litt kynisk her - tror du det er så viktig for gjestene? Eller er det viktig for deg?

Gjest Kiara!
Skrevet

Hvorfor er det viktig å blande familie og venner, når bryllupet trolig blir første og siste gang de ser hverandre? For å være litt kynisk her - tror du det er så viktig for gjestene? Eller er det viktig for deg?

Jeg ser på vårt bryllup som en utstrakt hånd til de enkelte om både å fortsette et godt vennskap og etablere nye relasjoner. Det gjelder både familie og venner. Da velger vi å blande ulike grupperinger slik at det kan bli en livlig dynamikk i det hele. Er det noe jeg er stolt av er det at bryllupet vårt er lagt opp etter gjestene, ikke etter meg som prinsesse for en dag.

Bordplasseringen har vi hvertfall i boks. Første utkast til bordplassering er klart der venner er blandet med venner, familie med familie og til og med et "singelbord" med folk fra alle kanter der alle er i de glade tjueårene eller nettopp har passert tredve. Der ville jeg ha sittet for der tror jeg de kan ha veldig mye moro.

Hadde forøvrig vært veldig trist om bryllupet ble første og siste anledning vi treffes når det først og fremst er nær familie og venner som er invitert. Så du har helt rett i at det er viktig for meg. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...