Gå til innhold

19 stemmer

1. 1. Bør omskjæring være tillatt?

• Ja
      0
    • Nei
      19

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er du for eller mot at omskjæring av guttebarn tillates i Norge? Hvorfor?

Selv kan jeg ikke se gode argumenter for at det tillates, og jeg mener at individet selv bør velge hvorvidt de ønsker et slik inngrep ved fylte 16 år.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mot, fordi jeg ikke forstår hvorfor det skal være nødvendig å pine et barn gjennom et slikt ritual uten at det har noen helsemessige fordeler.

Anonym poster: 768798ccb1071f03dedbd060a218dd88

• Liker 1
Skrevet

I mot. Forstår ikke foreldre som akkurat har fått et barn og det første som skal gjøres er at en skjærer av en kroppsdel. Fullstendig uforståelig.

Det er religionsfrihet i Norge,men disse barna blir påpakket en religion de ikke har sagt seg villig til.

Om en skal omskjæres,synes jeg det er kun på grunn av medisinske årsaker eller at personen er myndig.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Så lenge det ikke er medisinsk nødvendig er det en horribel praksis som jeg egentlig ikke kan skjønne fortsatt er tillatt.

Det burde i så fall være et valg man tok når man var myndig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er imot rituell omskjæring. Er mann selv, og min far er utenlandsk og fra en kultur der dette er helt vanlig. Han var heldigvis av den oppfatning at han som bodde i Norge skulle tilpasse seg norske skikker. Han mente at dette var noe jeg eventuelt fikk ta initiativ til selv i voksen alder hvis jeg mot all formodning skulle ønske det. Det er jeg sjeleglad for.

Jeg antar du holder omskjæring av medisinske årsaker (f.eks. ved trang forhud der annen kirurgi ikke hjelper) utenfor, det er jeg jo naturlig nok ikke imot.

Anonym poster: b2a0706fd668d48d13183a9bb3495a2e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg antar du holder omskjæring av medisinske årsaker (f.eks. ved trang forhud der annen kirurgi ikke hjelper) utenfor, det er jeg jo naturlig nok ikke imot.

Anonym poster: b2a0706fd668d48d13183a9bb3495a2e

Naturligvis. Jeg burde ha spesifisert i hovedinnlegget at det er snakk om omskjæring som religiøst rituale, men temaet er så provoserende at HI først ble en lang avhandling der jeg tok for meg alle mulige argumenter for at det er lov for så å argumentere mot dem, dermed ble det viktig å holde det kort. :fnise:

Det er religionsfrihet i Norge,men disse barna blir påpakket en religion de ikke har sagt seg villig til.

Om en skal omskjæres,synes jeg det er kun på grunn av medisinske årsaker eller at personen er myndig.

Barnets religionsfrihet er et godt og viktig argument, men etter min mening er barnets rett til en hel kropp (dersom medisinske årsaker ikke gjør inngrep nødvendige) enda viktigere! Enig i at det er uforståelig.

Argumenter om rasisme/foreldres religionsfrihet/antisemittisme blir jo mye brukt, men det handler ikke om noen av disse tingene, det handler om å beskytte barnas rettigheter. Dessuten henger religion og kultur i stor grad sammen, og om forbud mot omskjæring av guttebarn basert på religiøse grunner er antisemittisme/diskriminering, så må jo forbudet mot omskjæring av jentebarn være like rasistisk/diskriminerende. Ingen sier at jødedom eller islam bør forbys, kun at guttebarn fortjener beskyttelse, og så kan de senere velge religion og (unødvendige) kroppslige inngrep selv.

Uff, dette temaet er så jævla provoserende.

Endret av Platitude

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...