Gå til innhold

Parkinson.


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En i familien min har Parkinson og sovner når han sitter selv ved samtaler med andre eller bare ved å sette seg i bilen eller ned på sofaen eller en stol. Han sover alltid før en biltur. Hvorfor får han lov til å kjøre når han sovner flere ganger iløpet av dagen og må sove flere ganger? Han sovner alltid når en annen snakker, men ikke når han selv snakker, da er han lys våken!

Anonym poster: 3a4f198a2810892e8183c2685024cd7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han sovner såpass lett bør han få kjøreforbud. Anbefaler dere å snakke med hans nevrolog. Dette er dessverre et symptom på parkinson, som vi ikke greier å behandle med medikamenter.

De fleste større sykehus her i landet har parkinsonsykepler som kan være grei å ha samtale med. Hun vil som regel ha bedre tid enn en nevrolog til å gi dere den informasjonen og hjelpen dere trenger. Både for pasienten og pårørende.

Gjest WendyClear
Skrevet

Hmm.. kanskje ikke fastlegen hans er klar over at han lider av dette? Både sykdommen i seg selv, eller medikamenter som blir brukt for å dempe symptomene kan gi søvnanfall, og det er derfor viktig at han blir fulgt opp rundt dette. For det er virkelig ikke anbefalt å kjøre bil dersom man får plutselige søvnanfall.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm.. kanskje ikke fastlegen hans er klar over at han lider av dette? Både sykdommen i seg selv, eller medikamenter som blir brukt for å dempe symptomene kan gi søvnanfall, og det er derfor viktig at han blir fulgt opp rundt dette. For det er virkelig ikke anbefalt å kjøre bil dersom man får plutselige søvnanfall.

Er det ikke han som gir medisinene da, fastlegen jeg tenker på.

Anonym poster: 3a4f198a2810892e8183c2685024cd7e

Gjest WendyClear
Skrevet

Er det ikke han som gir medisinene da, fastlegen jeg tenker på.

Anonym poster: 3a4f198a2810892e8183c2685024cd7e

Jo det er jo gjerne fastlegen som gjør dette, derfor er det viktig at han også informeres om bivirkningene en opplever. Det er ikke slik at alle med parkinson opplever søvnanfall, ikke alle får dette som bivirkning av medisinene heller. Det er vel derfor han ikke har blitt fratatt kjøreretten enda, altså ingen har fått greie på det.

AnonymBruker
Skrevet

Jo det er jo gjerne fastlegen som gjør dette, derfor er det viktig at han også informeres om bivirkningene en opplever. Det er ikke slik at alle med parkinson opplever søvnanfall, ikke alle får dette som bivirkning av medisinene heller. Det er vel derfor han ikke har blitt fratatt kjøreretten enda, altså ingen har fått greie på det.

Så rart om legen ikke vet det, enten ved å ha spurt pasienten eller ved at pasienten kan si det selv. Kan det hjelpe om jeg forteller min fastlege om det? Er det noe kontakt mellom legene? Er redd for at han med sykdommen kan bli forbanna når han eventuelt kan miste lappen siden jeg "sladrer".

Anonym poster: 3a4f198a2810892e8183c2685024cd7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...