Kardinal Skrevet 1. juni 2013 #1 Skrevet 1. juni 2013 Hvordan får dere til å husarbeidet til å gå opp når dere har små? Enten om dere er hjemme i permisjon, eller har begynnt å jobbe igjen (og små'en i bhg)? Og er det noen som har gode tips til å lette arbeidet?
ablaze Skrevet 1. juni 2013 #2 Skrevet 1. juni 2013 Jeg gjør litt hver dag. Og så har jeg klart å senke mine egne krav til et rent og ryddig hus - det er på langt nær så på stell som det var før, men jeg driter i det og koser meg heller med vesla
Nerine_ Skrevet 1. juni 2013 #3 Skrevet 1. juni 2013 Gjøre det etter leggetid, mens barnet sover lur eller når barnet er opptatt med leker. 1
Gjest chiki Skrevet 1. juni 2013 #4 Skrevet 1. juni 2013 Gjor det da hun sov eller lekte seg selv enten på gulvet, lekegrin osv;) nå er hun 2,5 år og styrerseg selv eller hjelper til
Gjest Duftlys Skrevet 1. juni 2013 #5 Skrevet 1. juni 2013 Jeg får unnagjort en del når han sover lurene sine. Ellers etter når han har lagt seg (ca 19). Da han var mindre, gjorde jeg det mens han var i bæresele:) Ellers gjør jeg litt når han er opptatt med babygymmen eller ligger og spreller på golvet:) 1
Gjest Duftlys Skrevet 1. juni 2013 #6 Skrevet 1. juni 2013 Tips: Ta litt her og der. Få det unna. Ikke la det hope seg opp. Vaskehjelp er en god ide dersom en føler en har økonomi til det
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #7 Skrevet 1. juni 2013 Ta ting når minsten sover for kvelden eller tar en lur. Lager du mat rydder du opp med en gang. Blir det skittentøy pga minsten legg vekk i skittentøyet med en gang. Senk kravene til hva som er ryddig. Når minsten blir eldre la han/hun "hjelpe" til. Det syns de små som regel er kjempe morsomt. Anonym poster: 970fd5404cc32a4985ad87df9f4d6f9f 1
absinthia Skrevet 1. juni 2013 #8 Skrevet 1. juni 2013 (endret) Henger meg på, etter over 20 år med smårollinger i hus, føler jeg egentlig ikke at jeg har funnet oppskriften. Dvs. Jeg vet at jeg kunne brukt mindre tid på å gjøre ting utendørs etter jobb, piske mannen litt mer rundt i huset,/ få ham til å få seg en jobb der han ikke er så mye borte, eller å ikke nyte kveldsroen en times tid før jeg legger meg, men da tror jeg jaggu at både jeg og han hadde blitt et h...... å leve med. Har en hverdag som er omtrent slik: stå opp kl 06.00 -07.00 og så går det slag i slag til jeg og minstemann er hjemme fra jobb og barnehage omtrent kl 17 og da er det tid for å lufte hund og lage middag. Klokka 17.30- 18.30!spiser vi, jeg sitter noen minutter på rumpa, leker med minstemann, gjør litt husarbeid etterpå, og så er det tid for å gjøre lekser, etter leksene til storebror skal minstemann gjøres klar for kvelden. Klokka 20.30 skal storebror begynne å gjøre seg klar for kvelden og jeg legger kanskje sammen litt klær fra den svære haugen som har bygd seg opp, fordi jeg kanskje dro bort på lørdag, isteden for å ta et skippertak hjemme, selv om jeg vet at jeg får dårlig samvittighet, Innimellom lufter jeg hunden, ofte rett før storebror er i seng slik at han kan rope ut til meg om lillebror våkner. Så er klokka 21.30 og jeg har lyst til å få meg en kopp kaffe og en rolig stund, så jeg setter på kaffetrakteren og setter på litt klær, tar ut av oppvaskmaskina, tørker over vasken, toalettet eller skrubber dusjen og kanskje drar jeg også frem støvsugeren og går over stua. Så tar jeg meg litt kaffe og får med meg ett eller annet halvt program på tv, eller sitter litt med iPaden. Så går jeg utenfor huset og gjør bittelitt hagearbeid fordi jeg har glede av det - og vips! Så er klokka leggetid for meg også, uten at jeg fikk gjort noe som syntes denne dagen heller. Støvet har samlet seg på hyllene, kleshaugen er fortsatt stor, kjøleskapet burde ha vært vasket og det samme med gulvet.. Kanskje kom jeg meg ikke på foreldremøte, eller møte i foreldreutvalget fordi det er midt i minstemanns leggetid, slik at han ikke kan bli med og jeg ikke kjenner noen som kan være barnevakt når mannen er borte, og sånn går no dagan... Nå ligger jeg her og koser meg med sjokolade, mannen er bortreist på jobb og jeg har dårlig samvittighet, fordi jeg dro på handletur noen mil unna og fordi jeg har brukt det meste av dagen ute i sola sammen med barna i steden for å komme ajour og ikke minst fordi jeg ligger her i steden for å fortsette prosjektet mitt med å kvitte meg med ting og å pakke ut bøker fra noen esker som fortsatt er i kjelleren, slik at det blir bedre plass der. Denne uka har datter og barnebarn også vært her, og da hjelper jeg gjerne til med litt pass innimellom mens mor er i dusjen og kjører dem til butikken om de trenger det. - jeg burde selvfølgelig vært flinkere til å piske henne også litt rundt, men jeg unner henne å ta det med ro, når hun er her. Hjelper godt på om hun tar ut av oppvaskmaskina og setter på poteter rett før jeg kommer fra jobb. Var nesten litt deilig å skrive det ned, for da ser jeg jo at jeg faktisk gjør noe omtrent hele tiden. Hadde det mer på stell da jeg var hjemme i permisjon.. Da kunne jeg jo få gjort noe mens minstemann sov. Iblant sov jeg også mens han tok den første luren sin, men da var det jo fortsatt en arbeidssøkt som kunne gjøres under neste lur. Endret 1. juni 2013 av absinthia 3
Vera Vinge Skrevet 1. juni 2013 #9 Skrevet 1. juni 2013 Akkurat nå er det jeg som tar det meste av husarbeid (mannen jobber mer enn meg med oppussing). Tar vanligvis den ukentlige runden en formiddag i uka hvor jeg er hjemme med sønnen min. Han syns det er gøy å hjelpe til, eller jeg finner noen morsomme saker han kan holde på med mens jeg rydder. Jeg pleier å putte ham i badekaret når jeg vasker badet. Noen ganger tar vi dette lørdag eller søndag morgen, mens mannen sover og jeg står opp (vi sover en morgen hver). Prøver generelt å ikke utsette ting, så det ikke hoper seg opp. Og syns husarbeid er en helt ok syssel å ta med barn på. Hvertfall funker det med mitt barn. Jeg er for øvrig ikke av dem som må vaske alle gulv hver uke eller tørke støv stadig vekk. Tar flekker på gulvet når jeg ser dem. Og er mer opptatt av at det skal være ryddig enn totalt støvfritt. Syns livet er for kort til å drive med vasking ingen merker noe til. Vasker selvsagt, men har ikke skyhøye krav der. Når sønnen min sover vil jeg for øvrig heller drive med trening, sosialisering, avslapping eller oppussing enn husarbeid. Barn trenger ikke at vi leker aktivt med dem hele deres våkne tid. Sønnen min er bare snart 1 1/2, men han elsker å se hva vi gjør og prøve å gjøre det samme. Man kan være sammen og nærværende selv om man rydder eller lager mat. Syns dessuten det er helt greit at barn ser at husarbeid ikke gjør seg selv. 2
Alvina Skrevet 1. juni 2013 #10 Skrevet 1. juni 2013 Er det en baby er det viktig å holde gulvet støvfritt, og la barnet være med på de rommene husarbeidet skal foregå (små barn kan ha delvis angst hvis de blir alene på et rom). De kan vræle litt fordi de vil ha oppmerksomhet, men det er bare å overse det i mild grad.
Gjest Marmot Skrevet 1. juni 2013 #11 Skrevet 1. juni 2013 Så lenge han var baby hadde jeg ham først i sjal på magen og etterpå i Ergo på ryggen. Etter at han begynte å gå har han bare vært med. Det eneste jeg utsetter til han har lagt seg er klesbretting, for det er umulig å få til om han skal "hjelpe til". Jeg er veldig enig med Vera Vinge, spesielt i den siste setningen, og jeg snakker mye med sønnen min om at vi begge må bidra for at huset vårt skal være koselig å bo i. Han har hatt faste oppgaver siden han var 1,5.
Teriyaki Skrevet 1. juni 2013 #12 Skrevet 1. juni 2013 Gjør det daglige husarbeidet samtidig som jeg lager middag/etter middag mens gutten leker på gulvet. Han er veldig flink til å leke for seg selv så det er null problem. Shippertakene tar jeg på fridager hvor gutten er i barnehagen.
Djungelvrål Skrevet 1. juni 2013 #13 Skrevet 1. juni 2013 Jeg syns det var null problem. Rydder opp etter meg.
Redbull Skrevet 1. juni 2013 #14 Skrevet 1. juni 2013 Fått to sovebabyer, så det er ingen problem med husarbeid Jobber 70-80%, tar litt husarbeid nør jeg har fri, mens barna styrer på med sitt. Meg og mannen tar litt når barna er i seng. Lktt hele tiden i stede for skippertak!
Stinelin Skrevet 1. juni 2013 #15 Skrevet 1. juni 2013 Gutten vår er ett år, jeg jobber 40%, og har ansvaret for stort sett alt husarbeidet. Har en hund og en katt som flyr ut og inn hele dagen. Mye gjør jeg når gutten er våken, for jeg vil stort sett hvile når han hviler. Og etter at han har lagt seg har jeg noen timer hvor jeg enten kan slappe av, gjøre det jeg har lyst til, eller gjøre husarbeid. Synes jeg gjør litt hele tiden egentlig, for jeg har aldri mange timer sammenhengende til å gjøre husarbeid lenger. Gutten er ganske flink til å leke selv, særlig om jeg er litt "underholdende" mens jeg jobber. Å støvsuge synes han er helt topp, krabber etter støvsugeren og kjenner på lufta som blåser. Og oppvaskmaskina er veldig gøy, jeg bare tar ut det som er farlig først. Har ikke så veldig høye krav til standarden, men tar en sjau på kjøkkenet hver kveld, og ordner med klesvask og støvsuger omtrent daglig. Så vasker jeg gulvet og tar en støvtørk mer sporadisk. Om vi får overnattingsbesøk er jeg litt nazi på at alt skal være i orden på alle måter, og tar jeg gjerne en sjau på natterstid mens mann og barn sover. Så er jeg utslitt, men godt fornøyd dagen derpå og kan glede meg over gjestene. 1
Miss moneypenny Skrevet 2. juni 2013 #16 Skrevet 2. juni 2013 De dagene som storesøster er i barnehagen tar jeg husarbeidet når minstemann sover. Når hun er hjemme blir det på kvelden etter at de er lagt har heldigvis en samboer som er kjempeflink til å rydde, ta ut og inn av oppvaskmaskin, lage middag og støvsuge, så han tar litt mens jeg leker med ungene, og omvendt.
Gjest Lypcha Skrevet 2. juni 2013 #17 Skrevet 2. juni 2013 Gutten vår er ett år, jeg jobber 40%, og har ansvaret for stort sett alt husarbeidet. Har en hund og en katt som flyr ut og inn hele dagen. Mye gjør jeg når gutten er våken, for jeg vil stort sett hvile når han hviler. Og etter at han har lagt seg har jeg noen timer hvor jeg enten kan slappe av, gjøre det jeg har lyst til, eller gjøre husarbeid. Synes jeg gjør litt hele tiden egentlig, for jeg har aldri mange timer sammenhengende til å gjøre husarbeid lenger. Gutten er ganske flink til å leke selv, særlig om jeg er litt "underholdende" mens jeg jobber. Å støvsuge synes han er helt topp, krabber etter støvsugeren og kjenner på lufta som blåser. Og oppvaskmaskina er veldig gøy, jeg bare tar ut det som er farlig først. Har ikke så veldig høye krav til standarden, men tar en sjau på kjøkkenet hver kveld, og ordner med klesvask og støvsuger omtrent daglig. Så vasker jeg gulvet og tar en støvtørk mer sporadisk. Om vi får overnattingsbesøk er jeg litt nazi på at alt skal være i orden på alle måter, og tar jeg gjerne en sjau på natterstid mens mann og barn sover. Så er jeg utslitt, men godt fornøyd dagen derpå og kan glede meg over gjestene. Akkurat som å lese om meg selv. Spesielt siste avsnitt. Noen ganger tenker jeg at vi må ha besøk oftere i og med at det er da det er mest ryddig og rent 1
Gjest Magdalene Skrevet 2. juni 2013 #18 Skrevet 2. juni 2013 Rydder bort etter oss med en gang, så slipper vi problemet. Største på 4år rydder opp sine leker før hun begynner med noe nytt, og vi rydder bort lekene til minsten på 8mnd når han har lagt seg for lur, eller før måltidet etc..
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2013 #19 Skrevet 2. juni 2013 Jeg bor i en leilighet midt i Oslo sentrum og her legger støvet seg så fort man har vasket det vekk.. Jeg blir sprø! Jeg har en baby på 3 mnd som hater å ligge for seg selv, han vil bli bært/holdt hele tiden.. her kan man tørke støv hver eneste dag og det ser alikevel ut som det ikke er tørket støv på flere uker allerede dagen etter! Jeg er litt bekymret for babyen med tanke på alt støvet.. er det farlig? Vi skal flytte til høsten, men frem til da må vi bo her midt i eksosen:/ hvordan gjør dere andre som bor i sentrum det?
Lyra Skrevet 2. juni 2013 #20 Skrevet 2. juni 2013 Etter at minsten kom for 3 uker siden er jeg ganske avhengig av mannen for å få gjort noe særlig i huset dessverre. Gjør så mye jeg kan når minsten godtar å sove for seg selv om dagen når storesøster er i barnehagen, men som oftest vil hun ligge på armen og det blir ramaskrik når jeg legger henne fra meg. Har ikke helt fått til bæresjalet enda, men vi jobber med saken. Er ikke så lett å ta ting etter hvert med baby på armen heller, så derfor hoper det fort seg litt opp. Eldste er med på lasset når jeg gjør husarbeid, så håper å få litt mer orden på huset når jeg enten kan ha minsten i bæresjalet eller hun kan ligge litt mer for seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå