Gjest forvirra.no Skrevet 30. mai 2013 #1 Skrevet 30. mai 2013 Er det noen som vet hva som er mest skadelig av bukfedme eller undervekt? Jeg har ifølge diverse kalkulatorer farlig bukfedme, og burde redusere midjemålet med 4 cm. Men jeg er også helt i nedre del av BMI-skalaen, og om jeg går ned i vekt så vil jeg bli undervektig. Så av disse to ondter, hvilken er verst??
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #2 Skrevet 30. mai 2013 Hvordan kan noen regne seg frem til at du har farlig bukfedme? Man har kan ha godt med fett utenpå magen som ikke er farlig, det farlige er det som er rundt organene, og hvordan man kan regne seg frem til det skjønner ikke jeg. Du er nok sikkert helt frisk og rask. Anonym poster: 8ed7b0ab17870434ea63feef18b98ddd 1
Gjest forvirra.no Skrevet 30. mai 2013 #3 Skrevet 30. mai 2013 Man kan visst regne seg fram til det ved å finne liv-hofte ratio, og for kvinner skal ikke den ratioen være større enn 0,8.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #5 Skrevet 30. mai 2013 Du bør trene mer og spise sunnere. For mye bukfett er et resultat av inaktivitet og et kosthold med for mye raske karbohydrater. Du er rett og slett tynnfeit. Anonym poster: 92eb67c03e86b6ab79631130ce15c16b 1
Pearl2.0 Skrevet 30. mai 2013 #7 Skrevet 30. mai 2013 Da tror jeg ikke du trenger å bekymre deg Hvordan regnet du deg frem til at du hadde bye bukfett?
Gjest Damen Skrevet 30. mai 2013 #8 Skrevet 30. mai 2013 Kanskje du har en veldig rett fasong på kroppen og dermed ikke har markert midje, da kan man jo få dårlig score på hofte-midje-ratio uten at man er overvektig eller har for mye bukfett. Så lenge midjemålet ditt ikke er over 82 cm og BMI ligger ned mot undervektig tror jeg ikke du har helsefarlig bukfett. Jeg lurer også på hvem som har regnet ut at du har for mye bukfett og hvordan, for det høres litt rart ut når du ligger mot nedre del av BMI-skalaen.
Gjest forvirra.no Skrevet 30. mai 2013 #9 Skrevet 30. mai 2013 Du bør trene mer og spise sunnere. For mye bukfett er et resultat av inaktivitet og et kosthold med for mye raske karbohydrater. Du er rett og slett tynnfeit. Anonym poster: 92eb67c03e86b6ab79631130ce15c16b Huff, jeg hater det ordet "tynnfeit". Ja vet jeg burde trene mer, men spiser ganske sunt allerede. Men regner med jeg kommer til å gå ned i vekt (bli undervektig) om jeg trener masse og kun spiser sunt, for det er så vanskelig å spise nok når det skal være sunt. Takk for tips
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #10 Skrevet 30. mai 2013 Huff, jeg hater det ordet "tynnfeit". Ja vet jeg burde trene mer, men spiser ganske sunt allerede. Men regner med jeg kommer til å gå ned i vekt (bli undervektig) om jeg trener masse og kun spiser sunt, for det er så vanskelig å spise nok når det skal være sunt. Takk for tips Spiser du mye ferdigmat da? Jeg mener ikke du skal spise mindre, men renere. Anonym poster: 92eb67c03e86b6ab79631130ce15c16b
Gjest forvirra.no Skrevet 30. mai 2013 #11 Skrevet 30. mai 2013 Da tror jeg ikke du trenger å bekymre deg Hvordan regnet du deg frem til at du hadde bye bukfett? Man skal måle seg rundt livet ved navlen, og dele det tallet på omkretsen rundt hoften/rumpa (der man er breiest). Da får jeg ratio 0,84. Er så forvirrende! Jeg er vel "tynnfeit" da
Gjest forvirra.no Skrevet 30. mai 2013 #12 Skrevet 30. mai 2013 Kanskje du har en veldig rett fasong på kroppen og dermed ikke har markert midje, da kan man jo få dårlig score på hofte-midje-ratio uten at man er overvektig eller har for mye bukfett. Så lenge midjemålet ditt ikke er over 82 cm og BMI ligger ned mot undervektig tror jeg ikke du har helsefarlig bukfett. Jeg lurer også på hvem som har regnet ut at du har for mye bukfett og hvordan, for det høres litt rart ut når du ligger mot nedre del av BMI-skalaen. Ja jeg synes også det er rart, og det er irriterende at jeg blir så påvirket av dumme artikler og kalkulatorer på nett! Jeg har ganske markert midje, så tror ikke det er det som gjør det. Fornuften i meg sier at det ikke kan være så helsefarlig siden jeg har lav BMI, men så blir jeg forvirra igjen når jeg da leser artikler som sier jeg burde slanke vekk litt av magen. Hehe, det skal ikke være lett
Pearl2.0 Skrevet 30. mai 2013 #13 Skrevet 30. mai 2013 Eller du har veldig smalt liv OG smale hofter. Går an det og Hvis du ser for deg ei dame med stor god mage og smalere hofter enn dette, så har du et typisk eksempel på farlig magefett. Ser du slik ut?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #14 Skrevet 30. mai 2013 Så lenge du har midjemål på under 88 centimeter, så har du sannsynligvis ikke mye skadelig abdominalt fett (bukfett). Jeg har hatt noen ernæringsforelesninger på skolen i det siste, med en overlege som jobber med det, og jeg tror ikke liv-hofte-ratio har blitt nevnt en eneste gang. Underernæring, undervekt, overvekt, fedme og abdominal vs pæreform-fettfordeling har det derimot blitt snakket mye om. Dermed tror jeg at det viktigste for en kvinne er å ha midjemål på under 88 centimeter, samt å ikke være undervektig. Å være undervektig er faktisk assosiert med flere sykdommer enn det å være overvektig, spesielt i høyere aldersklasser (fedme, derimot, er ikke bra uansett - men det er jo ikke så relevant for deg). BMI er jo egentlig ikke noe særlig bra mål på individnivå, men med mindre man har svært mye/lite muskler eller andre særtilfeller så gir det en grei pekepinn. Føler du selv at du har mye fett i mageområdet? Det viktigste er uansett å trene regelmessig/være i bevegelse, samt å ha et kosthold som gir deg riktig mengde av alle næringsstoffer, vitaminer, mineraler og sporstoffer som trengs. Anonym poster: f7d521235a5854c5af76e329efe0b6be
Gjest forvirra.no Skrevet 30. mai 2013 #15 Skrevet 30. mai 2013 Spiser du mye ferdigmat da? Jeg mener ikke du skal spise mindre, men renere. Anonym poster: 92eb67c03e86b6ab79631130ce15c16b Spiser egentlig ikke mye ferdigmat, men spiser kanskje i overkant mye karbohydrater. Har jo hørt at det kan legge seg rundt magen..
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #16 Skrevet 30. mai 2013 Men som sagt, dette er jo bare indikasjoner, den utregningen sier ingenting om at du har mye fett rundt organene. Det er det som er det farlige fettet. En liten bilring er ikke farlig. Og mest sannsynlig så har du en rett figur. Ikke tenk mer på det. Anonym poster: 8ed7b0ab17870434ea63feef18b98ddd
Pearl2.0 Skrevet 30. mai 2013 #17 Skrevet 30. mai 2013 JEG tror du skal slutte å lese artikkel opp og artikkel ned om alle tips og råd og slanking og trening og gudene vet hva du er sikkert kjempefin og slank og veltrent Ingenting å gruble noe mer på, det er ikke alle tynne mennesker forunt å ha veldig innsvinget midje, siden det ikke er så mye former som svinger andre veier heller Legger ved et bilde som eksemplifiserer hva jeg tenker når jeg mener farlig bukfett: http://www.dn.no/dna...icle2539526.ece
Gjest forvirra.no Skrevet 30. mai 2013 #18 Skrevet 30. mai 2013 Eller du har veldig smalt liv OG smale hofter. Går an det og Hvis du ser for deg ei dame med stor god mage og smalere hofter enn dette, så har du et typisk eksempel på farlig magefett. Ser du slik ut? Men saken er at jeg har egentlig ganske breie hofter også, hehe Har tynne bein og er smal i overkroppen, så andre tror ofte at jeg er smalere enn jeg egentlig er, og at jeg bruker mindre størrelser i bukser enn det jeg egentlig gjør osv. Men ok, det er vel kanskje ikke så farlig dette magefettet mitt som jeg blir skremt til å tro
Gjest forvirra.no Skrevet 30. mai 2013 #19 Skrevet 30. mai 2013 JEG tror du skal slutte å lese artikkel opp og artikkel ned om alle tips og råd og slanking og trening og gudene vet hva du er sikkert kjempefin og slank og veltrent Ingenting å gruble noe mer på, det er ikke alle tynne mennesker forunt å ha veldig innsvinget midje, siden det ikke er så mye former som svinger andre veier heller Legger ved et bilde som eksemplifiserer hva jeg tenker når jeg mener farlig bukfett: http://www.dn.no/dna...icle2539526.ece Oi, jeg ser definitivt ikke sånn ut Takk for oppmuntring!
Gjest forvirra.no Skrevet 30. mai 2013 #20 Skrevet 30. mai 2013 Så lenge du har midjemål på under 88 centimeter, så har du sannsynligvis ikke mye skadelig abdominalt fett (bukfett). Jeg har hatt noen ernæringsforelesninger på skolen i det siste, med en overlege som jobber med det, og jeg tror ikke liv-hofte-ratio har blitt nevnt en eneste gang. Underernæring, undervekt, overvekt, fedme og abdominal vs pæreform-fettfordeling har det derimot blitt snakket mye om. Dermed tror jeg at det viktigste for en kvinne er å ha midjemål på under 88 centimeter, samt å ikke være undervektig. Å være undervektig er faktisk assosiert med flere sykdommer enn det å være overvektig, spesielt i høyere aldersklasser (fedme, derimot, er ikke bra uansett - men det er jo ikke så relevant for deg). BMI er jo egentlig ikke noe særlig bra mål på individnivå, men med mindre man har svært mye/lite muskler eller andre særtilfeller så gir det en grei pekepinn. Føler du selv at du har mye fett i mageområdet? Det viktigste er uansett å trene regelmessig/være i bevegelse, samt å ha et kosthold som gir deg riktig mengde av alle næringsstoffer, vitaminer, mineraler og sporstoffer som trengs. Anonym poster: f7d521235a5854c5af76e329efe0b6be Takk for informativt svar! Nei undervekt er vel ikke noe å hige etter. Men jeg blir så forvirra av alt jeg leser, og alt som har med bukfett å gjøre skremmer vette av meg Jeg føler kanskje at jeg har litt for mye fett i mageområdet ja, det står ikke helt i stil med resten av kroppen. Men jeg får prøve å slanke vekk/stramme opp på en sunn måte!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå