Gå til innhold

For sent å angre skolevalg/linje ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter her med ei rimelig fortvila datter. Hun hadde i ugangspunktet bestemt seg for studiespesialisering, men var helt overbevist rett før søknadsfristen om at hun ville inn på helse og sosial. Tok derfor dette på 1. valget. Etterhvert har hun angret mer og mer på valget sitt, og nå er hun helt fortvilet.

Er det noen som vet om det er mulighet til å forandre valget nå eller er det helt låst?

Jeg kommer selvsagt til å ta kontakt med skolen til mandag, men det hadde vært greit å høre om andre hadde erfaringer fra dette.

Vi lurer evt. på om det er lettere å komme inn på en privatskole nå...

(Ikke like lett å bestemme seg for fremtiden når man er 15 år)

Anonym poster: 1a57433d8596059688bdc3a1051cd6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mupsi

Sonans privatgymnas er jo et alternativ, men det koster selvsagt endel penger. Men da kan man bli ferdig mye tidligere med VGS utdanningen hvis man er flink og står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonans privatgymnas er jo et alternativ, men det koster selvsagt endel penger. Men da kan man bli ferdig mye tidligere med VGS utdanningen hvis man er flink og står på.

TS: Tror eller vet du at det går ann å søke der så sent som nå? Har lest litt ang. private skoler og ser at fristen der også har gått ut forlengst...

Anonym poster: 1a57433d8596059688bdc3a1051cd6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alltids ta påbygg etter, man får studiekompetanse uansett.

Anonym poster: df492ce809295427e6285936ba2a3238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det låst, men jeg ville likevel kontaktet skolen. I begynnelsen av skoleåret er det alltid en del som bytter linje fordi de har valgt feil, eller likevel kom inn på førstevalget. Jo tidligere skolen får vite om at datteren din ønsker en annen linje, jo bedre.

Studiespesialisering er også billigere pr. elev enn det yrkesfagene er, og det øker nok sannsynligheten for at hun kan bytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alltids ta påbygg etter, man får studiekompetanse uansett.

Anonym poster: df492ce809295427e6285936ba2a3238

Ja, det var planen hennes (og "kravet" mitt) da hun søkte helse og sosial. Men nå føler hun at det hadde vært bedre med tre år studiespesialisering. Har også fått mange tilbakemeldinger på at strykprosenten er veldig høy på påbygg.

Anonym poster: 1a57433d8596059688bdc3a1051cd6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet er det låst, men jeg ville likevel kontaktet skolen. I begynnelsen av skoleåret er det alltid en del som bytter linje fordi de har valgt feil, eller likevel kom inn på førstevalget. Jo tidligere skolen får vite om at datteren din ønsker en annen linje, jo bedre.

Studiespesialisering er også billigere pr. elev enn det yrkesfagene er, og det øker nok sannsynligheten for at hun kan bytte.

Takk for svar. Kjenner jeg er spent på hennes vegne. Vondt å se at hun er usikker/angrer på valget sitt..

Anonym poster: 1a57433d8596059688bdc3a1051cd6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mupsi

TS: Tror eller vet du at det går ann å søke der så sent som nå? Har lest litt ang. private skoler og ser at fristen der også har gått ut forlengst...

Anonym poster: 1a57433d8596059688bdc3a1051cd6ab

Sonans har jeg gått for noen år tilbake og de har fortløpende opptak så vidt jeg vet. Da har hun i alle fall den muligheten hvis alt annet går skeis. Håper det ordner seg for dere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skal selv på vgs til høsten. Akkurat det samme skjedde med meg, men jeg fikk skifte linje. Det dere må gjøre er å sende et brev til inntakskontoret i deres fylke, og si hvorfor dere/hun vil skifte. Du skal tydeligvis måtte ha en veldig god grunn for å skifte. Jeg angret noe ekstremt, og skrev dette. Nå har alt ordnet seg for meg!

Lykke til!

Anonym poster: e54f6abb9f808e172a898a2910bdebf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var planen hennes (og "kravet" mitt) da hun søkte helse og sosial. Men nå føler hun at det hadde vært bedre med tre år studiespesialisering. Har også fått mange tilbakemeldinger på at strykprosenten er veldig høy på påbygg.

Anonym poster: 1a57433d8596059688bdc3a1051cd6ab

Årsaken til at strykprosenten er høy på påbygg, er at det er mange som går påbygg som aldri burde gått der. Har man svært svake karakterer og kanskje også strøket i et eller flere fag på yrkesfaglinjen man gikk på, er ikke påbygg til studiekompetanse det riktige stedet å fortsette.

Dersom datteren din (ikke du, men datteren din) uansett ønsker studiekompetanse, anbefaler jeg at hun går studiespesialisering. Der vil hun gå i klasse med andre som også ønsker å studere, hun kan velge programfag som hun også kan fordype seg i, hun tar religion og etikk (et fag som kanskje er viktigere enn noen gang), og hun får mer kontinuitet i de teoretiske fagene, f.eks. norsk. Tar hun påbygg går hun to år med to timer norsk i uka og ikke sidemål, før hun kommer på påbygg og får ti timer intensiv norsk + sidemål. Det er tøft for mange. Går hun studiespesialisering fordeles norsken mer jevnt på tre år, og hun har sidemål hele veien, og vil derfor ikke glemme det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...