Gjest Trappetroll Skrevet 30. mai 2013 #1 Skrevet 30. mai 2013 Ja, jeg var ikke helt sikker på om dette var riktig plass for dette innlegget. Nå har dessverre kameraet mitt sagt takk og farvel, og jeg burde kjøpe meg et nytt. Speilrefleks blir for stort, men jeg vil ikke ha et vanlig digitalkamera. Så er spørsmålet; Hva er forskjellen på hybrid-, kompakt- og systemkamera? Jeg vil ha et kamera som: - Tar klare bilder og som har grei zooming. - Bra fargegjengivelse (?) - Enkel å bruke - Ikke bruker så lang tid på å ta og behandle bilder - Greit å ha med seg omkring - Er greit om det ikke koster så altfor mye. Vet jeg må legge litt penger i det. Jeg skal i hovedsak bruke det til: - Hobbyfotografering - Ferier - Familiebilder - Dyre- og naturbilder - Egentlig til alt jeg føler er verdt å ta bilder av. Lurte litt på noe á la Canon Powershoot G15?
Gjest Trappetroll Skrevet 31. mai 2013 #2 Skrevet 31. mai 2013 Jeg vil veldig gjerne bli litt flinkere og vil ha et kamera jeg kan trykke litt på. Men må kunne ta bra bilder uten å ha trykket på noe også. Enkelt å betjene!
Gjest Trappetroll Skrevet 2. juni 2013 #3 Skrevet 2. juni 2013 Ingen? Vær så snill? Evt et annet sted jeg kan spørre?
Safira Skrevet 2. juni 2013 #4 Skrevet 2. juni 2013 Jeg vil tro Canon G15 passer fint. Har du sett på det i butikken? Det er ikke et kamera som får plass i bukselommen. Veldig mange kjøper speilrefleks uten å egentlig ha noe behov for å ha flere objektiver, da kan man (ofte) likegodt kjøpe et godt kompaktkamera. Størrelsen på et spelreflekskamera gjør også at det er vanskeligere å ta det med seg. Det er nok ikke dumt å starte med et avansert kompaktkamera, og så heller kjøpe et spelreflekskamera/hybridkamera senere dersom du merker behovet eller du tar hobbyen et steg videre. Hver av systemene har sine sterke og svake sider. Veldig kort sagt kan man dele det opp slik: Speilrefleks: + Størst bildebrikke --> best bildekvalitet + Raskere (fokus, seriebildehastighet osv) + Mange objektiver å velge mellom - Dyrt - Stort Hybrid: + Mellomstor bildebrikke + Flere objektiver å velge mellom + Ok hastighet - Selv om husene er små er fortsatt objektivene (for) store - (Kan være) dyrt - Trenger ofte tilbehør som søker Kompaktkamera: + Lite + Enkelt å bruke + Trenger ofte ikke å tenke på tilbehør/ekstrakostnader - Minst bildebrikke - Tregest Men dette blir bare en veldig generell oppsummering! De dyrere hybridkamerane er for eksempel ofte bedre enn de billigste speilreflekskameraene. De blir mer og mer like. Noen kompaktkameraer har også relativt stor bildebrikke. En må rett og slett veie for og imot hva som er viktigst for en selv.
Gjest Trappetroll Skrevet 2. juni 2013 #5 Skrevet 2. juni 2013 Jeg vil tro Canon G15 passer fint. Har du sett på det i butikken? Det er ikke et kamera som får plass i bukselommen. Veldig mange kjøper speilrefleks uten å egentlig ha noe behov for å ha flere objektiver, da kan man (ofte) likegodt kjøpe et godt kompaktkamera. Størrelsen på et spelreflekskamera gjør også at det er vanskeligere å ta det med seg. Det er nok ikke dumt å starte med et avansert kompaktkamera, og så heller kjøpe et spelreflekskamera/hybridkamera senere dersom du merker behovet eller du tar hobbyen et steg videre. Hver av systemene har sine sterke og svake sider. Veldig kort sagt kan man dele det opp slik: Speilrefleks: + Størst bildebrikke --> best bildekvalitet + Raskere (fokus, seriebildehastighet osv) + Mange objektiver å velge mellom - Dyrt - Stort Hybrid: + Mellomstor bildebrikke + Flere objektiver å velge mellom + Ok hastighet - Selv om husene er små er fortsatt objektivene (for) store - (Kan være) dyrt - Trenger ofte tilbehør som søker Kompaktkamera: + Lite + Enkelt å bruke + Trenger ofte ikke å tenke på tilbehør/ekstrakostnader - Minst bildebrikke - Tregest Men dette blir bare en veldig generell oppsummering! De dyrere hybridkamerane er for eksempel ofte bedre enn de billigste speilreflekskameraene. De blir mer og mer like. Noen kompaktkameraer har også relativt stor bildebrikke. En må rett og slett veie for og imot hva som er viktigst for en selv. Tusen takk for et oppklarende svar! Jeg har prøvd canon g12. Har to speilreflekskameraer i nærmeste familie som jeg kan låne. Men jeg har ikke behovet for noe såpass avansert ennå. Er det noen som er bedre enn g15? Andre merker jeg burde vurdere? Når du sier det er tregere, hvor tregt er det? Altså, venter en et halvt år på at bildet skal bli tatt? Er det raskere enn et vanlig digitalkamera?
Safira Skrevet 2. juni 2013 #6 Skrevet 2. juni 2013 Tusen takk for et oppklarende svar! Jeg har prøvd canon g12. Har to speilreflekskameraer i nærmeste familie som jeg kan låne. Men jeg har ikke behovet for noe såpass avansert ennå. Er det noen som er bedre enn g15? Andre merker jeg burde vurdere? Når du sier det er tregere, hvor tregt er det? Altså, venter en et halvt år på at bildet skal bli tatt? Er det raskere enn et vanlig digitalkamera? De dyrere kompaktkameraene, som Canon G12 og G15 er raskere enn billigere modeller. De er likevel litt mer forsinkelse fra du trykker ned knappen til bildet er tatt enn ved et speilreflekskamera. Jeg tror imidlertid ikke det er noe du trenger å bekymre deg for, de er nok absolutt raske nok. Hvis du har muligheten vil jeg likevel anbefale deg å dra til en butikk å prøve de forskjellige kameraene. G15 er litt raskere enn G12 (vet ikke om dette faktisk er merkbart), har ikke utvippbar skjerm, men høyere oppløsning på skjermen. Det har også litt bedre ISO-egenskaper og et mer lyssterkt objektiv (med andre ord, litt bedre i mørket uten blits). I tillegg er det litt mindre. Andre kameraer du kan se på er Canon S110, som er relativt likt (litt dårligere) enn G15, men mindre og Canon G1X som er det beste kompaktkameraet til Canon. Jeg vil anbefale deg denne artikkelen fra akam, som tar for seg noen av de avansert kompaktkameraene. Av uvisse grunner har de ikke nevnt Nikon P7700, som også skal være et bra kamera. I tillegg bør du lese om blender, lukker og ISO, så fort man har en viss oversikt så vil man forstå mer av kameraet.
Elanore Skrevet 2. juni 2013 #7 Skrevet 2. juni 2013 Liker å anbefale Nikon D3000 til folk som er ute etter å begynne pent, men som vil utvikle hobbyen videre etterhvert. Fantastisk enkelt å lære seg, har en grei nok pris og tilbyr deg mye når du utvikler ferdighetene. 1
Gjest Trappetroll Skrevet 2. juni 2013 #8 Skrevet 2. juni 2013 De dyrere kompaktkameraene, som Canon G12 og G15 er raskere enn billigere modeller. De er likevel litt mer forsinkelse fra du trykker ned knappen til bildet er tatt enn ved et speilreflekskamera. Jeg tror imidlertid ikke det er noe du trenger å bekymre deg for, de er nok absolutt raske nok. Hvis du har muligheten vil jeg likevel anbefale deg å dra til en butikk å prøve de forskjellige kameraene. G15 er litt raskere enn G12 (vet ikke om dette faktisk er merkbart), har ikke utvippbar skjerm, men høyere oppløsning på skjermen. Det har også litt bedre ISO-egenskaper og et mer lyssterkt objektiv (med andre ord, litt bedre i mørket uten blits). I tillegg er det litt mindre. Andre kameraer du kan se på er Canon S110, som er relativt likt (litt dårligere) enn G15, men mindre og Canon G1X som er det beste kompaktkameraet til Canon. Jeg vil anbefale deg denne artikkelen fra akam, som tar for seg noen av de avansert kompaktkameraene. Av uvisse grunner har de ikke nevnt Nikon P7700, som også skal være et bra kamera. I tillegg bør du lese om blender, lukker og ISO, så fort man har en viss oversikt så vil man forstå mer av kameraet. Herlig. Tusen tusen takk! Siste spørsmål, har lest litt rundt, og da kom Sony dsc-rx100 og pentax q10. Hva ville du anbefale en som er grønn? Og prismessig, hvilket er rimeligst i forhold til kvalitet (får mest for pengene)?
Gjest Trappetroll Skrevet 2. juni 2013 #9 Skrevet 2. juni 2013 Liker å anbefale Nikon D3000 til folk som er ute etter å begynne pent, men som vil utvikle hobbyen videre etterhvert. Fantastisk enkelt å lære seg, har en grei nok pris og tilbyr deg mye når du utvikler ferdighetene. Det er et speilreflekskamera? Jeg er ute etter ettsom er litt lettere å ta med rundt. Har et nikon d3000 og et Canon 550d i nærmeste familie som jeg får låne når jeg vil Men hadde vært greit å ha etselv som jeg kan ta med meg på ferier samt gå ut og ta bilder av diverse for kosens skyld. For liker å ta bilder!
Elanore Skrevet 2. juni 2013 #10 Skrevet 2. juni 2013 Det er et speilreflekskamera? Jeg er ute etter ettsom er litt lettere å ta med rundt. Har et nikon d3000 og et Canon 550d i nærmeste familie som jeg får låne når jeg vil Men hadde vært greit å ha etselv som jeg kan ta med meg på ferier samt gå ut og ta bilder av diverse for kosens skyld. For liker å ta bilder! Oisann, jeg beklager - fikk ikke med meg den detaljen... Nei, da har jeg ikke peiling, gitt... Sverger til speilrefleksklumpene selv...
Gjest Trappetroll Skrevet 2. juni 2013 #11 Skrevet 2. juni 2013 Oisann, jeg beklager - fikk ikke med meg den detaljen... Nei, da har jeg ikke peiling, gitt... Sverger til speilrefleksklumpene selv... Hehe. Lett for Men er enig i at nikonen er grei! Er bare litt for stort
Elanore Skrevet 2. juni 2013 #12 Skrevet 2. juni 2013 Skal innrømme at jeg har gått for mobilkamera de gangene jeg ikke har hatt med meg Nikon'et... Kanskje jeg også bør skaffe meg et kompaktkamera...
Safira Skrevet 2. juni 2013 #13 Skrevet 2. juni 2013 Herlig. Tusen tusen takk! Siste spørsmål, har lest litt rundt, og da kom Sony dsc-rx100 og pentax q10. Hva ville du anbefale en som er grønn? Og prismessig, hvilket er rimeligst i forhold til kvalitet (får mest for pengene)? Sony Rx100 skal være bra, det har noe mindre zoomområde og er ikke så lyssterkt. På en annen side har det større bildesensor og er noe mindre (fysisk). Jeg har ikke prøvd det selv, men vet noen mener det har et mer klønete menyer. Hva som er best for deg vet jeg dessverre ikke. Men dersom du har brukt G12 tidligere så er du kanskje mer kjent med Canon sitt system? Pentax q10 er et hybridkamera/speilløst systemkamera så det er kanskje ikke aktuelt? Det tar nok merkbart mer plass, fordi objektivet ikke trekker seg inn når det ikke er i bruk. Canon G15 og Sony rx100 koster omtrent det samme. Prisguiden er fin for å sammenligne priser (men vær obs på å bare se på "trygge" nettbutikker).
Gjest Trappetroll Skrevet 2. juni 2013 #14 Skrevet 2. juni 2013 Sony Rx100 skal være bra, det har noe mindre zoomområde og er ikke så lyssterkt. På en annen side har det større bildesensor og er noe mindre (fysisk). Jeg har ikke prøvd det selv, men vet noen mener det har et mer klønete menyer. Hva som er best for deg vet jeg dessverre ikke. Men dersom du har brukt G12 tidligere så er du kanskje mer kjent med Canon sitt system? Pentax q10 er et hybridkamera/speilløst systemkamera så det er kanskje ikke aktuelt? Det tar nok merkbart mer plass, fordi objektivet ikke trekker seg inn når det ikke er i bruk. Canon G15 og Sony rx100 koster omtrent det samme. Prisguiden er fin for å sammenligne priser (men vær obs på å bare se på "trygge" nettbutikker). Jeg er litt blåst på dette som du skjønner. Kan man ta av objektivet å putte det på når man trenger det? Er det mer klønete? G12 har jeg brukt i forbindelse med jobb. Der er det i hovedsak å knipse noen bilder der man skal kunne se litt detaljer og det er det. Har ikke plukket så mye på det i forhold til innstillinger. Men foretrekker på mange måter Canon sitt oppsett på kameraer. Hvilket gir best bilder? Sånn rent teknisk. Unnskyld masse teite spørsmål!
Gjest Trappetroll Skrevet 2. juni 2013 #15 Skrevet 2. juni 2013 Skal innrømme at jeg har gått for mobilkamera de gangene jeg ikke har hatt med meg Nikon'et... Kanskje jeg også bør skaffe meg et kompaktkamera... Ja, er det jeg også har brukt i tillegg til digitalkamera. Men føler at jeg vil ha mer ut av bildene
Safira Skrevet 2. juni 2013 #16 Skrevet 2. juni 2013 Jeg er litt blåst på dette som du skjønner. Kan man ta av objektivet å putte det på når man trenger det? Er det mer klønete? G12 har jeg brukt i forbindelse med jobb. Der er det i hovedsak å knipse noen bilder der man skal kunne se litt detaljer og det er det. Har ikke plukket så mye på det i forhold til innstillinger. Men foretrekker på mange måter Canon sitt oppsett på kameraer. Hvilket gir best bilder? Sånn rent teknisk. Unnskyld masse teite spørsmål! Slett ikke teite spørsmål! Nei, både Sony rx100 og Canon G15 er kompaktkameraer, man kan altså ikke bytte objektiv. Noen mener Sony har mer tungvinte menyer og synes Canon er mer intuitivt å bruke. Jeg vet riktignok ikke om alle vil oppfatte det slik. Sony skal gi best bilder i dårlige lysforhold på vidvinkelsiden. Skal du zoome inn så taper du fort lysstyrke, og da vil Canon kanskje være bedre. Om det er merkbar forskjell i praksis vet jeg ikke. Rent bildekvalitetsmessig virker det som om Sony er hakket bedre. Du får ikke like mye zoom, og ikke like bra makro som på Canon men du får et mindre kamera. Du får gå etter magefølelsen
Gjest Trappetroll Skrevet 2. juni 2013 #17 Skrevet 2. juni 2013 Slett ikke teite spørsmål! Nei, både Sony rx100 og Canon G15 er kompaktkameraer, man kan altså ikke bytte objektiv. Noen mener Sony har mer tungvinte menyer og synes Canon er mer intuitivt å bruke. Jeg vet riktignok ikke om alle vil oppfatte det slik. Sony skal gi best bilder i dårlige lysforhold på vidvinkelsiden. Skal du zoome inn så taper du fort lysstyrke, og da vil Canon kanskje være bedre. Om det er merkbar forskjell i praksis vet jeg ikke. Rent bildekvalitetsmessig virker det som om Sony er hakket bedre. Du får ikke like mye zoom, og ikke like bra makro som på Canon men du får et mindre kamera. Du får gå etter magefølelsen Tror jeg skal se om jeg kan få prøve samsungen i en butikk. Men du mener pentaxen er utelukket? Tusen takk for gode svar!
Safira Skrevet 2. juni 2013 #18 Skrevet 2. juni 2013 Tror jeg skal se om jeg kan få prøve samsungen i en butikk. Men du mener pentaxen er utelukket? Tusen takk for gode svar! Jeg tenker at hvis du først skal ha et hybridkamera/speilløst systemkamera (et man kan bytte objektiver på) så finnes det bedre alternativer enn Pentax q10! Bare hyggelig! Lykke til
Gjest Trappetroll Skrevet 2. juni 2013 #19 Skrevet 2. juni 2013 (endret) Jeg tenker at hvis du først skal ha et hybridkamera/speilløst systemkamera (et man kan bytte objektiver på) så finnes det bedre alternativer enn Pentax q10! Bare hyggelig! Lykke til Som for eksempel? Jeg vil bare sjekke opp i mulighetene jeg har først heller mot Canon foreløpig. Bare likte utseendet på pentaxen Endret 2. juni 2013 av Trappetroll
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå