Gå til innhold

Må jeg bruke plaster over sting?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et bittelite inngrep for noen dager siden, og har derfor noen få sting. Fikk beskjed om å ikke dusje på tre dager for det er tiden det bruker på å lukke seg.

Så jeg lurer på om jeg etter de tre dagene kan gå uten plaster, om jeg ikke kommer borti noe da. Jeg tåler ikke plaster, sensitive eller ikke, jeg klør og klør og mister til slutt huden rundt.

Eller kan jeg få en infeksjon?

Jeg må ha i stingene i 10-14 dager og tør ikke å tenke på hvordan jeg ser ut til da.

Jeg glemte helt å spørre legen om det, jeg var ganske så nervøs og skejelven kan du si.

Anonym poster: eed6c62a9a97019e3f4d297e3c6320c9

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Det er lurt å bruke teip over,arret blir som regel mye penere da. Faktisk er det lurt å bruke teip over arret en god stund etter at stingene er fjernet også,ellers kan man risikere at arret "sklir ut" og blir større enn det ville blitt med teip.

AnonymBruker
Skrevet

Det er lurt å bruke teip over,arret blir som regel mye penere da. Faktisk er det lurt å bruke teip over arret en god stund etter at stingene er fjernet også,ellers kan man risikere at arret "sklir ut" og blir større enn det ville blitt med teip.

Ja, det har jeg lest. Men det skjer ikke for som sagt så tåler jeg ikke teip. Selv ikke de som er for sensitiv hud. Da får det heller bli et større arr.

Pent eller ikke, risikerer jeg infeksjon om jeg ikke bruker plaster over nå?

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Har du prøvd silikontape også?

Vil ikke tro du får en infeksjon om du går uten tape,men siden jeg ikke er noen ekspert så ta en tlf til legekontoret og hør bare i tilfelle :) Kommer nok litt an på hvor på kroppen og hvilket type inngrep du har hatt,og om du evt. røyker.

Skrevet (endret)

Den største grunnen for å bruke tape er for å unngå at arret sklir ut. Så lenge du dekker over såret med noe "sterilt" mens det gror så skal det nok gå bra.

Edit; jeg skal ikke si noe for sikkert, men jeg vil tro det i allefall,

Endret av Lucid
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke på tape etter at stingene er tatt, men om jeg må bruke plaster nå som jeg har sting. Overflatene har jo lukket seg etter tre dager, så jeg håpet på at jeg slapp plasteret nå.

Tape etterpå er uaktuelt.

Jeg tapet ikke keisersnittsåret mitt og det synes nesten ikke. Så jeg håper at kroppen min heler seg bra. Det er ikke mye drag i såret.

Ja, jeg har prøvd silikonplaster, synes de sitter dårlig. Men det er alternativet jeg har, rådyre er de også.

Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Når såret har grodd skikkelig kan du gå uten plaster, det er bare bra for det trenger luft for å gro skikkelig.

Anonym poster: 790a9e859a27599d8b6c1ca40c108b7b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok øvre øyelokssoperasjon i vinter og hadde ikke noe over stingene. Tok stingene etter seks dager. De var helt utildekket hele tiden, så man MÅ ikke ha noe over stingene.

Anonym poster: fa40eee816fa954adb4eb59d95d30c2f

Skrevet

Jeg tenker ikke på tape etter at stingene er tatt, men om jeg må bruke plaster nå som jeg har sting. Overflatene har jo lukket seg etter tre dager, så jeg håpet på at jeg slapp plasteret nå.

Tape etterpå er uaktuelt.

Jeg tapet ikke keisersnittsåret mitt og det synes nesten ikke. Så jeg håper at kroppen min heler seg bra. Det er ikke mye drag i såret.

Ja, jeg har prøvd silikonplaster, synes de sitter dårlig. Men det er alternativet jeg har, rådyre er de også.

Takk for svar!

Kjøp mepitac i stedet for mepiform. Gjør samme nytten og koster mye mindre. Plasteret bidrar til penere tilheling, så hvis du tåler silikontape ville jeg satt på en remse mepitac.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok øvre øyelokssoperasjon i vinter og hadde ikke noe over stingene. Tok stingene etter seks dager. De var helt utildekket hele tiden, så man MÅ ikke ha noe over stingene.

Anonym poster: fa40eee816fa954adb4eb59d95d30c2f

Takk. Kunne nesten vært morsomt om du måtte ha noe over stingene på øyelokket ;)

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp mepitac i stedet for mepiform. Gjør samme nytten og koster mye mindre. Plasteret bidrar til penere tilheling, så hvis du tåler silikontape ville jeg satt på en remse mepitac.

Takk for tipset, det skal jeg prøve.

Gjest martefjarte
Skrevet

Ha på deg rent tøy og pass på at tøyet ikke gnager på stingene, så går det nok bra :)

AnonymBruker
Skrevet

Ha på deg rent tøy og pass på at tøyet ikke gnager på stingene, så går det nok bra :)

Takk. Tenker det går bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...