Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg er 19 år gammel og har fått utrolig tannlegeskrekk di siste åra, har aldri hatt det før, men plutselig har det kommet. jeg har hatt mange hull i tenna, og har bare vært 1 gang hos tannlegen uten at det har vært hull. nå klarer jeg ikke mere og lurer på om noen har erfaring med tannlege i narkose, jeg har alltid 6-7 hull . og nå tenker dere sikkert "pusser hun tenna?" men ja det gjør jeg, 2 ganger om dagen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du prøvd lystgass ? Jeg hadde ekstrem tannlegeskrekk da jeg var yngre, lystgass virket dårlig på meg, De som kom ut som hadde vært der før meg var tydeligvis svært påvirket.

Jeg endte opp med å få noe annet, vet ikke hva det heter, var noe flytende i en liten kopp. Jeg ble helt fjern og husket nesten ingenting etterpå. Det jeg husker var at jeg hadde en gummikile i munnen for å holde den åpen mens jeg var i svime, og at den jeg hadde med meg var der. Etterpå var det hjem og sove noen timer. Vips hadde jeg vært hos tannlegen og fått fikset alt, uten stresset ved tannlegeskrekken.

Det opplevdes som en blackout, og det likke jeg husker blir som hvis man har vært møkings og husker veldig lite. Det jeg husker var ingen skrekk eller ubehag, likegyldig.

Uten bakrusen :)

Noen andre her som vet hva jeg snakker om ?

Endret av Tulling
Skrevet

Jeg har fått beroligende piller hos tannlegen hvis jeg skal borre (går greit om det bare er undersøkelse, man man kan få uansett). Da må man komme en halvtime før, får piller, Vival, og så venter man. Da blir man litt sånn "whatever". Alt som vanligvis skaper angst og redsel er helt i orden. "Skal du stikke den svære metallborretingen inni kjeften min? Ok, hviler litt her imens, jeg.."

Du må si ifra til tannlegen på forhånd over telefon, og sørge for at du har noen som kan hente deg og få deg hjem, for du kan definitivt ikke kjøre selv, og det er ikke sikkert du finner fram kollektivt heller når du er litt dopa.

Lykke til!

Skrevet

takk for gode svar, skal høre litt med tannlege, gruer meg veldig, har avlyst 3 timer nå fordi jeg ikke klarer orde tannlege:/

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, jeg er 19 år gammel og har fått utrolig tannlegeskrekk di siste åra, har aldri hatt det før, men plutselig har det kommet. jeg har hatt mange hull i tenna, og har bare vært 1 gang hos tannlegen uten at det har vært hull. nå klarer jeg ikke mere og lurer på om noen har erfaring med tannlege i narkose, jeg har alltid 6-7 hull . og nå tenker dere sikkert "pusser hun tenna?" men ja det gjør jeg, 2 ganger om dagen!

Tviler på at en tannlege i narkose kan gjøre så god jobb...

Skrevet

Hei

Ikke noe godt med tannlegeskrekk, men heller ikke godt med tannverk, så du burde få gjort noe med det.

Jeg fikk selv narkose for 3 år siden, og uten den så hadde jeg fortsatt hatt mange hull nå.

Jeg hadde flere hull og avlyste og avlyste gang på gang. Prøvde med sobril uten hjelp.

Var hos legen og jeg snakket med en dame som har greie på tannlegeskrekk. Endte til slutt med at jeg fikk behandling i narkose.

Jeg var under 18 på den tiden, så jeg betalte ikke noe for det. Så jeg er usikker på om du må betale eller ikke?

Men jeg vil bare si at det absolutt ikke er lettvinte greier. Du har VONDT når du våkner og sånn kommer du til å ha det noen dager. Kommer så klart an på hva du må gjøre sikkert, men jeg måtte blandt annet rotfylle en tann.

Narkosen er heller ikke deilig.

Men om det for deg er det eneste alternative så er det jo en mulighet. Dessuten får du tatt alt på en gang, du slipper å måtte tilbake flere ganger.

Jeg er veldig glad for at jeg gjorde det, og takknemlig for at de tok tannlegeskrekken min på alvor.

Du burde forresten begynne å spørre litt rundt nå, tror det kan være en del venting.

Skrevet

Hei

Ikke noe godt med tannlegeskrekk, men heller ikke godt med tannverk, så du burde få gjort noe med det.

Jeg fikk selv narkose for 3 år siden, og uten den så hadde jeg fortsatt hatt mange hull nå.

Jeg hadde flere hull og avlyste og avlyste gang på gang. Prøvde med sobril uten hjelp.

Var hos legen og jeg snakket med en dame som har greie på tannlegeskrekk. Endte til slutt med at jeg fikk behandling i narkose.

Jeg var under 18 på den tiden, så jeg betalte ikke noe for det. Så jeg er usikker på om du må betale eller ikke?

Men jeg vil bare si at det absolutt ikke er lettvinte greier. Du har VONDT når du våkner og sånn kommer du til å ha det noen dager. Kommer så klart an på hva du må gjøre sikkert, men jeg måtte blandt annet rotfylle en tann.

Narkosen er heller ikke deilig.

Men om det for deg er det eneste alternative så er det jo en mulighet. Dessuten får du tatt alt på en gang, du slipper å måtte tilbake flere ganger.

Jeg er veldig glad for at jeg gjorde det, og takknemlig for at de tok tannlegeskrekken min på alvor.

Du burde forresten begynne å spørre litt rundt nå, tror det kan være en del venting.

takk for svar, det går egentlig bra med at det gjør vondt, det er bare alle lyder , og det psykiske og faktisk sitte i stolen der. og det at det kan gjøre vondt, selv om jeg ikke syns det gjør serlig vondt, skjønner egentlig ikke hvorfor jeg har fått denne skrekken, men den er der, og kraftig å

Skrevet

takk for svar, det går egentlig bra med at det gjør vondt, det er bare alle lyder , og det psykiske og faktisk sitte i stolen der. og det at det kan gjøre vondt, selv om jeg ikke syns det gjør serlig vondt, skjønner egentlig ikke hvorfor jeg har fått denne skrekken, men den er der, og kraftig å

Da skal det nok gå bra.

Du kan kanskje snakke med fastlegen din? Han kan henvise deg videre til de rette folka.

Eller så kan du prøve å høre med tannlegen først, men jeg gikk via legen

Ønsker deg lykke til, håper det ordner seg:)

Skrevet

Åh, jeg føler med deg. Skjønner akkurat hvordan du har det. Det er ikke "vondtene" som er det skumle, det er for meg i hvertfall hele settingen. Lukta, alle dingsene de bruker i munnen, pirkinga, det sugerøret de har i munnen.. Jeg har slitt med tannlegeskrekk i mange år selv. Det startet med en ganske brå og hardhendt skoletannlege da jeg var ganske ung. Etter dette var det helt krise for meg å gå til tannlegen, og jeg har som deg også hatt ganske mange hull til tross for tannpuss og god munnhygiene.

Måten vi "løste" det på var at vi fant en tannlege som passet veldig fint til meg (en dame, klarer ikke tanken på å ha en mann igjen), og vi tok alt veldig rolig og pent. Fikk lystgass under noen timer, noe som hjalp for meg og fikk meg til å slappe mer av. Etterhvert som jeg begynte å stole på tannlegen min gikk det bedre, jeg likte det fremdeles ikke, men hun var veldig flink til å "takle" tannlegeskrekken min. Bruker fremdeles samme tannlege (å bruke en annen er uaktuelt, avlyser og utsetter heller timer for å vente til min tannlege er ledig igjen), men skrekken har kommet tilbake dessverre, og tiden jeg tilbringer i tannlegestolen nå er som regel gråtende og panisk.. Men, for meg har det definitivt hjulpet med en fast, veldig forståelsesfull og tålmodig tannlege. Det har aldri vært noe "dårlig tid" med henne, hun tar den tiden hun trenger og gjør aldri mer enn jeg føler er greit.

Det var aldri snakk om narkose for meg, så jeg vet ikke hvordan det fungerer, men jeg tror nok om jeg hadde vært deg at jeg ville prøvd lystgass eller beroligende piller som noen her sier, først. Ulempen er vel at dette kan være dyrt, men absolutt bedre enn å ikke gå til tannlegen.

Så mitt tips er å først og fremst finne en tannlege som har erfaring med tannlegeskrekk, og heller ta det derfra - kanskje vurdere sammen hva som er best å gjøre. Jeg tror nok det er bedre å prøve og kurere skrekken, enn å måtte fortsette hele livet med dyre hjelpemidler, men jeg vet jo selv at det ikke er bare bare.. Uansett, lykke til :)

Skrevet

takk for gode svar:) har aldri hatt noe fast tannlege, men hun siste jeg hadde var veldig flink, hun forklarte hva hun gjorde og brukte humor, men samtidig så fikk jeg helt super angst, jeg skjønner ikke hva det kommer av eller hvorfor, eller det at jeg på en måte er lei av og ha hull og måtte borre hver gang, uten at det noen gang tar slutt. skal finne litt svar i løpet av uka:) så skal holde oppdatert om det skjer noe:)

AnonymBruker
Skrevet

Et par strøtanker:

Det finnes tannleger som spesialiserer seg på pasienter med tannlegeskrekk. Du kan jo forsøke å finne en slik.

Når du først kommer deg til tannlegen bør du spørre vedkommende om råd for tannstell. Hva er grunnen til at du får så mye hull? Det er mange mulige årsaker, og du burde prøve å finne ut av det, så du slipper å plages med mer tannproblemer enn nødvendig. Noen mennesker har naturlig svak emalje, og/eller syrligere spytt enn vanlig, som gjør at man lettere får hull. Kanskje det er noe i tannstellrutinene dine som kan forbedres (pusseteknikk, tanntrådbruk, fluorskyll...?), eller kanskje det kan være noe i kostholdet ditt du burde endre på. Tannlegen er der for å hjelpe deg til bedre tenner :)

Lykke til!

Anonym poster: cf171c928c56f1b8d97f9d32dd61947c

Skrevet

Et par strøtanker:

Det finnes tannleger som spesialiserer seg på pasienter med tannlegeskrekk. Du kan jo forsøke å finne en slik.

Når du først kommer deg til tannlegen bør du spørre vedkommende om råd for tannstell. Hva er grunnen til at du får så mye hull? Det er mange mulige årsaker, og du burde prøve å finne ut av det, så du slipper å plages med mer tannproblemer enn nødvendig. Noen mennesker har naturlig svak emalje, og/eller syrligere spytt enn vanlig, som gjør at man lettere får hull. Kanskje det er noe i tannstellrutinene dine som kan forbedres (pusseteknikk, tanntrådbruk, fluorskyll...?), eller kanskje det kan være noe i kostholdet ditt du burde endre på. Tannlegen er der for å hjelpe deg til bedre tenner :)

Lykke til!

Anonym poster: cf171c928c56f1b8d97f9d32dd61947c

tusen takk:) skal høre med tannlegen når jeg får time:)

Skrevet

Jeg fraråder deg å bruke narkosetannlege. Jeg var i narkose og gjorde 13 fyllinger og trakk en tann (har tannsykdom altså, er helt nazi på tannpuss). Anyways, 5 mnd etter narkosen begynte jeg å få tannverk... Gikk til tannlegen og tok bilder....... Endte opp med i alt 22 nye fyllinger og en rotfylling. Altså, på noen av tennene måtte det legges 2 fyllinger for å fikse opp i alt det narkosetannlegen hadde gjort galt. De utfører heller ikke rotfyllinger (de trekker) og når jeg kom ut derfra så det ut som en 4-åring hadde gått amok med blanko og andre farger i kjeften min. JÆVLIG lite lekkert.

Jeg hadde helt EKSTREM tannlegeskrekk, men selv etter rotfylling og maaaasse borring (blir ikke skikkelig bedøvet en gang), så er den helt borte :-)

Skrevet

håper du bare var hos en veeldig dårlig tannlege:/ må høre litt rundt hva tannleger sier. har time for tannlege angsten i mårra, for se hvordan det går:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...