Nautika Skrevet 31. mai 2013 #1 Skrevet 31. mai 2013 (endret) Jeg har vært fast bestemt på at jeg skulle ha en dansk - svensk gårdshund når tiden ble moden for å få se hund. I det siste har jeg begynt å tvile litt, da jeg ser for meg at jeg vil ha en hund som er litt større. Vil ha en familievennlig hund som trives med turer i skog og mark, men samtidig tåler å få mindre mosjon i perioder hvis familiekabalen er vanskelig å få til å passe. Enn så lenge har vi ikke barn, men det kommer om ikke altfor mange år. Det er viktig for meg at rasen er generelt frisk, har vokst opp med en golden retriever med allergier, eksem og beinsmerter. Hvis det ikke hadde vært så mye sykdom på dem kunne jeg tenkt meg en golden. Noen som har tips til hunderaser som kunne passet for oss? Edit: vil også gjerne ha en hund som er oppvakt, villig til å lære, og sånn sett blir kanskje golden litt "sløv" (ihvertfall de jeg har vært borti) Endret 31. mai 2013 av Nautika
Sugerøret Skrevet 31. mai 2013 #2 Skrevet 31. mai 2013 (endret) I dag er det mange raser som kan passe familien.Jeg tør ikke gi et konkret råd egentlig.Flere og flere raser blir ødelagte,feil-avlet osv. Du har allerede kjennskap til eksem osv.Det er ikke morro å kjøpe en valp som du tror er frisk,som viser seg å være syk Må si det første som slo meg,var en sheltie (shetland sheepdog) men jeg kan ikke mye om rasen bortsett fra hva jeg har sett og hørt av eiere. http://www.hunden.no...l?news.nid=5038 http://www.canis.no/.../rasevelger.php Bare vær obs på at denne ikke er helt nøyaktig.Det avviker noe fra rasebeskrivelser. Gjelder for de fleste av slike tester http://dogtime.com/q...-breed-selector Du får sikkert flere svar,blir spennende å se om noen kommer med andre tips Endret 31. mai 2013 av Ann Christin
Nautika Skrevet 31. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 31. mai 2013 (endret) Sheltie har vi vært innom tanken på før, men den er på størrelse med DSG og kanskje i minste laget. Litt skeptisk til pelsstell også, men det skal ikke være avgjørende for hvilken rase vi ender på. På listen så langt, uten altfor mye gjennomgang av de ulike rasene:Finsk LapphundShetland SheepdogAustralian ShepherdTollerKeeshondKooiker Spaniel av noe slag kan også være aktuelt, men jeg er særdeles lite bevandret i spaniel-verdenen, så jeg tror jeg må lese meg opp litt før jeg kan luke ut hvilke raser som kan være aktuelle. Noen som har erfaringer med noen av de ovennevnte? (nå så jeg at de fleste på lista krevde en del pelsstell ) Endret 31. mai 2013 av Nautika
Gjest Skrevet 31. mai 2013 #4 Skrevet 31. mai 2013 At lapphunder krever mye pelsstell er tatt med en god klype salt! Ja, du kan børste den hver uke, du kan dusje den flere ganger i året, eller du kan gjøre som meg! Børstes jevnlig når jeg ser den røyter (3-4 uker) på det verste og han vaskes når han har rulla seg i noe som lukter dritt ;-)
Nautika Skrevet 31. mai 2013 Forfatter #5 Skrevet 31. mai 2013 *notert* Har du inside-informasjon når det gjelder gemytt og hvordan hunden er i "det virkelige liv" også (utenom rasestandard)? Regner med det er finsk lapphund du har?
Gjest Skrevet 31. mai 2013 #6 Skrevet 31. mai 2013 Synts gemyttet er herlig såklart. Han er min første hund så noe nykker er det jo Men han er veldig rolig, bedagelig, er stille når det ikke skjer noe, men er alltid opp og på farten om han får beskjed om det. Ikk noen kosehund han jeg har. Kommer når eg ber han om det, godtar litt kos, men foretrekker helst å ligge på det kaldeste stedet i huset. Kos blir litt varmt
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #7 Skrevet 31. mai 2013 Staffordshire bullterrier kanskje? Blir kalt ''the nanny dog'' i England. Anonym poster: 59d43c9efe8bbcb505f7c534e6a69736 1
Momaroria Skrevet 31. mai 2013 #8 Skrevet 31. mai 2013 Ut i fra det du skriver kunne jeg anbefalt Cavalier King Charles Spaniel. En liten, men tøff hund som er med på det meste! Vi har en Cavalier tispe på snart 5 år, og stortrives med henne. Utrolig mye personlighet og livsglede! Finnes ikke noe mer fantastisk enn å komme hjem til henne og hun kommer løpende med halen logrende i 110. Vi har hatt henne med på skogsturer, langturer oppi fjellet og ellers rundt omkring. Hun er veldig sprek og sier ikke neitakk til dette, spesielt skogstier hvor hun kan få gå litt fritt Ellers er hun rolig og svært omgjengelig, og så lenge hun får sine "vante" lufteturer! Hun er også glad i å leke, og man ser det med en gang når hun får det "lure" blikket hva hun vil Så lenge vi har hatt henne har vi ikke hatt noen skader, sett bort ifra en forstuelse etter lek og litt potesår om vinteren om det saltes mye. En fantastisk hund som gir utrolig mye av seg selv!
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2013 #9 Skrevet 31. mai 2013 For kvass. Gå for en litt større, men mildere enn.
Skywise Skrevet 31. mai 2013 #10 Skrevet 31. mai 2013 Toller kan betegnes som en brukshund og man burde ikke skaffe seg en med mindre man planlegger å drive med litt mer organisert hundesport. Aktivitetsbehovet kombinert med at dårlig mentalitet er et ganske gjennomgående trekk på rasen (alle har ikke det selvsagt, men overraskende mange dessverre) gjør at jeg på det sterkeste vil fraråde dem. Spaniels har en pels som må klippes, børstes og stelles jevnlig for at pelsen ikke skal tove seg, så om du er skeptisk til sheltien pga pelsen ville jeg i alle fall gått bort fra spaniels. Spaniels har også en del sykdommer de sliter med selv om de er relativt friske jevnt over. Spisshundene er som regel veldig lettstelte med tanke på pels, men de fleste er ikke fullt så lærevillig, litt mer egenrådige og selvstendige, - og mange har et fryktelig støynivå. Finsk lapphund er jo veldig fine hunder, så synes i grunn det er et godt alternativ om du ikke har noe i mot å risikere å få en hund med mye lyd og finner pelsen overkommelig. Jeg mener også pinscher kan være et alternativ, de jeg har møtt har vært veldig fine og stabile hunder. Ellers har vi jo lapsk vallhund som er en gjeter og har mindre pels enn lapphundene om du liker spisshunder. Vallhunden er mer lærenem enn mange andre spisshunder etter min erfaring, men de krever også litt mer enn de andre lapphundene i form av aktivisering. Kan jo skrive litt om min erfaring med lapphunder ettersom du spurte: De lappene jeg har møtt har, som sagt, hatt veldig mye lyd, men det består seg mest i varsling. En svensk lapphund jeg gikk kurs sammen med en gang var dog ekstremt snakkesalig gjennom hele kurset. Det besto seg mest i små lyder, ikke bjeffing, så det var jo for så vidt litt søtt da, men kan se for meg at det vil være ganske irriterende å leve med en slik hund 24/7 Ellers har de fleste vært ganske så robuste mentalt, veldig greie å ha med å gjøre. Generelt rolige og bedagelige, men har også mye futt og fart når du ber dem om det som Ann Christin sier.
kooiker Skrevet 31. mai 2013 #11 Skrevet 31. mai 2013 (endret) Kooikerhund er en fantastisk rase. Det er en veldig frisk hund, men kan ha noen sykdommer som fks. epilepsi, men det er ganske få. det er en vanskelig hund å få tak i. Det er lettere å få i Sverige og Danmark. Det er noen negative ting med kooiker som er at de er skeptiske til fremmede, men min hund bruker ca 2 min også er hun ok med fremmede. noen bruker mer tid enn andre. kooiker bjeffer ikke mye. rasen trenger mye mentalt trening, den trenger mye hjernetrim. De er flink med barn (det er hvertfall de jeg har møtt og det er ca 15 stykk). trenger ikke så mye trimming. skal ALDRI klippes utenom i potene. de skal ha et naturlig utsende Endret 31. mai 2013 av kooiker
langbein86 Skrevet 31. mai 2013 #13 Skrevet 31. mai 2013 For kvass. Gå for en litt større, men mildere enn. har du noe forslag til en større og mildere rase?
Nautika Skrevet 31. mai 2013 Forfatter #15 Skrevet 31. mai 2013 Staffordshire bullterrier kanskje? Blir kalt ''the nanny dog'' i England. Anonym poster: 59d43c9efe8bbcb505f7c534e6a69736 Jeg er ikke interessert i slike "kamphunder". Vet at de er kjempefine familiehunder, men har mine fordommer Ut i fra det du skriver kunne jeg anbefalt Cavalier King Charles Spaniel. *klippklipp* Cavalier vil jeg ikke ha pga helsa Toller kan betegnes som en brukshund og man burde ikke skaffe seg en med mindre man planlegger å drive med litt mer organisert hundesport. Aktivitetsbehovet kombinert med at dårlig mentalitet er et ganske gjennomgående trekk på rasen (alle har ikke det selvsagt, men overraskende mange dessverre) gjør at jeg på det sterkeste vil fraråde dem. Spaniels har en pels som må klippes, børstes og stelles jevnlig for at pelsen ikke skal tove seg, så om du er skeptisk til sheltien pga pelsen ville jeg i alle fall gått bort fra spaniels. Spaniels har også en del sykdommer de sliter med selv om de er relativt friske jevnt over. Spisshundene er som regel veldig lettstelte med tanke på pels, men de fleste er ikke fullt så lærevillig, litt mer egenrådige og selvstendige, - og mange har et fryktelig støynivå. Finsk lapphund er jo veldig fine hunder, så synes i grunn det er et godt alternativ om du ikke har noe i mot å risikere å få en hund med mye lyd og finner pelsen overkommelig. Jeg mener også pinscher kan være et alternativ, de jeg har møtt har vært veldig fine og stabile hunder. Ellers har vi jo lapsk vallhund som er en gjeter og har mindre pels enn lapphundene om du liker spisshunder. Vallhunden er mer lærenem enn mange andre spisshunder etter min erfaring, men de krever også litt mer enn de andre lapphundene i form av aktivisering. Kan jo skrive litt om min erfaring med lapphunder ettersom du spurte: De lappene jeg har møtt har, som sagt, hatt veldig mye lyd, men det består seg mest i varsling. En svensk lapphund jeg gikk kurs sammen med en gang var dog ekstremt snakkesalig gjennom hele kurset. Det besto seg mest i små lyder, ikke bjeffing, så det var jo for så vidt litt søtt da, men kan se for meg at det vil være ganske irriterende å leve med en slik hund 24/7 Ellers har de fleste vært ganske så robuste mentalt, veldig greie å ha med å gjøre. Generelt rolige og bedagelige, men har også mye futt og fart når du ber dem om det som Ann Christin sier. Har også den oppfatningen når det gjelder Toller, at man må gi dem mye hjernetrim, og være veldig påpasselig med at foreldrene har gode linjer når det gjelder det mentale. Spaniel er nå strøket fra lista Skal sjekke ut lapsk vallhund. Kooikerhund er en fantastisk rase. Det er en veldig frisk hund, men kan ha noen sykdommer som fks. epilepsi, men det er ganske få. det er en vanskelig hund å få tak i. Det er lettere å få i Sverige og Danmark. Det er noen negative ting med kooiker som er at de er skeptiske til fremmede, men min hund bruker ca 2 min også er hun ok med fremmede. noen bruker mer tid enn andre. kooiker bjeffer ikke mye. rasen trenger mye mentalt trening, den trenger mye hjernetrim. De er flink med barn (det er hvertfall de jeg har møtt og det er ca 15 stykk). trenger ikke så mye trimming. skal ALDRI klippes utenom i potene. de skal ha et naturlig utsende Så bra med erfaring angående denne rasen også Syns jeg har lest et sted at man må være litt påpasselig mtp at de kan være i overkant skeptiske og usikre, men det kan jo være at det er visse linjer som det gjelder. Takk for svar alle sammen
dogminds Skrevet 31. mai 2013 #16 Skrevet 31. mai 2013 Jeg har vært fast bestemt på at jeg skulle ha en dansk - svensk gårdshund når tiden ble moden for å få se hund. I det siste har jeg begynt å tvile litt, da jeg ser for meg at jeg vil ha en hund som er litt større. Vil ha en familievennlig hund som trives med turer i skog og mark, men samtidig tåler å få mindre mosjon i perioder hvis familiekabalen er vanskelig å få til å passe. Enn så lenge har vi ikke barn, men det kommer om ikke altfor mange år. Det er viktig for meg at rasen er generelt frisk, har vokst opp med en golden retriever med allergier, eksem og beinsmerter. Hvis det ikke hadde vært så mye sykdom på dem kunne jeg tenkt meg en golden. Noen som har tips til hunderaser som kunne passet for oss? Edit: vil også gjerne ha en hund som er oppvakt, villig til å lære, og sånn sett blir kanskje golden litt "sløv" (ihvertfall de jeg har vært borti) Jeg har dansk svensk gårdshund, og kunne ikke vært mer fornøyd!! Han er verdens snilleste og elsker alle tobeinte og firbeinte. han er en skikkelig kosehund og en sofagris. han blir gjerne med på lange turer, men hvis det er enkelte dager jeg ikke har muligheten til like lange turer så sier han ikke nei takk til å ligge å sløve på sofaen. han er veldig smart og lærer utrolig raskt! jeg kan se for meg at dsg er den perfekte familiehund! han elsker store og små og er ikke for voldsom når det kommer til barn. han er ikke altfor liten heller. jeg liker at han ikke er så innmari stor, da han kan ligge på fanget mitt og kose eller ligge i senga mi hehe.. dsg er veldig glad i kos og kjærlighet. min er hvertfall ikke så veldig glad i å ligge på gulvet , da han liker å ha litt oversikt. du kan jo lese mer om dsg på rdsg.no som er hjemmesiden til dansk svensk gårdshund
Gjest Skrevet 31. mai 2013 #17 Skrevet 31. mai 2013 Lapsk vallhund er på border collie nivå i aktivitet ;-) Ble utelukket herfra så lenge jeg ikke har interesse for gjeting eller agility :-)
Skywise Skrevet 31. mai 2013 #18 Skrevet 31. mai 2013 Lapsk vallhund er ikke på border collie nivå, men de er en hund som krever mer enn den gjengse familiehund og trenger å jobbe. Ettersom TS så på toller, antok jeg at hun var interessert i å være i en del aktivitet. Lapsk vallhund er mer hund enn de fleste andre raser hun ser på, nesten i samme gate som toller, men de fleste vallhunder er bare aktive familiehunder og har mye bedre mentalitet jevnt over enn tolleren.
Gjest Skrevet 1. juni 2013 #19 Skrevet 1. juni 2013 Lapsk vallhund er ikke på border collie nivå, men de er en hund som krever mer enn den gjengse familiehund og trenger å jobbe. Ettersom TS så på toller, antok jeg at hun var interessert i å være i en del aktivitet. Lapsk vallhund er mer hund enn de fleste andre raser hun ser på, nesten i samme gate som toller, men de fleste vallhunder er bare aktive familiehunder og har mye bedre mentalitet jevnt over enn tolleren. Ok, mulig de jeg er borti bare blir brukt aktivt e.l.
Nautika Skrevet 1. juni 2013 Forfatter #20 Skrevet 1. juni 2013 Jeg er interessert i å jobbe litt med hunden, men i og med at jeg er førstegangseier er det kanskje greit å ikke gå rett på en rase som er altfor krevende. Sånn som det ser ut nå heller samboer mot sheltie, mens jeg heller mot finsk lapphund. Sheltie er jo i realiteten ikke større enn en DSG, selv om pelsen gir det inntrykket. Jeg syns at det blir litt lite. Noen som vet hvordan sheltie er med bjeffing i forhold til finsk lapphund? Fått inntrykk av at den kan være i overkant gneldrete? Vi bor i en tomannsbolig i et ganske tettbebygd område, så kan være lurt med en hund som ikke bjeffer på enhver lyd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå