Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil si at hovedforskjellen fra 80-tallet til 90-tallet var at på 80-tallet var det unisex (gutter og jenter i rosa pusegensere, gutter og jenter med dressjakker med skulderputer osv), og på 90-tallet ble det mer kjønnsdelt igjen: Jenter med trange, lave bukser og korte, tettsittende topper, mens for gutta var større best (sagging og svære t-skjorter osv).

Videoannonse
Annonse
Skrevet
- Bluser med rysjearmer. Gjerne også med knyting i livet. Skjønner? Først var det en periode hvor rysjene var i brystet, hvor man gjerne hadde svart jakke over, med rysjene hengdende ut over kneppingen. Deretter kom da disse rysjene på armene.

:oops: Jepp!

Husker at det var kjempestas med sånne hvite bluser med rysjer på brystet og semsket skinnvast utenpå :ler:

Skrevet

Henger meg på med rysjebluser og tights eller strechbukser. Også USA sokker utenpå disse buksene. Toppers! Husker også den såkalte bombejakken, en grufullgreie som alle kule gutter hadde og Doc Martens sko. Og ikke mins de lekre, brede strikk beltene utenpå strechbuksen og rysjeblusen. Det var tider! :oops:

Gjest gloria
Skrevet

Stygge,stygge,stygge PLATÅSKO!! Buffalo, de med gummihæler...gosh!!

Skrevet

Buffalo sko ja!! På ungdomsskolen hadde nesten alle Buffalo sko... *grøss* Og for oss jentene var d også et must med miss sixty bukser (og at de var så lave at en viste g strengene var for mange bare tøft heh) I tillegg var d sånne bukser med splitt i sidene til et stykke opp på leggen (var d særlig Tobacco som hadde de?) Også som dere har sagt, bar mage! I tillegg gjorde d ikke no om bhen syntes godt over den korte singleten...Disse tingene var hvert fall typisk for fjortismoten der jeg bor... :oops: Tenker veldig på filmen Fucking Åmål når jeg ser for meg dette hehe

Skrevet

Husker jeg hadde sykkelbukser, T-skjorte med tøfft trykk, dressjakke og lakksko med snøring helt tidlig på 90-tallet...

Gjest Seleena
Skrevet

90 talet for meg var eit forferdeleg moteår! Buffalo, missixty, trange topper og lange stygge kåper. Usj nei!

:roll:

Lenge leve 80 talet ;)

Gjest Seleena
Skrevet

Men internetten kom og teknologien blei betre. Bilane mykje meir trafikksikre og lavare ulykkesstatestikkar!

Dessutan kom reform '95 for skulane og det blei enklare for dei som hadde teke yrkesretta linjer på vidaregåande og angra - dei kunne ta allmennpåbygg.

Joggeskoen var inn og likestillinga blei tatt meir seriøs..

Ikkje alt var galt :tunge1:

• 1 år senere...
Skrevet
JA! Bodyer også. Jeg hadde faktisk ikke så mange av dem, men pga kneppingen i skrittet kjøpte jeg gensere/topper som lignet, men som ikke var bodyer.

Når jeg var alene hjemme husker jeg at bodyene gjerne forble ukneppet og bare stappet ned i buksa  :ler:

Hehe, syns du ikke bodyer var noe tess? Hva med body med string i dag da?

Er litt lettere det da :)

Er ikke spesielt fint om du bare stapper bodyen nedi buksa og den da kryper opp igjen og henger på utsiden av buksA? Er en grunn til at den skal kneppes i skrittet da :forvirret:

Skrevet

Noe av det første jeg tenker på som typisk 90- talls er alle unge kjæresteparene 15-17 åringer) som ring-forlovet seg uten at de egentlig hadde tenkt å gifte seg.. Mye bedre enn "bare" å være sammen...hehe Tror ikke det er på samme måte nå?

Makne forlovelsesringer i gult gull synes jeg også er veldig 90...

Midjevesker, lange hansker til julekjolen... Semskede pensko med skikkelig tykk høy hæl.

Store sorthvitt plakater med James Dean, Marlon Brando eller Marilyn Monroe på veggene.

Duftene Exclemation!...eller Date( i alle mulige farger...)

Permanent. Oppsprayet, tuppert pannelugg. Peace-smykker. Klumpete sko. Snekkerbukser.

Hjemmelaget vin.

Noe av det jeg synes er typisk 90-talls iallefall!

Skrevet

Min uniform midt på 90-tallet engang var sorte buffalo sko, trange bukser som var lave i livet og med sleng, olabuksene hadde splitt på innsiden som vi laget selv for at de skulle se vide ut, stretchbukser ala Tobaco med en ekstra fold og glidelås så de kunne bli skikkelig vide, i tillegg hadde jeg også noen only stretchbukser med splitt FORAN. For ikke å glemme miss sixty buksene da, spesielt den varianten med belte. Collagegenser som var litt kort i livet var spesielt populært, sælig de fra Marwin.

Guttene hadde buffalo eller Fila-sko, saggebukse og gjerne Fubu-jakkke. Calvin Klein boxer hvor strikken syntes. Caps.

Skrevet

Jeg var "liten" størstedelen av 90-tallet, så jeg husker egentlig ikke helt hva folk gikk med. På barneskolen var det stort sett olabukse og genser for jentene, og mye korte tights om sommeren. (Grøss!) Husker at det en lang periode var helt ut med olabukse for guttene i klassen min, de gikk bare i joggedress en stund. Jeg og et par av venninnene mine brukte mye flanellskjorter, og både de og genserne skulle helst være store, uformelige og henge godt nedenfor rumpa. :roll: Vi brydde oss utrolig lite om hva vi hadde på oss. Fikk dermed en skikkelig kalddusj da jeg begynte på ungdomsskolen i '97 og oppdaget at andre faktisk så på klærne dine. :ler: Da var det først BikBok-jeans og siden Miss Sixty, og de evinnelige Buffaloskolene... Marvin- eller Fruit of the Loom-gensere. Skjørt utenpå buksene en relativt kort periode. Sånn skråsekk med bare én skulderrem. Hårmascara!

Skrevet

Flanell skjorter og hårmascara ja!! hehe! Grøss og gru....

Skrevet

Å herregud, jeg glemte skjørt utenpå buksa og hårmaskara!

I tillegg hadde vi en periode på ungdomsskolen hvor vi gikk med lange tights ala aerobic-bukser, mye kullsort eyeliner og stramt hår i litt høy hestehale. De mest ekstreme så ut som Bratz omtrent.

Skrevet

Skjørt utenpå buksa, korte trange topper, glitter i håret, klumpe sko, trange bukser med sleng og splitt. Hårklyper, blå øyenskygge. Det var min greie og bager/vesker som hang over den ene skuldren og brystet.

Techno musikk, party party party

Skrevet

USA-sokker

Vide t-skjorter med trykk (gjerne sort-hvitt babybilde el.l.)

sykkelbukser

Doc Martens utpå USA-sokkene

Vide blusekjoler

Grunge og lag-på-lag

Skrevet

tidlig 90-tall

sykkelbukser, vide t-skorter, joggedressjakke, usa-sokker, joggesko, guttene hadde mye hår oppå hodet (soppsveis), jentene hadde spoiler (høy sprayet pannlugg), stretchbukse med strikk under foten, og grusomme tights

husker ikke så mye musikk, men husker godt guns and roses

midt-90-tall

begynte på ungdomsskolen, og da hadde vi levi's 501 (revet opp på innsiden av foten), umbro eller adidas genser, store uformelige gensere, sort trang topp og hvit heklet vest/jakke, joggebukse

gutta hadde midtskill sånn som han i jakten på kjærligheten (tommy?)

sent 90-tall

mener det var da det var popuært med platåsko (spes buffalo), hårmascara, skinnbukse i mange forskjellige farger (turkis, lilla, slangemønster, rød osv sånn britney spears rød catsuit-greie), glitter, anorakker i grå eller sort, hår i skrikende farger (fudge?, hadde rosa striper i blondt hår), backstreet boys tok over for take that

det jeg kan huske i farta.

Skrevet

treningstøy! Husker nesten alle jentene gikk med adidas/umbro på ballet :D

Også miniskjørt sydd fast på bukse. Og korte knytetopper, det er det jeg husker (bortsett fra de fete platåskoene mine, hadde vel 6 par i verste spice-girls perioden)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...