Gå til innhold

eierskifte og årsavgift


Tiarra

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg her....

Greie er at jeg kjøpte en bil på slutten av februar i år. Regningen til årsavgiften var allerede sendt til gammel eier med frist 20. mars.

Jeg har lest opp til flere ganger (bare for å være sikker) om hvordan det skal gå med betaling av regninga. Og dette er hva jeg har funnet på toll.no:

  • Den som var eier pr. 1. januar i avgiftsåret får tilsendt det første kravet om årsavgift.
  • Ved eierskifte etter 1. januar og fram til 20. mars vil ny eier få tilsendt nytt krav uten tilleggsavgift i begynnelsen av mai.
  • Ved eierskifte etter 20. mars og hvor årsavgiften ikke er betalt, vil ny eier få nytt krav med tilleggsavgift.

Vel jeg har ikke fått faktura i begynnelsen av mai, istedet fikk jeg varsel om avskilting! Jeg bare betalte kravet og nå fikk jeg tilleggsgebyr samt beskjed om at kjøretøyet er vedtatt avskiltet! Jeg mener WTF? Og hva betyr egentlig dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det siste varselet om at bilen er vedtatt avskiltet var sikkert sendt ut før din betaling ble registrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første varselet var sendt før jeg hadde betalt, men beskjed om at det er vedtatt avskilting kom med tilleggsgebyret. Videre skrev de at avskilting kan unngås ved betalt tilleggsavgift umiddelbart.

Men i følge det jeg siterte over, skulle jeg ha fått første regning i mai, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som var eier ved 1 januar fikk regning 20 mars og sikkert både purringer og onkassovarsel før du burde fått regning da det er den som står som eier ved 1 januar som er ansvarlig for årsavgift.

Men du burde fått en regning iløpet av mai uten tilleggsavgift ja. MEN om du ikke har fått den så er det DIN PLIKT å skaffe betalingsinformasjon så du får betalt den før fristen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du ikke betaler så er det forrige eier som får alt styuret med tvangsinnfordring av årsavgiften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men det er jo ny eier som plutselig står uten skilt :P

Ja, det er også ny eiers plikt å sørge for å skaffe seg betalinsinformasjon om h*n ikke fikk faktura i posten tidlig i Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her var nytt for meg. Har det vært en endring i det siste? Jeg trodde at eier 1.1. uansett er ansvarlig for årsavgiften.

Anonym poster: 56513c20ab33f0d60e0fbd9c4db9d273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her var nytt for meg. Har det vært en endring i det siste? Jeg trodde at eier 1.1. uansett er ansvarlig for årsavgiften.

Anonym poster: 56513c20ab33f0d60e0fbd9c4db9d273

Er fortsatt sånn, eier du bilen 1.1 så får du fakturaen i posten, selger du bilen før 20 mars så får ny eier faktura tidlig i mai hvis du IKKE betaler, men hvis ingen betaler så er det den som står som eier 1.1 som vil få kravet tvangsinnfordret ifølge hva som står på toll.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding alle sammen! Jeg HAR faktisk skaffet meg betalingsinformasjon når jeg ikke hørte noe og betalt før 20. mai. Men nå fikk jeg tilleggsgebyr som skal betales ASAP. Jeg vil ikke betale tilleggsgebyret for jeg mener at det ikke er rettferdig. Jeg får ringe dem i morgen. Takk igjen, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsgebyr får du uansett når det betales etter 20.mars.

Anonym poster: d7df310060ab4acb7637e4ee75c58540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsgebyr får du uansett når det betales etter 20.mars.

Anonym poster: d7df310060ab4acb7637e4ee75c58540

FEIL!!

Om bilen er solgt før 20 mars så får ny eier faktura på årsavgiften tidlig i Mai UTEN tilleggsavgift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...