Gå til innhold

Alternativer til kiropraktor?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Lurer på om det finnes alternativer til kiropraktor?

Saken er nemlig den at jeg for en tid tilbake startet behandling hos kiropraktor grunnet knesmerter. Vise seg at jeg hadde låsninger i bekkenet som ble løst opp. Etterhvert som tiden har gått har jeg måttet komme tilbake på grunn av smerter "flytter seg" i korsryggen/ryggen. Var sist gang for 2-3 mnd siden, 2 behandlinger. Men nå kjenner jeg smertene i ryggen igjen... Og jeg er i grunnen litt lei av å fly til kiropraktoren i hytt å pinevær. Alt jeg ikke blir varig god liksom.

Noen som vett hvor jeg kan gå for å bli varig god? Iallefall for en god stund og ikke 2-3 mnd

Endret av Kardinal
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Disse "låsningene" som det alltid blir snakket om kommer egentlig av muskler og sener som er for stramme og stive. Kiropraktoren gjør ikke annet enn å "banke" løs beinet når vevet rundt er for hard...

Jeg har slitt i flere år, og fått absolutt aller best hjelp av en dyktig idrettsmassør. Men andre alternativer er naprapat, osteopat og fysioterapeut... Det viktigste er at man finner den personen og den teknikken som passer best for en selv. Kanskje naprapat er bedre enn massasje for akkurat deg. Prøv deg frem!

Skrevet

Manuellterapi

Skrevet

Når disse smertene kommer tilbake igjen og igjen er det fordi årsaken ikke blir ordnet. Du bør be kiropraktoren om øvelser og tøyeøvelser. Jeg har selv problemer med bekkenet, men jeg holder det i sjakk med tøyeøvelser samt rikelig med trening.

Fysioterapeuter kan kanskje litt mer om hvilke øvelser som passer enn kriopraktorer, men spør kiropraktoren din først.

Skrevet

Jeg har hatt god hjelp av osteopat for å fikse både et plagsomt kne og en vond rygg. Kneet har holdt fred i 4 år nå, og ryggplagen har vært langt bedre (om enn med noen mindre tilbakefall innimellom) i mer enn et år.

Skrevet

Da må du nok til fysioterapaut eller noen som spesialiserer seg i deep tissue massage.

Kiroprator er pseudo vitenskap og det dukker opp mer og mer forskning som viser at dette skaper flere problem enn det løser.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god erfaring med naprapat og manuellteraput. De masserer, tøyer og "knekker" i tillegg til å gi deg øvelser de mener er bra for deg.

Anonym poster: b59bbe117565d803e69bd56e79092a52

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hatt god erfaring med naprapat tidligere. Denne gangen bruker jeg kiropraktor, kombinert med en massør som jobber med å løse opp musklene og gir meg tøyeøvelser.

Anonym poster: d2a66d3b56b26a61abfb5cb10a44252d

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes forskningsbaserte svar på effekt av forskjellige behandlingsformer ved ryggsmerter.

Effekten er i gjennomsnitt lik ved alle typer behandling.

I gjennomsnitt har behandlingene lik effekt som ingen behandling.

Anonym poster: 405e95ea359c69c7346a43fbd552bcb0

Skrevet

Manuellterapi vett jeg ikke finnes her hvor jeg bor. Må ganske langt avgårde.

Får søke opp naprapat, osteopat og fysioterapeut jeg da. Fysioterapaut har jeg jo hørt om før. Men er disse som er naprapat og osteopat utdannelse og slikt? Navnene hørtes litt "alternative" ut, men kanskje fordi jeg ikke har kjennskap til dem.

Men er det noe man kan få dekket via henvisning fra fastlegen eller må det betalest av egen lomme? Kiropraktor har vi behandlingsforsikring på. Må nesten skjekke opp om flere ting blir dekket der.

Og kiropraktoren tar og slike "trykkpunkter". Trykker hardt på muskler og slikt. Kom jo på at jeg har jo fått noen øvelser jeg skal gjøre. Men trur jeg har kastet det? Fy meg! Får leite litt :)

Gjest Cloud9
Skrevet

Da må du nok til fysioterapaut eller noen som spesialiserer seg i deep tissue massage.

Kiroprator er pseudo vitenskap og det dukker opp mer og mer forskning som viser at dette skaper flere problem enn det løser.

For noen kanskje. Kroppen min fikk nok i fjor vår og ingen leger kunne hjelpe meg. Bare en kiropraktor som brukte noen måneder på å fikse kroppen min tilbake til normalen. I tillegg til at jeg gikk turer i skog og mark.

Gikk til fysioterapeut som gjorde alt vondt verre (mer vondt i nakken og skinnebeinsbetennels), så havnet tilbake hos kiropraktoren som fikset meg opp igjen.

For min del så ble (blir) problemene løst. Det funker for noen.

Skrevet

For noen kanskje. Kroppen min fikk nok i fjor vår og ingen leger kunne hjelpe meg. Bare en kiropraktor som brukte noen måneder på å fikse kroppen min tilbake til normalen. I tillegg til at jeg gikk turer i skog og mark.

Gikk til fysioterapeut som gjorde alt vondt verre (mer vondt i nakken og skinnebeinsbetennels), så havnet tilbake hos kiropraktoren som fikset meg opp igjen.

For min del så ble (blir) problemene løst. Det funker for noen.

Kiropraktikk ER pseudovitensakp, at du sier at det funker for deg sier ingen ting.

Gjest Cloud9
Skrevet

Kiropraktikk ER pseudovitensakp, at du sier at det funker for deg sier ingen ting.

Nei, jeg måtte vel ha vært kjendis eller en eller annen kjent person for at det skulle si noe som helst.

Skrevet

Nei, jeg måtte vel ha vært kjendis eller en eller annen kjent person for at det skulle si noe som helst.

Jeg tror du missforstår..

Det jeg sier er at dine subjektive erfaringer med kiropraktikk ikke endrer det faktum at kiropraktikk er en pseudovitenskap som i likhet med f.eks akupunktur sliter med å levere bevis på sine påståtte helsebringende egenskaper. Faktum er at kiropraktikk viser seg å ofte skape flere skader hos pasientene enn hva de hadde før de startet sin kiropraktor behandling...

Jeg kan ikke vite noe om din situasjon utifra hva du skriver, så jeg kan ikke mene noe om årsakene til at du sier at behandlingen har virket for deg, men jeg har ganske så mange plausible forklaringer hvis du er villig til å høre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...