Gå til innhold

Hvordan avvise en baksnakker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber som førskolelærer i barnehage sammen med en gjeng damer. Noen av dem er veldig glad i å snakke om de andre og ingen bagatell er for liten til å snakkes om. Det kan være om noen har glemt å sette kaffekoppen sin i oppvaskmaskinen, glemt å lukke ei dør, snakker for mye/for lite i pausene, osv. Det er veldig slitsomt! Den "verste" av dem er assistent på min avdeling, og hun og jeg er ansvarlig for ene gruppen på avdelingen så vi jobber veldig mye sammen.

Nå er glasset fullt og jeg orker ikke høre mer om hvor forferdelig det er at mora til Petra glemte å ta med drikkeflaske til henne selv om vi gav beskjed i går (Petra kan jo bruke en av barnehagens kopper i dag), om kollegaen Gunhild som satt med mobilen hele pausen eller at sønnen til kollega Brita er syk igjen så hun må være hjemme osv.

Jeg må gjøre noe, men jeg aner ikke hva jeg skal si for å få henne til å slutte?!? Jeg har prøvd å svare henne, med å for eksempel si at den som ikke satt kaffekoppen sin inn i oppvaskmaskinen hadde nok bare glemt seg, det er jo ikke et problem, men da blir hun så snurt.

Hvordan avvise baksnakking på arbeidsplassen på en ryddig og konstruktiv måte? Jeg må jo være ærlig å si at jeg vil helst ikke være den hun går og snakker dritt om på huset..

Anonym poster: 03803a33c32b9bfb2a515923a3453474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det samme problemet som deg. Har en mannlig kollega som er altfor glad i å snakke om personer fremfor å snakke med personer.

Slike er energisugende, for nesten all energi begynner etterhvert til å bli brukt på å irritere seg på denne kollegaen, samtidig som man tenker "så mye som han baksnakker, så hva sier han om meg når jeg ikke er tilstede?"

Jeg her dessverre ingen annen råd enn å velge en av to alternativer, den ene er, for meg, ikke til å leve med, mens den andre kan fungere: