Gå til innhold

Komme seg inn i IT-bransjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter en laang tenkepause har jeg kommet frem til at IT-bransjen kunne vært noe for meg. Helt siden jeg var liten (29 nå) har jeg likt teknologi, å fikle på data'n med alt mulig, webdesign, musikkprogram. Tar ting fort. Synes at IT-bransjen virker spennende pga dynamikken og at det stadig er noe nytt. Det er også lite kvinner her, noe som kanskje kan gjøre meg mer interessant?

Men, hvilke steg kan jeg ta? Noe jeg kan studere? Har ikke studert noe IT-relatert i det hele tatt, så innser jo at veien kan bli lang. Har en master innen samfunnsfag.

Anonym poster: 58606ef2a0080e4688f42f149f1b290d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man kan bruke spotify kvalifiserer nok ikke så veldig, men det er jo mange ting du kan gjøre. Webdesign er jo ikke IT-branjsen, er mer design og slikt, IT bransjen er mer med løsninger,salg, problemer, miljø hos bedrifter, oppsett av nettverk, servere, citrix etc.

Man kan komme seg inn på førstelinjesupport hvis man kan vise til at man har gjort noe enkelt. I noen land kan man få seg jobb innen teknisk support, som er veien jeg tok. Jeg har ingen utdannelse, men jobbet meg oppover fra førstelinje og inn på serveradministrasjon.

selv hadde jeg da installert pc, bygd dem opp selv og satt sammen, godt kjent med driver og programvare, hvordan windows fungerer, og feilmeldinger.

Du kan også studere IT selvfølgelig :) Hvorfor ikke sjekke der når restplassene kommer ut? kanskje du finner noe der :)

Anonym poster: 76bf5f4bb69750a9d2642a81816be7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke musikkprogram som Spotify, men produksjon ;) Uansett. Er klar over det du sier. Design er design. Det som virker interessant er å jobbe med er ulike former for rådgiving i motsetning til f.eks programmering. Eksempelvis: http://www.steria.com/no/vaare-tjenester/raadgivning/samhandling. Men det holder jo ikke å studere noe à la dette http://hist.no/samhandling.

Anonym poster: 58606ef2a0080e4688f42f149f1b290d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det du linket til er jo interessant. Det kan jo også gå litt innunder salg-og prosjekt, løsninger.

Da må du nok ha bred kunnskap, men da kan du jo ta en utdannelse :)

Lykke til videre, IT er en kjempespennende bransje og det beste er at man er aldri utlært.

Anonym poster: 76bf5f4bb69750a9d2642a81816be7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en master i samfunnsfag, så synes jeg du bør finne ut hvordan du kan kombinere dette med IT.

Selv har jeg en grad i økonomi og markedsføring, men jobber som forretningsutvikler i IT-miljø. Min forståelse for økonomi og marked gjør at jeg kan spille på helt andre strenger enn ingeniørene når vi skal løse utfordringer. Forutsetningen er selvfølgelig at man i tillegg tilegner seg IT-kompetanse (jeg har lært meg grunnleggende programmering, database, webdesign m.m. på egenhånd) , og når du kan kombinere dette med fagområdet hvor du har en master, så kan du fort bli en viktig brikke.

Første spørsmål blir derfor om du kan være mer spesifikk på hva du har studert, gjerne så detaljert som hva du hadde som problemstilling i masteroppgaven din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...