Gjest ts Skrevet 2. juni 2013 #1 Skrevet 2. juni 2013 Vi har nettopp vært i rettsmøte der jeg fikk daglig omsorg for datteren min. Eksen ville ikke snakke om privatavtale når det gjelder barnebidrag og jeg søkte gjennom nav. I går ringer han super histerisk og spør om vi kan lage privat avtale osv. Sånn at han skal betale ca 2000. Det er noe som ligger bak alt det der , han virket litt rar. Er det noe forskjell mellom privat avtale og hvis man søker gjennom nav ? Prøvde å bruke nav kalkulator, men er litt usikker hvor mye han tjener
Gjest Marmot Skrevet 2. juni 2013 #2 Skrevet 2. juni 2013 Ikke gå med på privat avtale. Med mindre han tjener veldig lite og dere tjener helt likt, er 2000,- sannsynligvis for lite. I tillegg bør du passe på at bidraget blir betalt til NAV og videre til deg, for da opparbeider han seg bidragsgjeld om han unnlater å betale. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #4 Skrevet 2. juni 2013 Han tjener dobbelt så mye som meg og han har nettop kjøpt leilighet og fått seg samboer. Vet ikke om det har noe å gjøre med saken. Ja kanskje best at alt går gjennom nav. Ts Anonym poster: 7287a7bb53f9c10cd0ee29badb997fb9
Gjest Marmot Skrevet 2. juni 2013 #5 Skrevet 2. juni 2013 Når han har samboer, blir forsørgerevnen hans større. Jeg tenker han har skjønt selv at bidraget blir høyere og at det er lettere å slippe unna dersom det ikke går via NAV. Jeg mener at å la NAV kreve inn bidrag er det minst konfliktskapende, da er det ingen sin "skyld" om den ene føler det er for lavt eller for høyt, noen andre tar seg av innkrevingen og du får forskudd om han ikke betaler. 3
Gjest lisha Skrevet 2. juni 2013 #6 Skrevet 2. juni 2013 la det gå gjennom nav, så er du sikker på at det blir rett, og at du får det du skal ha! om far ikke betaler, så utbetaler nav og far opparbeider seg gjeld.
Gjest Marmot Skrevet 2. juni 2013 #7 Skrevet 2. juni 2013 la det gå gjennom nav, så er du sikker på at det blir rett, og at du får det du skal ha! om far ikke betaler, så utbetaler nav og far opparbeider seg gjeld. Men vær klar over at du får bare et lite forskudd, maks er vel ca 1400 kr. Resten - forskuddet får du når far betaler.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #8 Skrevet 2. juni 2013 Ta det igjennom Nav! Vi startet med privat avtale etter eksens ønske, men etter noen år med det så orket jeg ikke mere og sendte inn søknat via Nav (det er en sum på 860kr hver som dere må betale for å fastsette det). Eksen betalte aldri korrekt bidrag, han nektet å gå med på å regulere bidraget opp i takt med bedre inntekt, fikk seg samboer, økte utgifter på barnet (det begynte i barnehage) osv. Mange måneder så unnlot han også å betale. Ble mye bedre etter at jeg tok det via Nav, og ei konflikt mindre. Dog; han ble ganske forbanna da han fikk kravet fra Nav, og skjelte meg ut etter noter. Anonym poster: 2acee67477c670a355a6445209037e10
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #9 Skrevet 2. juni 2013 Jeg skrev til han at jeg vil ta det gjennom nav og fikk noen ,,sinte,, meldinger tilbake. Vil ikke krangle eller noe, men jeg rett og slett stoler ikke på han . Ts Anonym poster: 7287a7bb53f9c10cd0ee29badb997fb9
Gjest lisha Skrevet 2. juni 2013 #10 Skrevet 2. juni 2013 bare gjem på de meldingene ts.. kan være greit å ha skrevet..
Gjest Ironically me Skrevet 2. juni 2013 #11 Skrevet 2. juni 2013 Et rettsmøte. Det virker ikke som om du kan stole på, eller dere kan sammarbeide. I såfall: NAV. Om dere hadde kunnet sammarbeide, så kunne h_n betalt det beløpet som du skulle hatt, utregnet etter NAV kalkulatoren. Du hadde fått riktig beløp, og h_n hadde sluppet noe rimeligere unna.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #12 Skrevet 2. juni 2013 Et rettsmøte. Det virker ikke som om du kan stole på, eller dere kan sammarbeide. I såfall: NAV. Om dere hadde kunnet sammarbeide, så kunne h_n betalt det beløpet som du skulle hatt, utregnet etter NAV kalkulatoren. Du hadde fått riktig beløp, og h_n hadde sluppet noe rimeligere unna. Du kan godt skrive han når ts gjør det. Anonym poster: 3c1586d425142b28dfe2bb1a56cd31ff
Gjest Nav Skrevet 2. juni 2013 #13 Skrevet 2. juni 2013 Jeg ville aldri tatt en privat avtale. Dere har vært i retten ergo har dere i utgangspunktet nok ikke det beste samarbeidet. med privat avtale kan bidragspliktige fort unlate å betale og det er da ikke noe som helst du kan gjøre med det. Avtale gjennom Nav og la de kreve det inn så er du mye mer sikker på at det kommer. Dersom den pliktige ikke betaler, så vil de ta tvangstrekk til slutt. Her nektet bf å betale, og det ble tvangstrekk. Nå vet jeg at pengene kommer, ihvertfall så lenge bf har den jobben.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #14 Skrevet 3. juni 2013 Tusen takk alle sammen Han har ringt meg flere ganger i går... Det er noe som skurrer der. Han sier at han vil ikke at han skal være registrert i nav som bidragspliktig og ber om privatavtale?! Sønnen hans bor sammen med han og han har nettopp fått seg samboer. Litt nysgjerrig, hva kan det være ? Ts Anonym poster: 7287a7bb53f9c10cd0ee29badb997fb9
Gjest nell Skrevet 3. juni 2013 #15 Skrevet 3. juni 2013 Tusen takk alle sammen Han har ringt meg flere ganger i går... Det er noe som skurrer der. Han sier at han vil ikke at han skal være registrert i nav som bidragspliktig og ber om privatavtale?! Sønnen hans bor sammen med han og han har nettopp fått seg samboer. Litt nysgjerrig, hva kan det være ? Ts Anonym poster: 7287a7bb53f9c10cd0ee29badb997fb9 At han har fått seg samboer betyr at hans betaingsevne er forhøyet siden han da har en voksen å dele sine faste utgifter med. Dette er da så lenge hans samboer står registrert på samme adresse som far. Vil du fortsatt ta det via nav, eller vil du ha en privat avtale? Har du sett noe om hva bidragskalkulatoren sier https://tjenester.na...JHS.undefined?0
Gjest Regine Skrevet 3. juni 2013 #16 Skrevet 3. juni 2013 Ikke vær naiv, ta det gjennom NAV. Da blir beløpet riktig og du får pengene uten å måtte purre på han. Det koster litt å få det beregnet gjennom NAV, men de kronene er det verdt, når det betyr at du også på sikt får det barnet har krav på.
Løvetanten Skrevet 4. juni 2013 #17 Skrevet 4. juni 2013 Det er ikke noe negativt ved å være registrert som bidragsbetaler, men det kan være at han er i en situasjon der det å betale bidrag vil virke negativt på kreditten hans? Kanskje han trenger mer lån?
smilo Skrevet 4. juni 2013 #18 Skrevet 4. juni 2013 Kan det være den nye samboeren som ligger bak ønsket om å betale minst mulig 1
Gjest Marmot Skrevet 4. juni 2013 #19 Skrevet 4. juni 2013 Det er ikke noe negativt ved å være registrert som bidragsbetaler, men det kan være at han er i en situasjon der det å betale bidrag vil virke negativt på kreditten hans? Kanskje han trenger mer lån? Men at man er bidragsyter blir jo ikke oppgitt noe sted sånn at det kan ødelegge noe? Om man kredittsjekker folk er det ikke oppgitt der f.eks. Kan han lyve det fra seg ved privat avtale, er det ikke noe problem å lyve det fra seg om NAV står for innkrevingen heller. 1
Løvetanten Skrevet 4. juni 2013 #20 Skrevet 4. juni 2013 Joda, det er ganger man må opplyse hvor mye man evt betaler i bidrag. Husker ikke helt, men jeg vet jeg har sett det ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå