Gå til innhold

Tips til hunderaser

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sheltie og lapphund er like lydmessig! Meg derimot har lite erfaring med at sheltier er bråkete, bortsett fra i agilityringen og på utstilling, men da blir det fort lyd på alle!

Hva med en av spitzene? Mittelspits er vel på str med sheltie, men litt mer spisshund! Det finnes også en større versjon, kleinspitz, den er lapphund str igjen!

Skrevet

Jeg har tittet såvidt innom de tyske spitzene, og da særlig mittelspitz og keeshond. Syns det er vanskelig å danne seg et bilde over hundene, fordeler og ulemper med alle sammen. Det er jo så mange raser der ute!

Skrevet

Det er et lite helvette ja ;-) Første anbefalning er å dra på evt utstilling, se rasene, møte de. Dogs4all i november er greit om du bor i nærheten, eller en nkk utstilling.

Evt hør med oppdrettere av rasene dere tenker på, spør evt om et møte for å hilse på rasen!

Skrevet

Jeg har allerede sett meg ut helga i november med dogs4all ;) Skal sjekke ut hvor det er utstilling fremover...

Vi var på utstilling i fjor, så da så vi ihvertfall dsg, finsk lapphund og islandsk fårehund..

Skrevet

Jeg har allerede sett meg ut helga i november med dogs4all ;) Skal sjekke ut hvor det er utstilling fremover...

Vi var på utstilling i fjor, så da så vi ihvertfall dsg, finsk lapphund og islandsk fårehund..

Har du vurdert Korthåret Collie?

Helt nydelige hunder.

Les litt om rasen her http://www.alertnesscollies.com/fakta.html

høres ihvertfall ut som et kortis kan passe inn hos deg :)

• Liker 1
Skrevet

Så at du nevnte aussien lenger opp. Dette er en hund som trenger en del hjernetrim og aktivitet. De har mye pels, men krever ikke så altfor mye stell. Børst gjennom en gang i blant. De fleste jeg har vært borti har en god av-på knapp, er rolige innendørs og på så snart de har en jobb å gjøre. Lettlærte fine hunder.

Syns som Ruskemor at Korthåret Collie kan høres ut som en rase som kan passe til deg :) Har lest mye om rasen, for jeg har lyst på en selv en gang;)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg drar denne opp igjen jeg.

Vi har vært på utstilling i helga, og der ble jeg om mulig enda mer forvirret. Vi hang litt i ringen med Finsk Lapphund, og der var det en del bråk altså! Vet ikke om jeg takler en så skjærende bjeffing, selv om det kanskje bare forekommer når det kommer besøk. Vi bor i et område med ganske tett bebyggelse, så jeg må jo tenke litt på naboene her også.

Har vel også slått fra oss Shetland Sheepdog. Det var samboeren som ville ha en slik en, men det virker jo som om det er mye pelsstell og så er den kanskje i minste laget i våre øyne.

Noen flere innspill til hva som kan passe oss?

Eurasier, keeshond og mittelspitz står på lista over hunder jeg må lese meg opp på ;)

Skrevet

Toller var min første innskytelse da jeg leste innlegget ditt. Sikkert mye ulik mentalitet blant den rasen, men mitt inntrykk av tollerne er ikke at de rolige, men livlige og lettlærte. Her jeg bor kryr det av dem, og det er stort sett ikke folk som går timevis i skogen som har dem. Kanskje kontakte en oppdretter av de rasene dere vurderer, eller enda bedre: melde dere inn i raseforumet. Sikker på at man kan få et godt overblikk til rasen på den måten. Lykke til!

Gjest Belle âme
Skrevet

Hunder:

japansk spisshund.

Samojedhund(Røyter MYE)

Kooikerhund.

Keeshound.

Schnauzer.

Sealyham terrier.

Kerry blue terrier.

Boston terrier.

Vastgötaspets.

Welsh springer spaniel.

Engelsk springer spaniel.

Cocker spaniel.

Eller hybridhunder? Det er ein blanding av to populære hunderaser. F.eks puggle som er mops og beagle. Labradoodle er labrador og puddel og goldendoodle er golden retriever og puddel :)

Skrevet

Toller - Krever for mye mental trening i forhold til hva jeg kan tilby

"Hybridhunder" (aka blandingsraser) - Nei takk. Jeg vil gjerne ha en renraset hund, siden man da vet mer om gemytt og helse

Skrevet

hybridhunder? Hallo, det heter blandingshund.

Anonymous poster hash: 3b19b...57a
Skrevet

Sibirsk husky?

Det er det jeg har, som førstegangs hund. Er super lærevillig, elsker alt av godis, så triks, lydighet (til en viss grad) ol er kjempe morro her i gården. Ikke super kosen, men ber om kos når han vil. Elsker kalde underlag, så slipper hår i sofa/seng etc. Er en stor hund, men ikke for stor. Den krever både mentalt og fysisk, MEN før noen sier noe om hva den faktisk krever, så nei, den trenger ikke "4timer" aktivitet hver dag, som trekk/kløv, joggeturer og masse fysisk mosjon. Sibirsk husky som de fleste andre hunder er vanedyr, og kan "trenes" til og bli det du ønsker - en familiehund, en aktiv hund, en blanding.
Min krever det den er vant til fra den var valp. Fine, vanlige turer, med ekstra aktive turer når det passer. Jeg bruker kløv om jeg merker den er litt ivrig. Den får trukket når det er anledning, være fri i skog ved anledning (bruker langline ettersom huskyer ikke er lette å trene på å være løs).
Han sover like mye som andre om han ikke orker noe, bjeffer så og si aldri, dog han "snakker".
Svært nysgjerrig, på alt, elsker å utforske.

Er kjempe fornøyd med valget mitt :)

Anonymous poster hash: 56da0...88f
Skrevet (endret)

Har vel også slått fra oss Shetland Sheepdog. Det var samboeren som ville ha en slik en, men det virker jo som om det er mye pelsstell og så er den kanskje i minste laget i våre øyne.

Noen flere innspill til hva som kan passe oss?

Eurasier, keeshond og mittelspitz står på lista over hunder jeg må lese meg opp på ;)

Jeg har både Shetland sheepdog og eurasier, og det blir som epler og appelsiner egentlig for de er så forskjellige. Hva slags personlighet passer til familien din?

For å forklare litt; sheltien og gjeterhunder generelt er følsomme, kjærlige, lettlærte, "willing to please" og lette å motivere, morsomme, mer utagerende i væremåten, men veldig elskelige og sjarmerende. De er jo formet for å jobbe sammen med mennesker og skal være sosiale. Pelsstellet er peanuts. Det blir faktisk født veldig mange valper som er alt for store for standarden, på størrelse med collietisper. Så det er sikkert ikke vanskelig å få tak i en forvokst sheltie for dem er det mange av.

Spisshunder er særdeles smarte, men gidder ikke repetisjoner. De prostituerer seg ikke nødvendigvis for en pølsebit, men gjør som du vil fordi de ønsker det og er glad i deg. De gjør mindre ut av seg på alle måter. Eurasiern syns jeg er en veldig behagelig rase. De fremstår i hvert fall som rolige, beherska hunder, men skinnet bedrar for de er veldig følsomme på innsiden. Sterk flokktilhørighet og utrolig trofaste. Pelsstellet er helt greit, og de floker ikke. Røyter to ganger i året, ellers lite. Holder å børste gjennom en gang hver 14. dag.

Vil tro golden er som en kombinasjon av de to mentalt. Hvilken type hund du velger blir smak og behag.

Hvis du allerede har vurdert sheltie bør du også lese deg opp på langhåret collie. Ellers holder jeg en knapp på kees. Den er jo et av utgangspunktene for eurasiern også. (sammen med samojed og chow chow).

Endret av la Flaca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...