Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere med mange føflekker; hvordan sjekker dere dem?

Har kroppen full av føflekker, store, små, lyse, mørke, ujevne og jevne. Ut av hunden og flate. Synes det er vanskelig å måtte bedømme dem alle selv.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er vel å holde øye med dem for å se om de forandrer karakter, om de endre fasong, utseende, størrelse. Ellers ville jeg fått en lege til å vurdere de som er mørke, ujevne eller står ut av huden.

Anonym poster: 7be87ca60818a95459e81f6cc848f233

Gjest Eurodice
Skrevet

Dere med mange føflekker; hvordan sjekker dere dem?

Har kroppen full av føflekker, store, små, lyse, mørke, ujevne og jevne. Ut av hunden og flate. Synes det er vanskelig å måtte bedømme dem alle selv.

Hvorfor går du utifra at de er maligne? Føflekker flest er hverken melanomer elle maligne. Gå til en lege. Hun/han har utdannelse til å bedømme dette. Eventuelt få en henvisning til dermatolog.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også masse føflekker. Tenker ikke stort over det. De som er store ser jeg lett så de "følger jeg med på". Mamma har hatt Malignt melanom så egentlig skulle jeg fjerne noen føflekker som jeg ikke helt liker, men legen nekta å fjerne de fordi han mente de ikke så farlige ut.

Anonym poster: 095d1d0f12729c9327c92d8b47d3fe78

Skrevet

Hvorfor går du utifra at de er maligne? Føflekker flest er hverken melanomer elle maligne. Gå til en lege. Hun/han har utdannelse til å bedømme dette. Eventuelt få en henvisning til dermatolog.

Jeg går ikke ut fra at de er maligne melanomer. Man sitter da ikke hjemme og bedømmer maligne melanomer selv, man bedømmer om føflekkene kan være på vei til å utvikle seg dithen.

Om du leser innlegget én gang til, så forstår du kanskje at jeg lurer på hvordan man sjekker føflekker når man er full av dem.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg går ikke ut fra at de er maligne melanomer. Man sitter da ikke hjemme og bedømmer maligne melanomer selv, man bedømmer om føflekkene kan være på vei til å utvikle seg dithen.

Om du leser innlegget én gang til, så forstår du kanskje at jeg lurer på hvordan man sjekker føflekker når man er full av dem.

Overskriften din lyder: Malignt melanom.

Du har fått svar både fra meg og flere om å gå til lege.

Skrevet

Det viktigste er vel å holde øye med dem for å se om de forandrer karakter, om de endre fasong, utseende, størrelse. Ellers ville jeg fått en lege til å vurdere de som er mørke, ujevne eller står ut av huden.

Anonym poster: 7be87ca60818a95459e81f6cc848f233

Hvordan gjør man det da? Går til fastlegen, kler seg naken og ber ham se over? "Forresten, så er det to mørke nede mellom beina også." :fnise:

Jeg har også masse føflekker. Tenker ikke stort over det. De som er store ser jeg lett så de "følger jeg med på". Mamma har hatt Malignt melanom så egentlig skulle jeg fjerne noen føflekker som jeg ikke helt liker, men legen nekta å fjerne de fordi han mente de ikke så farlige ut.

Anonym poster: 095d1d0f12729c9327c92d8b47d3fe78

Det er nettopp det å følge med på dem som er så vanskelig. De vokser og det kommer nye hele tiden. Av og til så klør de og det hender de blør (fordi jeg klør på dem?). Er i risikogruppen fordi jeg har mange flekker, flere i nær familie har hatt både maligne melanomer og celleforandringer, jeg har hudtype 1, har flere flekker over 20mm og har vært mye solbrent som barn.

Gjest Lillesiren
Skrevet

Hvordan gjør man det da? Går til fastlegen, kler seg naken og ber ham se over? "Forresten, så er det to mørke nede mellom beina også." :fnise:

Det er nettopp det å følge med på dem som er så vanskelig. De vokser og det kommer nye hele tiden. Av og til så klør de og det hender de blør (fordi jeg klør på dem?). Er i risikogruppen fordi jeg har mange flekker, flere i nær familie har hatt både maligne melanomer og celleforandringer, jeg har hudtype 1, har flere flekker over 20mm og har vært mye solbrent som barn.

Har ei venninne som er typisk lys i huden med en god del føflekker. Vet hun går jevnlig til hudlege og sjekker sine. Hva med kort og godt ta en helkroppssjekk innimellom hos en ekspert:)?

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Hvordan gjør man det da? Går til fastlegen, kler seg naken og ber ham se over? "Forresten, så er det to mørke nede mellom beina også." :fnise:

Det er nettopp det å følge med på dem som er så vanskelig. De vokser og det kommer nye hele tiden. Av og til så klør de og det hender de blør (fordi jeg klør på dem?). Er i risikogruppen fordi jeg har mange flekker, flere i nær familie har hatt både maligne melanomer og celleforandringer, jeg har hudtype 1, har flere flekker over 20mm og har vært mye solbrent som barn.

Jeg har fjernet en del føflekker hos fastlegen min. Han sender dem inn til analyse. Det har aldri vært noe galt. Du behøver sikkert *ikke* å strippe for legen.

Edit: satt inn et manglende "ikke".

Endret av Arabella
AnonymBruker
Skrevet

Føflekker (nevi) skal ikke vokse. Hvis de gjør det, særlig hvis de endrer fasong (irregulære) og farve (mørkere), eller blør, bør de undersøkes.

Du finner ikke svar på dette på KG. Gå til legen din. Det spiller ingen rolle om de sitter på intime steder. Legen din er ikke interessert i deg som annet enn pasient.

Anonym poster: cbb78992c871b47ab6fd8309151b18e0

Skrevet

Har ei venninne som er typisk lys i huden med en god del føflekker. Vet hun går jevnlig til hudlege og sjekker sine. Hva med kort og godt ta en helkroppssjekk innimellom hos en ekspert:)?

Det var nyttig informasjon. Har ikke lyst til å brase inn hos legen og be om helkroppsundersøkelse uten å vite at det er noe som er vanlig.

Føflekker (nevi) skal ikke vokse. Hvis de gjør det, særlig hvis de endrer fasong (irregulære) og farve (mørkere), eller blør, bør de undersøkes.

Du finner ikke svar på dette på KG. Gå til legen din. Det spiller ingen rolle om de sitter på intime steder. Legen din er ikke interessert i deg som annet enn pasient.

Anonym poster: cbb78992c871b47ab6fd8309151b18e0

Å, ikke si det, du! Jeg er fantastisk flott :P

Tviler på at det stemmer at føflekker ikke vokser. Mine begynner som en liten prikk og vokser seg større med tiden. De jeg har fra før, vokser også.

Hva er det du mener at jeg ikke finner svar på her? Hvordan de andre med mange føflekker sjekker dem? Jo, det tror jeg da jeg kan få svar på.

Skrevet

Overskriften din lyder: Malignt melanom.

Så om overskriften lyder "Sitron" og det står "Hvor får man kjøpt det?" i hovedinnlegget, så går du ut fra at trådstarter mener at han har sitroner på kjøkkenet?

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Så om overskriften lyder "Sitron" og det står "Hvor får man kjøpt det?" i hovedinnlegget, så går du ut fra at trådstarter mener at han har sitroner på kjøkkenet?

Det var en hinsides sammenligning, synes jeg. Hvorfor kunne du ikke like godt ha hatt noe med føflekker i overskriften din og ikke malignt melanom? Var det for å briljere med fremmedord?

Endret av Arabella
AnonymBruker
Skrevet

Føflekker (nevi) skal ikke vokse.

Anonym poster: cbb78992c871b47ab6fd8309151b18e0

Det var da en veldig bastant påstand. Man kan få nye føflekker frem til man er 30-40 år og disse kan godt starte som små prikker og vokse seg større. Eksisterende føflekker kan faktisk også vokse litt uten at det er noe galt. Man bør selvsagt følge med på føflekker som vokser, men å påstå at de ikke skal vokse og skremme folk er ikke greit.

Anonym poster: 46128d48ae21f9bcb03b6d33f0a5a37a

  • 2 uker senere...
Skrevet

Du går til fastlegen din, og forteller at du har mange føflekker du er usikker på, og at du har en familiehistorie med malignt melanom. Derfor ønsker du en henvisning til en hudlege. Hudleger bruker et dermaskop til å vurdere føflekkene. Han eller hun sjekker hele kroppen. Jeg ville ikke stolt på fastlegen når du er i en slik risikogruppe.

Dersom du har føflekker som blør vil jeg instendig oppfordre deg til å gjøre det med det samme. Skulle det være malignt melanom er prognosene gode hvis det tas tidlig, men dårlige hvis det går for langt.

Hvis du har føflekker som forandrer seg, kan det være at du har noe som kalles dysplastisk nevus-syndrom. Det betyr at du har mange og uregelmessige føflekker, og med det en forhøyet risiko for malignt melanom.

Så - kom deg til en hudlege!

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...