Gå til innhold

Nagla? Navla?


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

I flere innlegg har jeg lest at folk skriver om noen at de ikke er "rett nagla". Det heter da "ikke rett/riktig navla", eller har jeg tatt feil i alle år?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke vant med å bruke det uttrykket og er ikke vant med at folk rundt meg bruker det heller, men jeg tenker at det er navla, men kan jo ta feil jeg og :P

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hulderjenta

Det e navla som er riktig, ja. Spørsmålet om navla/nagla ble tatt opp på en Språkteigen-podcast jeg lyttet til for en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig og interessant spørsmål! :)

Jeg vet ikke hva svaret på spørsmålet ditt er, annet enn at "rett navla" er det som tradisjonelt har blitt brukt.

Men, dette føyer seg jo inn i en generell tendens, som har vedvart i århundrer, og som gjelder mange ulike språk, nemlig at /v/ og /w/ gjerne bytter plass med /g/. Se f.eks. fransk 'gaufres', norsk 'vafler', fransk og norsk 'garderobe' vs. engelsk 'wardrobe' (pluss utallige andre eksempler), samt norske/danske ord som 'hage/have', 'farge/farve' (det finnes også her utallige eksempler). :)

Anonym poster: 2d7f199c8298c9f96c701a0c7abe4b7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden begge brukes om at en person ikke er helt "rett i hodet", så er jo egentlig begge logiske. Ikke riktig navla = er vel at noe feil skjedde ved fødsel(navlestrengen). Mens ikke riktig nagla = ikke riktig satt sammen. Men det er navla som er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Jeg tenker meg at uttrykket "riktig/ikke riktig navla" har sitt opphav fra fødesituasjoner, hvor barnet blir navlet. Det vil si at navlestrengen blir skåret over og underbundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller det stammer fra "ikke riktig nagla", dvs. at man ikke er satt sammen på en bra måte. :)

Anonym poster: 2d7f199c8298c9f96c701a0c7abe4b7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både hørt "ikke riktig navla" og "Ikke riktig naglet sammen". Jeg mener det første er rett, men klarer ikke finne noen forklaring på uttrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hulderjenta

Navla er det opprinnelige uttrykket. Men så har noen begynt å bruke nagla også fordi de har hørt/husket feil, blandet, misforstått osv. (og så gir det jo uansett mening). Det er jo ikke noe nytt det, skjer jo med andre uttrykk også. Tenk bare på den berømte kammen, og at man ikke skal dra/ta/gre/skjære alle over/under/med samme kam og så videre i det uendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navla er det opprinnelige uttrykket.

Oi, spennende! Hvor har du funnet kilden til dette? :)

Anonym poster: 2d7f199c8298c9f96c701a0c7abe4b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å google først "riktig navla" og etterpå "riktig nagla" så vil man se på hva man får opp at navla er rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å google først "riktig navla" og etterpå "riktig nagla" så vil man se på hva man får opp at navla er rett :)

Den går jeg virkelig ikke med på, altså. Jeg er selvfølgelig enig i at det som får flest treff vanligvis er det som er mest riktig, men her var det din påstand om at 'riktig navla' er det som opprinnelig er rett, jeg responderte på. :)

Og min antagelse er at det er 'riktig nagla' som er det mest opprinnelige, selv om 'riktig navla' helt klart er det som er mest riktig. :)

Anonym poster: 2d7f199c8298c9f96c701a0c7abe4b7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil si at navlestrengen blir skåret over og underbundet.

Love you! :)

Du skriver skåret og ikke "skjært".

Anonym poster: f5b25b4c7181b677e3ea5538b8fdc989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Love you! :)

Du skriver skåret og ikke "skjært".

Anonym poster: f5b25b4c7181b677e3ea5538b8fdc989

Koselig :). Jeg sier og skriver "båret", også. Å bære-bar-båret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hulderjenta

Oi, spennende! Hvor har du funnet kilden til dette? :)

Anonym poster: 2d7f199c8298c9f96c701a0c7abe4b7f

Som jeg nevnte lenger oppe ble det tatt opp i en Språkteigen-podcast, der Sylfest Lomheim svarte på dette innsenderspørsmålet om nagla/navla. Så jeg har gått ut i fra at han, som språkviter og tidligere direktør i Språkrådet, har peiling på dette. :)

Beklager at jeg ikke kan være mer kildespesifikk, jeg husker ikke hvilket program det var (det er noen uker siden jeg hørte det, hører på nye og gamle podcaster om hverandre mens jeg er på jobb).

Edit: Leifer.

Endret av hulderjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...