Gå til innhold

Så gress - hvor lang tid tar det? Vanning?


Gjest Beatricia

Anbefalte innlegg

Gjest Beatricia

Hei!

Har fjernet endel busker og greier i hagen min, og har dermed sådd gressfrø på noen mindre og noen større områder. Det største området er kanskje 4 kvm.

Jeg har raket, gjødslet og planert ut med ny jord. Deretter sådd gressfrø som jeg raket lett ned i jorden. Håper jeg har gjort det rett, er nybegynner....

Det regnet kraftig rett etter jeg hadde sådd. Kan det føre til problemer siden jeg har sådd i lett skråning? Vil frøene renne nedover, og bør jeg i såfall etterfyll med litt frø?

Skal områdene alltid være fuktige?

Når jeg vil se at det spirer?

Gleder meg veldig, hagen kommer til å bli så fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gress spirer ganske fort om det får nok vann og sol, så hvis det er noen soldager i vente hos dere nå, vil du se bittesmå grønne stilker allerede om noen få dager. Ordentlig gress"plen" vil du sannsynligvis ha i løpet av sommeren.

Du kan fint strø litt flere gressfrø hvis du er redd for at de har blitt skylt avgårde, og det er heller ikke nødvendig å rake dem ned i jorda om det er fuktig der de lander.

Det er heller ikke nødvendig å vanne hele tiden, men om jorda blir tørr hvis det er mange dager med sol etter hverandre, er det greit å ta en runde med vannkanne eller hageslange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Jeg sådde gress 19. mai, og nå er det allerede blitt noen cm høyt! Er ikke alle plasser det er like mye enda, men ser ut til å bli bra! Ser godt hvor solen skinner mest iløpet av dagen for å si det slik. Vi har måtte vannet 2 ganger om dagen noen perioder siden her har vært så mye sol:)

Det er viktig å ikke vanne midt på dagen om solen skinner!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sådd gressplen flere ganger, og aldri vannet så mye som en dråpe. Gresset kommer, og det du unngår, er "bortskjemt" gress. Unngår du å vanne, men lar naturen gå sin gang, vil du også få en gressplen som tilpasser seg skiftninger i vær og nedbørsmengde. Røttene er nødt til å finne næring langt nedenifra, istedet for bare å ligge og meske seg meg tilsatt vann helt i toppen. Røtter høyt oppe brennes også veldig fort av hvis det er tørkeperioder, i motsetning til dype røtter, som ligger godt beskyttet i jord som holder en naturlig høyere fuktighet.

Anonym poster: 547b56215ee4c4b616b570b417ba2130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sådd gressplen flere ganger, og aldri vannet så mye som en dråpe. Gresset kommer, og det du unngår, er "bortskjemt" gress. Unngår du å vanne, men lar naturen gå sin gang, vil du også få en gressplen som tilpasser seg skiftninger i vær og nedbørsmengde. Røttene er nødt til å finne næring langt nedenifra, istedet for bare å ligge og meske seg meg tilsatt vann helt i toppen. Røtter høyt oppe brennes også veldig fort av hvis det er tørkeperioder, i motsetning til dype røtter, som ligger godt beskyttet i jord som holder en naturlig høyere fuktighet.

Anonym poster: 547b56215ee4c4b616b570b417ba2130

Som vedkommende sier, vanner du plena ofte ødelegger du den å den gulner mye mye fortere i tørkeperioder.

Ei "normal" gressplen kan stå i ei uke i brennende sol uten så mye som en skvett vann her til lands.

Om det er veldig veldig tørt når den er nysådd, typ sånn at jorda tørker ut og sprekker opp kan du vanne litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...