Gå til innhold

Avlive hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi ser oss dessverre nødt til å avlive vår elskede lille venn! Han har et kronisk problem med ørene som kommer til å koste oss 16000 kr og operere, og har også fått allergi. Han er seks år gammel. Nå viser det seg at vår sønn er kronisk syk og kommer til å trenge masse hjelp i tiden fremover, og vi aner ikke hvordan vi skal få endene til å møtes! I tillegg så reagerer han på hunden. Vi har prøvd alt, hørt med alle vi kjenner om noen kan ha mulighet til å ha han, lagt han ut på finn og forklart problemet osv. Ingen kan hjelpe oss. Dette er siste utvei! Jeg har grått såre tårer i dagesvis men jeg vet ikke mine arme råd!

Men hvordan går vi frem? Tar vi bare kontakt med dyrlegen og sier at vi ønsker han avlivet? Eller må vi forklare hele saken og søke om det på noen måte?

Vær så snill å ikke hets oss, hadde vi hatt noen annen mulighet så hadde vi ikke engang vurdert dette!

Takk for svar!

Anonym poster: 04977591589944fe014cf0cb3587e84b

Videoannonse
Annonse
Gjest Murica
Skrevet

Du tar bare kontakt med veterinær, noen veterinærer krever en grunn, andre ikke.

Det er vanskelig å få gitt vekk en hund med medisinske problemer, og skjønner det må være sårt for deg.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg er sterkt imot avlivning, men i dette tilfeller ville jeg gjort det samme. Er bare å ringe/dra innom en dyrlege og forklare i grove trekk:)

• Liker 1
Skrevet

Du behøver ikke stå med lua i hånda og hodet under armen og stotre frem en troverdig forklaring for å få hunden avlivet.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Er det nødvendig for hunden å få øre-problemene sine fikset?

Skrevet

Hva med å ta kontakt med solplassen omplassering for små dyr???

som et siste forsøk? 6 år er ingenting for en liten hund....det er som om vi skulle avlivet et 40 årig menneske

Gjest Murica
Skrevet

Er det nødvendig for hunden å få øre-problemene sine fikset?

Kommer an på, noen øre-problemer kan være vondt for hunden.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er nødvendig med operasjon. Hørselen er allerede nedsatt med 50% og kommer bare til å bli verre hvis ikke de opererer. I tillegg så klør han såpass at det blir store sår og mister pels på ørene. Vi har prøvd å prate med div omplasserings-steder men ingen er villige til å ta på seg oppgaven med å omplassere en hund som må opereres og medisineres resten av livet :(

Skrevet (endret)

Ja, det er nødvendig med operasjon. Hørselen er allerede nedsatt med 50% og kommer bare til å bli verre hvis ikke de opererer. I tillegg så klør han såpass at det blir store sår og mister pels på ørene. Vi har prøvd å prate med div omplasserings-steder men ingen er villige til å ta på seg oppgaven med å omplassere en hund som må opereres og medisineres resten av livet :(

Veldig veldig veldig trist...

Jeg synes fryktelig synd på dere....og ikke minst hunden :(

Jeg vet ikke om jeg hadde takla det der selv....

Endret av aurtit
Gjest Funky Punk
Skrevet

Ring veterinären og bestill time for avlivning.

Du skal ikke måtte stå og unnskylde deg for det valget du har tatt. Regner med at veterinären vet om problemene så du behöver vel ikke forklare problemene hunden har heller.

Så meg nödt til å avlive min egen hund også. Hun var et par år eldre enn din og kunne sikkert levd 1-2 år til, men hun slet med hofter, og jursvulster som kom tilbake for andre gang. I tillegg så kunne hun ikke få smertestillende for hoftene for da hadde hun fått leversvikt.

Så istedenfor å la henne ha det unödvendig mye vondt og gå gjennom enda en operasjon, så lot vi henne få slippe.

Vil heller la henne slippe för det går for langt enn å la henne lide mer enn nödvendig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta kontakt med solplassen omplassering for små dyr???

Er nok ikke spesielt realistisk å omplassere en hund med så store problemer. Og siden både øregreia og allergien er potensielt smertefullt for hunden kan man diskutere dyrevelferden i å la den leve.

Kontakt dyrlegen, de vil nok spørre hvorfor, og bare oppgi grunnene. Hvis det er dyrlegen du pleier å bruke kjenner de historikken. Du har uansett krav på å få den avlivet, om den så hadde vært helt frisk, den største forskjellen blir evt om dødsattesten sier at hunden er avlivet etter eiers ønske, eller i samråd med dyrlege.

Anonym poster: 6f6f5126c1814be5e7f82a5a75bfa8e9

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over. Den kan ha en del smerter sånn som du beskriver øreplagene. Om det ikke er muligheter for bedring, så er trolig det det rette valget å la den slippe. Dyrlegen vil helt sikker ha forståelse for det. Om den omplasseres er det ikke ikkert de nye eierne har så stor forståelse for helseplagene, og man kan risikere at den lider i mange år. Det er også traumatisk for hunden å bli omplassert så sent i livet.

Anonym poster: 4adbc1ce9e306cdfd67ab3049dfc551c

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Så tankeløst ! Dette burde du tenkt på da hunden var valp, ts, å forsikre den! Men neida, istedet for å bruke et par 100-lapper i mnd på å forsikre den, så er det heller bare å avlive? Når man skaffer seg hund har man et ansvar. Et ansvar for å sørge for hundens ve og vel. Du burde tenkt på sykdom og fikset forsikring, eller skaffet deg en bufferkonto til uforutsatte utgifter! Synes det er helt forkastelig å avlive en så ung hund som i teorien kunne blitt frisk etter operasjon, bare fordi dere ikke "får endene til å møtes"! Skam deg ts. Dette har du kun deg selv å takke for. Man skal ha økonomi til å ha hund. Har du ikke forsikret den, er du i mine øyne en meget uansvarlig hundeeier og burde ikke få lov å skaffe deg hund igjen. Nei, jeg hetser deg ikke, jeg sier bare hva jeg mener om deg og ditt dyrehold! Stakkars hunden din!

Edit: Skrivefeil

Endret av kalinka85
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så tankeløst ! Dette burde du tenkt på da hunden var valp, ts, å forsikre den! Men neida, istedet for å bruke et par 100-lapper i mnd på å forsikre den, så er det heller bare å avlive? Når man skaffer seg hund har man et ansvar. Et ansvar for å sørge for hundens ve og vel. Du burde tenkt på sykdom og fikset forsikring, eller skaffet deg en bufferkonto til uforutsatte utgifter! Synes det er helt forkastelig å avlive en så ung hund som i teorien kunne blitt frisk etter operasjon, bare fordi dere ikke "får endene til å møtes"! Skam deg ts. Dette har du kun deg selv å takke for. Man skal ha økonomi til å ha hund. Har du ikke forsikret den, er du i mine øyne en meget uansvarlig hundeeier og burde ikke få lov å skaffe deg hund igjen. Nei, jeg hetser deg ikke, jeg sier bare hva jeg mener om deg og ditt dyrehold! Stakkars hunden din!

Hva vet du om den aktuelle sykdommen faktisk er dekket av forsikringer? Langtfra alle er det.

kanskje du burde tenke litt lenger enn din egen nesetipp før du svarer noen i en allerede vanskelig situasjon?

Anonymous poster hash: f3318...f4f

• Liker 7
Skrevet

Hvordan kan du si at jeg ikke tenker lengre enn nesetippen? Må nesten le litt her... Å slå ned på uansvarlig dyrehold er visst ikke lov på kg?

AnonymBruker
Skrevet

Så tankeløst ! Dette burde du tenkt på da hunden var valp, ts, å forsikre den! Men neida, istedet for å bruke et par 100-lapper i mnd på å forsikre den, så er det heller bare å avlive?

Det er ikke alltid penger det står på, noen ganger handler det også om at hunden lider av å fortsette livet.

Anonymous poster hash: 6f6f5...8e9

• Liker 1
Skrevet

Spiller ingen rolle, uansvarlig av ts uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Hunden er forsikret, men forsikringen dekker ikke dette!

Og vår bufferkonto går nå til vår sønn som er kronisk syk! Du må gjerne si akkurat hva faen du vil, men her er jeg et så dårlig menneske at jeg setter liv opp mot liv! Hvis jeg må velge mellom at min syke sønn bare skal bli verre fordi vi velger å beholde et dyr som lider, og å avlive hunden så er ikke valget så vanskelig!

Jeg gjetter på at du ikke har barn?!

Men hvis det er så viktig for deg så er du hjertelig velkommen til å ta over hunden, han er ikke avlivet ennå. Bare si ifra så sender jeg en pm!

Anonymous poster hash: 04977...84b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle, uansvarlig av ts uansett.

Så det er uansvarlig av meg og avlive et dyr som lider?! Skal jeg da la hunden leve med smerter som bare blir verre og verre fordi jeg ikke vil være en "uansvarlig" dyreeier?! Det er ikke engang sikkert at operasjon fungerer! Hvem faen er du til å dømme meg?

Anonymous poster hash: 04977...84b

Skrevet

Da burde du skaffet deg en større buffer ver du. Barn og dyr er dyrt, ikke bare noe man skaffer seg uten å ha kontroll på liv og økonomi. Ja jeg har barn, men jeg snakket om hunden din, ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Du har ikke tatt fine firhåndsregler her med å ha nok midler når du har dyr og barn. Ta konsekvensen av det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...