Gå til innhold

Hva er typisk 90-talls?


Nigella

Anbefalte innlegg

Sitter og lurer på hva vi vil kalle typisk 90-talls når vi ser tilbake?

Hva var trendene innen klær, sminke, interiør etc?

Dette er noe av det jeg husker:

Sorte klær, og "den lille sorte" kjolen som en sikker vinner i garderoben.

(Måtte være tidlig 90-tall?)

Bøyle-bh'er fikk sin renessanse, stringtruser

Blek hud og dramatisk rød munn.

Furu

Mere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

90 året er i mine øyne det kjedeligste moteåret, blant annet GLITTEER skal nevne, mobilene blir mindre, boyband var typisk for året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doc Martins! Blir rent nostalgisk når jeg ser dem på loftet.

Jordfarger som interiørvalg.

Flanellskjorter

Langt, mørkerødt hår med midtskill (eller var det bare meg :oops: )

Korte, trange topper (bar mage!)

Oakley- briller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boyband var typisk for året.

Tja. Vi hadde jo grungen, med Nirvana i spissen. Hip- hopen var også stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg sittende her og lure på om jeg husket 90-tallet i det hele tatt :ler:

Det skjedde så mye på den tiden at jeg har glemt det meste tror jeg.

Strekkbuksene kom tilbake.. blazere/dressjakker var hot (særlig sammen med strekkbuksa). Ellers forbinder jeg faktisk 90-tallet med russedress.

Laaange jeans med enorm vidde nedrest på beina. Skulle helst subbe skikkelig og dekke hele skoen (derfor husker jeg ikke hvilken type sko vi brukte).

Heavy / Rock ble mer stuerent (for min del) og personlig var jeg inne i en liten hippi-frike-periode mellom 93 og 95.

Jeg innredet min første, egne leilighet med IKEA-møbler i sort, rødt og blått (mener å huske at sort melamin var i skuddet). Gardiner og puter var i chintz(?). Litt senere kom furu for alvor. Og samtidig kom det en del bondske tekstiler (smårutede gardiner o.l.)

Egentlig kan jeg ikke huske at 90-tallet var særlig ekstremt.

Jeg byttet stil hver uke tror jeg..

Av musikk huske jeg best Metallica og helt på begynnelsen av 90-tallet var det boyband (90-91).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laaange jeans med enorm vidde nedrest på beina. Skulle helst subbe skikkelig og dekke hele skoen (derfor husker jeg ikke hvilken type sko vi brukte).

(90-91).

Akk, ja. De buksene husker jeg også nå, de var kjempevide fra lårene og langt ned. Og det jeg husker av sko var kjedelig og sort.

Når du nevner hippie-tid så kommer jeg på småblomstrede kjoler med "prinsesse fasong". Ser for meg jentene i "Beverly Hills 20-ett eller annet" i slike kreasjoner.

Husker også at vannseng var på full fart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Superloose" og "megalose" bukser. (kjempevide bukser, som vi synes var driitkule, men som var uutrolig ukledelige, når jeg ser tilbake. :roll: )

"Replay" bukser ble veldig stort.

"Doc Martin" army sko var et must!

Tidlig på 90 tallet var det en periode, (i alle fall hos oss), der vi gikk rundt i kapteinluer :o :klaske: !! (Heldigvis var det en korvarig trend!!)

Av musikk fra tidlig 90 tall husker jeg spesielt (sånn i farta): Snap, KLF, Roxette ("must have been love" :hjerter2: , Vanilla Ice ("Ice, ice baby" :ekstra kul: ), Mc hammer, Allanah Myles, Shinead O'Connor ("nothing compares" :cry:) ,Right said Fred ("I,m to sexy" :sjarmor: ),

"Dont worry be happy" :), metallica, Allanah Myles, Dum dum boys.

Alice Cooper :sjarmor: og New kids on the block :heiajente: De var vel i overgangen mellom 80 og 90 tallet... Alle jentene digget NKOTB, mens jeg og et par venninner digget Cooper :ler:

Fra sent 90 tall- LIVE, utrolig bra gruppe som jeg liker enda. (Spes. "Throwing copper" plata!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke Converse sko i alle farger også et must på 90 tallet?

Jeg hadde hvertfall de fleste farger, til super-lus buksene mine! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns 90tallet var bra musikkmessig ;) når det gjelder klær og mote var jeg nok litt for liten til å henge med der.. men jeg husker skjortene og boots'ene vi hadde.. urk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Estrela

Korte magetopper eller trange t-skjorter med kult glittertrykk/patriotisk trykk til ettersittende jeans eller skinnbukser. Store glitrende belter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan ikke tro at ingen av dere har nevnt det som for meg er det grusomste minnet fra nittitallet: Buffalosko! Var fjortis på nittitallet jeg, så jeg har gjort meg skyldig i en del moteblundere:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Converse-sko var in ja. Hadde noen sånne også.

Ellers husker jeg også at det var in med trange piratbukser (a la tights) og store t-skjorter med stooore trykk (gjerne sort-hvitt) på fremsiden.

Dette var også tidlig 90-tall. Og kroppsnære, litt utringede topper med lange ermer.

Hadde også noen kjempebrede belter, helst strikkbelter og vide bukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kroppsnære, litt utringede topper med lange ermer.

Body'er! Body, vid olabukse med belte og dressjakke over husker jeg at jeg dro på fest i. Ingen særlig god kombinasjon å skulle kneppe igjen bodyen i skrittet etter å ha vært på do samtidig som man gjorde sine første erfaringer med alkohol. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Bodyer også. Jeg hadde faktisk ikke så mange av dem, men pga kneppingen i skrittet kjøpte jeg gensere/topper som lignet, men som ikke var bodyer.

Når jeg var alene hjemme husker jeg at bodyene gjerne forble ukneppet og bare stappet ned i buksa :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Embla s
JA! Bodyer også. Jeg hadde faktisk ikke så mange av dem, men pga kneppingen i skrittet kjøpte jeg gensere/topper som lignet, men som ikke var bodyer.

Når jeg var alene hjemme husker jeg at bodyene gjerne forble ukneppet og bare stappet ned i buksa :ler:

:ler: Bodyer ja :ler: De har jeg helt glemt (les: fortrengt)!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kunne jeg glemme body'er?

Med litt for mye promille i ett trangt avlukke på by'n, og så fikle med tusen små knapper i skrittet. Ble vel ikke alltid kneppet riktig da,husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Ja, bodyer! *sukk* Mye klining og bodyer på 90-tallet.

- Bluser med rysjearmer. Gjerne også med knyting i livet. Skjønner? Først var det en periode hvor rysjene var i brystet, hvor man gjerne hadde svart jakke over, med rysjene hengdende ut over kneppingen. Deretter kom da disse rysjene på armene.

- Støvlettene fra Pretty Woman. De gikk alle med en periode.

- Slengbukser i stretch med noen sinnsykt store slenger.

- Lateksbukser.

- I 1996-1997 var det også hot å farge håret blått, grønt og signalrødt.

Jepp, det var tider det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...