Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes det er veldig spesielt at de krever skatt av det bloggere får av gratis produkter :P

inntekt blir noe annet, men av gaver også?? Snodig..

Anonym poster: 44c4816f7353aebf199a3c7742ae3631

Jeg har en blogg og mottar gratis produkter fra ulike selskap, skal jeg oppgi disse til beskatning?

- Om du mottar produkter fra ulike selskap og skriver og annonserer for disse produktene i bloggen din, vil dette bli sett på som en kompensasjon for utført arbeid. Du har da utført en jobb for selskapet som har sendt deg produktene.

Inntekten er i dette tilfellet produktets omsetningsverdi, dvs. prisen du ville betalt dersom du kjøpte produktet i en butikk. Om inntekten skal rapporteres som næringsinntekt eller annen inntekt, avhenger av om hvordan bloggen drives.

Produkter som mottas, men returneres til avsender ubenyttet vil ikke være skattepliktig. Gaver som gis uten forventning om motytelse, slik som bursdags- og julegaver, er ikke skattepliktig.

http://www.risanger.no/regnskap/betale-skatt-av-blogg/

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jaja, ser hva som står. Og er ikke forundret nå over at de er raske på pletten etter å vri ut de kronene det er mulig å få tak i ;)

AnonymBruker
Skrevet

Gavene de får må skattes av pga de anbefaler jo produktene videre. Derfor kan man ikke motta gaver verken her eller der. Men enig at noe burde man få uten at skattefuten skal blande seg i alt.

Anonym poster: f150eca8d2f12f458501f522f31bb7a6

Skrevet (endret)

Gavene de får må skattes av pga de anbefaler jo produktene videre. Derfor kan man ikke motta gaver verken her eller der. Men enig at noe burde man få uten at skattefuten skal blande seg i alt.

De må ikke skatte av gaver, dvs. produkter de mottar uten å reklamere for dem som motytelse.

Endret av Rosalie
AnonymBruker
Skrevet

Mange gaver og alle er sååååååååååååååååå fantastiske, da må de skatte. De anbefaler jo alt og gir alt de reklamerer for toppkarakterer. Nei, dette er snylting på høyt nivå. Får skaffe seg skikkelige jobber og betale ordentlig skatt slik vi andre må gjøre. Tullete å tjene seg rik på at andre skal shoppe noe de liksom elsker. Tipper de bruker ikke halvparten av produktene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange gaver og alle er sååååååååååååååååå fantastiske, da må de skatte. De anbefaler jo alt og gir alt de reklamerer for toppkarakterer. Nei, dette er snylting på høyt nivå. Får skaffe seg skikkelige jobber og betale ordentlig skatt slik vi andre må gjøre. Tullete å tjene seg rik på at andre skal shoppe noe de liksom elsker. Tipper de bruker ikke halvparten av produktene.

De tjener gode penger da :) Latterlig mye spør du meg..

Skrevet

Skjønte ikke helt. Hun hadde fått skattesmell, og jobbet samtidig i en klesbutikk. Hvis en kunde kjøpte feks en genser, slo hun det ikke inn på kassen. I stedet tok hun pengene i egen lomme, og på denne måten ble det ikke avvik i kassen i klesbutikken. Og nå er hun anmeldt av den klesbutikken hun jobbet i? Så hun har faktisk stjålet penger fra kassen på sitt arbeidssted for å kunne betale tilbake på skatten?

Hva er hun egentlig anmeldt for? På grunn av det i klesbutikken eller det med skatten? Eller begge deler?

Okei. Jeg er dum...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og hun Julia, hun har jobb nå. Det er f***en meg helt utrolig. Jeg har kjempe lyst til å jobbe i en butikk som feks bik bok, men kommer aldri til å få en jobb der. Mens hun???

Hun har til og med en managerstilling? What?

Anonym poster: 71952c3ad92a3d796c588f8ff316adc8

Skrevet (endret)

Skjønte ikke helt. Hun hadde fått skattesmell, og jobbet samtidig i en klesbutikk. Hvis en kunde kjøpte feks en genser, slo hun det ikke inn på kassen. I stedet tok hun pengene i egen lomme, og på denne måten ble det ikke avvik i kassen i klesbutikken. Og nå er hun anmeldt av den klesbutikken hun jobbet i? Så hun har faktisk stjålet penger fra kassen på sitt arbeidssted for å kunne betale tilbake på skatten?

Hva er hun egentlig anmeldt for? På grunn av det i klesbutikken eller det med skatten? Eller begge deler?

Okei. Jeg er dum...

Det lurte jeg også på...

Edit: Ja, det står at hun har stjålet 52.000 fra Bik Bok.

Endret av Chloe-
AnonymBruker
Skrevet

Og hun Julia, hun har jobb nå. Det er f***en meg helt utrolig. Jeg har kjempe lyst til å jobbe i en butikk som feks bik bok, men kommer aldri til å få en jobb der. Mens hun???

Hun har til og med en managerstilling? What?

Anonym poster: 71952c3ad92a3d796c588f8ff316adc8

Hvor jobber hun hen da?

Anonym poster: 173eeaff2918fdaea7bc1e08d3d48a25

Skrevet

Det lurte jeg også på...

Edit: Ja, det står at hun har stjålet 52.000 fra Bik Bok.

Haha må ha vært sykt ydmykende for hun. Spesielt nå som alle vet det..

Skrevet

Hvor jobber hun hen da?

Anonym poster: 173eeaff2918fdaea7bc1e08d3d48a25

På bloggen står det at hun jobber som "Campaign Mangager for Vender"

Gjest oreokaka
Skrevet

Hun ble dømt til 21 dagers fengsel og.

Blir sikkert lett å søke nye butikkjobber etter en slik dom.

Satt hun i fengsel? Haha

Skrevet

Satt hun i fengsel? Haha

Hahaa, neii.. Det ble betinget dom, så betyr vel at hun er på prøveperiode i 2 år ellerno?

Grunnen for at det ble betinget var fordi hun tilsto alt. haha!

Gjest oreokaka
Skrevet

Hahaa, neii.. Det ble betinget dom, så betyr vel at hun er på prøveperiode i 2 år ellerno?

Grunnen for at det ble betinget var fordi hun tilsto alt. haha!

Haha så syyykt gøy det hadde vært om hun måtte sittet i fengsel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De må ikke skatte av gaver, dvs. produkter de mottar uten å reklamere for dem som motytelse.

De må vel skatte av alle gaver dem mottar, slik er det jo i vanlig arbeid at du må skatte av fordeler og gaver du mottar av eget firma eller kunder. Så hvis en vil unngå skatt på produktene må man returnere gaver til avsender.

Anonym poster: 611911593cd975eba9fb6af5e92fd645

Gjest Chloè
Skrevet

Å sånne idioter får seg utrolig nok jobb

Skrevet

Skattesmellen kan til en viss grad unnskyldes.

Tyveri fra jobben, derimot...

• Liker 6
Skrevet

Enig med Chloe.

Hadde jeg vært tenåring, hadde jeg muligens ikke visst at alle "gaver" skal skattes av. Inntekter - ja, selvfølgelig. Men produkter? Jeg vet faktisk ikke om jeg hadde vært klar over det, i alle fall i begynnelsen av en blogg-karriære.

(Likevel, når man kommer opp i 200 000-kr -klassen, burde det nok ringe noen bjeller...)

Underslaget blir selvfølgelig noe helt annet.

• Liker 1
Skrevet

Jo. Det må de. Det er tilknytningen til virksomheten, ikke en eventuell gavehensikt, som er avgjørende for om skatteplikt foreligger. (Følger av sktl. § 5-1, hvis du lurte)

Helst ikke uttal deg så bastant om skatterettslige problemstillinger når du ikke vet hva du snakker om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...