Gå til innhold

Noen som har gått Prekestolen?

Fremhevede innlegg

Gjest Elissima
Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst å gå Prekestolen, og i sommer skal det skje! Men jeg bare lurer på noe, dere som har gått den, har dere ordnet alt selv eller reist via en arrangør? Jeg fant noe som heter tidereiser, med båt og buss til 250 kr. Er turen veldig slitsom? Og hva skal man ha på seg?

Håper noen kan svare, så kan jeg begynne planleggingen :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte selv, men syns 250 kr var veldig billig, så slå til:)

Har gått to ganger den turen. en dag når det regnet, og det anbefales ikke! Nå regner det stortsett hver dag i Rogaland, men har du dårlige ben så ville jeg ikke tatt den turen når det regner. Stien har mange småsteiner som du må "klatre" opp med, og er de steinene våt, blir det en glatt tur. Brukte 5 timer opp/ ned i regn.

Den andre gangen jeg gikk, var det overskyet. Da gikk turen opp og ned på 3 timer. Ha gode sko så går det bra:)

Anonym poster: 9e0a5b2016a2bb5a3445db47b0d91578

AnonymBruker
Skrevet

Har du gått på fjellet før?

Preikestolen er en grei tur for gjennomsnittsmenneske, så om du er normalt i form klarer du denne turen.

Jeg gikk den for mange år siden, og syns det var en fin tur. Selvfølgelg slitsomt, siden man bestiger et fjell,

Hva du skal ha på deg kommer an på været. Er det sommer og sol og varmt, trenger du ikke så mye klær. Da kan du gå i shorts og t-skjorte, men kanskje greit å ha med seg en tynn jakke og bukse likevel, itilfellet det blir kaldt eller regn..

Jeg dro med folkehøyskolen, aner ikke hvordan vi kom oss dit. Jeg bare fulgte etter de andre, men husker godt når vi kom på toppen. Det var litt av en opplevelse!

Anonym poster: 7061b2bedc2483ca721d39739463a1de

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har bil så er det ingen problem å kjøre opp og parkere selv, men båt og buss (fra Stavanger?) for 250 er et godt tilbud :) Jeg har ldri reist med Tide, men det er fordi jeg er oppvokst i nærheten. Anbefaler egentlig å gå en dag det ikke er strålende sol, helst en hverdag, for i sommerferien er det skikkelig høysesong for å gå dit og man kan føle man går i tog med tyskerne! :fnise: Eventulet gå veldig tidlig, da er det nydelig! Det optimale er å gå på våren/høsten, da kan man gå i fred :) Turen er ganske grei, for det meste går man på gode stier, men noen steder er det litt steinete som sagt. Anbefaler joggesko, og ellers å kle seg etter været :) Turen er jo litt slitsom, i allfall dersom man ikke er vant med å gå i fjellet som mange turister ikke er(!), men hvis man går i sitt eget tempo er det ingen problem. Barn går jo også opp :) God tur!

Anonym poster: 5e10cf9e3af4017f6a8e0cd751c09f7d

Skrevet

Anbefaler å gå litt tidlig på dagen, før turistene begynner. Kjedelig å gå i kø! Vi begynte å gå halv ti på morgenen, og møtte ikke turister før vi var på vei ned igjen. Høres ut som en grei deal med 250 kroner, men da blir det sikkert litt køgåing siden det sikkert er en del andre på bussen. Vi kjørte selv, men tok fergen fra Lauvvik (mye billigere og kjappere enn den fra Stavanger) :)

Hvis du er i ok form, så er det ikke en veldig hard tur. Litt steinete enkelte steder, men mener de har ordnet litt trapper og slikt den siste tiden. Så folk i alle aldre når jeg var der, og ingen så ut til å slite veldig mye. Vil anbefale å kle seg i flere lag, sånn at du kan kle av/på deg etter hvor varm du er :) Er ofte litt kaldt på toppen (og når man står stille). God tur!

• 3 uker senere...
Gjest LonelyAngel
Skrevet (endret)

Vært der flere ganger og angrer hver gang jeg har begynt å gå. Hehe. Når du kommer opp er det litt slikt, åårhh.. hvorfor kan ingen bare hente oss i helikopter? (i stedet for å gå helt ned igjen) :fnise:

Endret av LonelyAngel
Skrevet

Har gått den en varm maidag i russebukse. Det var varmt og tungt, men helt overkommelig :). Brukte mellom en time og halvannen opp mener jeg å huske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...