sebastianen Skrevet 29. mai 2013 #1 Skrevet 29. mai 2013 Er det noen som tror at Tøyen nå plutselig blir et godt sted å bo ? Nå som de får badeland og greier og greier.... Da blir det nok bra, er det noen her som bor i ghettoen ? 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #3 Skrevet 29. mai 2013 Jeg bor rett ved Tøyenbadet, men jeg har ikke fått med meg at det er noen ghetto på Tøyen altså Jeg tror området trenger en opprustning, men først og fremst trenger det at man ikke samler alle tiltak og kommunale boliger på et sted. Når man mener at man "sprer" belastende elementer ved å kjøpe opp en blokk 300 m unna til kommunale boliger, da er man allerede på ville veier. Anonym poster: a54438f2bff858a3aaf39de289a000f9 6
Gjest Skogkar Skrevet 29. mai 2013 #4 Skrevet 29. mai 2013 Jeg har bodd på Tøyen/Grønland. Det er en ghetto. "Ta deg sammen, tøyen er ikke noen ghetto" er språkbruk fra mennesker som er tomme for valide argumenter. Bydelen bikker snart 50% innvandrere, og er per definisjon en ghetto (>50% innvandrere). Etniske nordmenn flytter i stor skala ut, barnehagene og skolene har fra 50-99% innvandrerandel. Men i motsetning til Grorud så er jo Grønland/Tøyen brukt av andre folk også, ikke bare de som bor der. På ettermiddagene bruker hippe, grønne og røde ungdommer og unge voksne stedet for å føle seg internasjonale. "Gærne" turister fra bygda som vil se det "ekte" Oslo tar seg også en tur på Grønlandstorg for å spise kebab og kjøpe billige klær. Studenter stikker på Dattera til Hagen osv. Så selv om Grønland og Tøyen per definisjon er en ghetto, så tror jeg de er for sentrumsnære til at det går helt skeis. Det er relativt mye politi i området, og som nevnt en stor strøm av etniske nordmenn som bruker området på ettermiddagen og kvelden, spesielt i helgene. Jeg har aldri følt meg spesielt utrygg der nede. Andre steder som er mye verre. Det er steder som Holmlia, Grorud, Furuset osv som er skumle. Men at Tøyen er en ghetto..ja, det er det, per definisjon. 6
Gjest Skogkar Skrevet 29. mai 2013 #5 Skrevet 29. mai 2013 Jeg bor rett ved Tøyenbadet, men jeg har ikke fått med meg at det er noen ghetto på Tøyen altså Anonym poster: a54438f2bff858a3aaf39de289a000f9 Da foreslår jeg at du begynner å lese aviser og publikasjoner. Det er nå 50% innvandrere på Tøyen. Hvor mange må det være før du annerkjenner det som ghetto? 70%? 80% 99%? Når er du fornøyd? 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #6 Skrevet 29. mai 2013 Da foreslår jeg at du begynner å lese aviser og publikasjoner. Det er nå 50% innvandrere på Tøyen. Hvor mange må det være før du annerkjenner det som ghetto? 70%? 80% 99%? Når er du fornøyd? Mener du innvandrer som i at personene selv har vandret inn til landet eller det litt løsere begrepet som også inkluderer barn av disse? Anonym poster: 4df448b0d4a3f4751cd8faa4b35315e2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #7 Skrevet 29. mai 2013 Er det noen som tror at Tøyen nå plutselig blir et godt sted å bo ? Nå som de får badeland og greier og greier.... Da blir det nok bra, er det noen her som bor i ghettoen ? Fyfaen, du er ett frekt menneske! Anonym poster: 7b0a8b2dbed248e30dc397637aea5db8 1
Gjest Skogkar Skrevet 29. mai 2013 #8 Skrevet 29. mai 2013 Mener du innvandrer som i at personene selv har vandret inn til landet eller det litt løsere begrepet som også inkluderer barn av disse? Anonym poster: 4df448b0d4a3f4751cd8faa4b35315e2 Helt ærlig synes jeg det er veldig vanskelig å bestemme meg for hva som er hva. Noen andre/tredjegenerasjonsinnvandrere er fortsatt innvandrere, fordi de bor i nabolag med bare andre andre/tredjegenerasjonsinnvandrere, og går på skole med disse, og henger på fritiden med disse. Andre igjen kan i større grad defineres som norske. Jeg har en venn fra Marokko som er født i Norge og har flest etnisk norske venner. Jeg definerer han som norsk. Men ja, det problematisk begge veier når man snakker om folk med annen farge og kulturell bakgrunn (ervervet fra foreldre eller besteforeldre som praktiserer f.eks islam). 1
Gjest Skogkar Skrevet 29. mai 2013 #9 Skrevet 29. mai 2013 Fyfaen, du er ett frekt menneske! Anonym poster: 7b0a8b2dbed248e30dc397637aea5db8 Noen som trodde han var to? 7
Gjest Herr Heftig Skrevet 29. mai 2013 #10 Skrevet 29. mai 2013 En innvandrer er vel i følge SSB en immigrant, samt barn av to innvandrere. Så selv om alle oldeforeldrene dine er født og oppvokst i Norge kan du teknisk sett være innvandrer. Har ikke sjekket nylig så kan hende jeg tar feil her.
Gjest Blomst83 Skrevet 29. mai 2013 #11 Skrevet 29. mai 2013 . Det er steder som Holmlia, Grorud, Furuset osv som er skumle. Jaha.Så er du fra noen av de stedene?For det er jeg,og skummelt er et siste ordet jeg vil bruke.
Gjest Skogkar Skrevet 29. mai 2013 #12 Skrevet 29. mai 2013 Jaha.Så er du fra noen av de stedene?For det er jeg,og skummelt er et siste ordet jeg vil bruke. Jeg vil ikke si hvor jeg er i fra, men jeg er i fra Oslo øst ja. Grunnen til at du ikke synes det er skummelt er fordi du selv aldri har opplevd noe. Samtidig ønsker du ikke, og vil ikke, se problemene. Da er det ingen problemer da - før den dagen du eventuelt opplever noe selv. Noen av oss kan forstå problematikk selv om vi ikke personlig har opplevd faenskap. At du benekter at det er store problemer i Groruddalen sier vel sitt, spesielt når SÅ mange etnisk norske flytter vekk derfra nettop pga ting som at deres barn er det eneste norske i barnehagen. At barna blir mobbet på skolen. At det er gjenger og mye bråk. Har du sett dokumentaren "naive norge"? Han flyttet til Holmlia og fikk en familie på 12 pakistanere under seg. Han spurte om de kunne roe seg, og de truet med å knuse kneskålene hans. Der har vi et vanlig problem i disse områdene, og er en av årsakene til at det NETTO flytter ut over 600 etnisk norske fra Oslo hvert år. (2011-tall), og DEN viktigste årsaken til at etniske nordmenn som velger å bli værende i Oslo flytter vestover i byen. Jeg er lei av slike som deg, som bruker personlig erfaring som argument. Javel..så har ikke du opplevd noe fælt. Men leser du ikke aviser? Du evner ikke å se at andre kanskje har annerledes erfaringer enn deg? 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #13 Skrevet 29. mai 2013 Det man assosierer med ordet ghetto er vel gjerne dette: Hyperghettoization, a concept invented by sociologists Loïc Wacquant, William Julius Wilson, and Willy Aybar (see Further reading), is the extreme concentration of underprivileged groups in the inner cities.[45][46] Hyperghettoization has several consequences. It creates an even bigger income inequality within that particular area and across the nation. It destroys all of an inner city's major social structures, and acts as the straw that broke the camel's back for the social institutions of ghettos, whose positions are already precarious. Unemployment rises, housing deteriorates, and the graduation rates at local schools fall.[45][46] Et av problemene med områdene som bl.a. Tøyen er vel at leilighetene er for små for norske småbarnsfamilier. De flytter ut av området, mens innvandrerfamilier som ikke har like store krav til leiligheten de bor i blir. Derfor blir befolkningen en kombinasjon av single eller barnløse par, og innvandrerfamilier. Dette har selvfølgelig store konsekvenser for skolene. Så om jeg, som voksen uten barn, ikke opplever innvandrere som et problem i bydelen, så har jeg stor forståelse for at barnefamilier opplever det som et problem. Som du påpeker, Tøyen/Grønland er bydeler som blir mye brukt av mange, også de som ikke er innvandrere. Det føles stort sett veldig trygt å ferdes her, tiltross for åpenlyst dopingsalg bl.a. Hva jeg vil med dette? Jeg ønsker ikke at en bydel jeg liker veldig godt skal få et dårlig rykte. Det er ikke et farlig område, og det er ikke "bare utlendinger" her. Men jeg skjønner barnefamilien, og som jeg sa, jeg ser et problem med at mange sosialboliger med ulike problemstillinger knyttet til seg, blir lokalisert til et svært lite område. Anonym poster: a54438f2bff858a3aaf39de289a000f9
Sugerøret Skrevet 29. mai 2013 #14 Skrevet 29. mai 2013 Jeg har bodd på Tøyen/Grønland. Det er en ghetto. "Ta deg sammen, tøyen er ikke noen ghetto" er språkbruk fra mennesker som er tomme for valide argumenter. Bydelen bikker snart 50% innvandrere, og er per definisjon en ghetto (>50% innvandrere). Etniske nordmenn flytter i stor skala ut, barnehagene og skolene har fra 50-99% innvandrerandel. Men i motsetning til Grorud så er jo Grønland/Tøyen brukt av andre folk også, ikke bare de som bor der. På ettermiddagene bruker hippe, grønne og røde ungdommer og unge voksne stedet for å føle seg internasjonale. "Gærne" turister fra bygda som vil se det "ekte" Oslo tar seg også en tur på Grønlandstorg for å spise kebab og kjøpe billige klær. Studenter stikker på Dattera til Hagen osv. Så selv om Grønland og Tøyen per definisjon er en ghetto, så tror jeg de er for sentrumsnære til at det går helt skeis. Det er relativt mye politi i området, og som nevnt en stor strøm av etniske nordmenn som bruker området på ettermiddagen og kvelden, spesielt i helgene. Jeg har aldri følt meg spesielt utrygg der nede. Andre steder som er mye verre. Det er steder som Holmlia, Grorud, Furuset osv som er skumle. Men at Tøyen er en ghetto..ja, det er det, per definisjon. Altså, Grorud er ikke så himla ille som du mener. Men Furuset,der er det ille. Gjenger og ghetto folk som mener "Vi" skylder dem noe.
Gjest Skogkar Skrevet 29. mai 2013 #15 Skrevet 29. mai 2013 Altså, Grorud er ikke så himla ille som du mener. Men Furuset,der er det ille. Gjenger og ghetto folk som mener "Vi" skylder dem noe. Begge steder har tett opp under 50% innvandrere, så hvorfor det skulle være så mye bedre på Grorud, eller værre på Furuset blir vel bare basert på subjektive betraktninge og meninger.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #16 Skrevet 29. mai 2013 Begge steder har tett opp under 50% innvandrere, så hvorfor det skulle være så mye bedre på Grorud, eller værre på Furuset blir vel bare basert på subjektive betraktninge og meninger. Da mener du jo at det er en helt klar korrelasjon mellom % innvandrere, og miljøet. Det er ikke nødvendigvis riktig, siden innvandrere er en sammensatt gruppe, og det er godt mulig at innvandrere i gruppen "klarer seg godt i Norge" bosetter seg i et miljø som føles riktig for dem, der de finner likesinnede. Anonym poster: a54438f2bff858a3aaf39de289a000f9 4
Gjest Skogkar Skrevet 29. mai 2013 #17 Skrevet 29. mai 2013 (endret) Da mener du jo at det er en helt klar korrelasjon mellom % innvandrere, og miljøet. Det er ikke nødvendigvis riktig, siden innvandrere er en sammensatt gruppe, og det er godt mulig at innvandrere i gruppen "klarer seg godt i Norge" bosetter seg i et miljø som føles riktig for dem, der de finner likesinnede. Anonym poster: a54438f2bff858a3aaf39de289a000f9 Kall en spade for en spade; Ikke vestlige innvandrere da. Det er en korrelasjon mellom ikke vestlige innvandrere i fra f.eks Somalia, andre afrikanske land og asia og analfabetisme, lav utdannelse, høyt fokus på religiøs ekstremisme osv. Klart det blir clash når de bosetter seg i ett av verdens mest utdannede og sekulære land. Endret 29. mai 2013 av Skogkar 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #18 Skrevet 29. mai 2013 Kall en spade for en spade; Ikke vestlige innvandrere da. Det er en korrelasjon mellom ikke vestlige innvandrere i fra f.eks Somalia, andre afrikanske land og asia og analfabetisme, lav utdannelse, høyt fokus på religiøs ekstremisme osv. Klart det blir clash når de bosetter seg i ett av verdens mest utdannede og sekulære land. Men hvordan ser prosenten din ut for de forskjellige områdene hvis du ser nærmere på hvilke grupper som bor der, utover at de er innvandrere? Er det fortsatt riktig at Grorud og Furuset er helt like, f.eks.? Anonym poster: a54438f2bff858a3aaf39de289a000f9
Gjest Skogkar Skrevet 29. mai 2013 #19 Skrevet 29. mai 2013 Men hvordan ser prosenten din ut for de forskjellige områdene hvis du ser nærmere på hvilke grupper som bor der, utover at de er innvandrere? Er det fortsatt riktig at Grorud og Furuset er helt like, f.eks.? Anonym poster: a54438f2bff858a3aaf39de289a000f9 Finnes det noen statistikk på det? Det blir jo mitt ord mot ditt ord. Jeg tror det er ganske lik sammensetning av innvandrere på furuset og f.eks stovner.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #20 Skrevet 29. mai 2013 Finnes det noen statistikk på det? Det blir jo mitt ord mot ditt ord. Jeg tror det er ganske lik sammensetning av innvandrere på furuset og f.eks stovner. Det vet jeg ikke, men det hadde vært interessant å vite. Det er godt mulig at sammensetningen er lik, men jeg ser ingen grunn til at vi skal akseptere det helt uten videre. Spesielt ikke hvis vi kan lære noe angående integrering, og hva som fungrer eller ikke fungerer utfra det. Ikke helt et svar til deg, bare et ønske fra min side. Jeg må innrømme at jeg er litt lei av at alle bare tenker og føler, uten å vite noe særlig, i integreringsdebatter. Og jeg er fullt klar over at jeg gjør det samme selv, fordi jeg ikke vet om noen rene fakta ang. dette. Anonym poster: a54438f2bff858a3aaf39de289a000f9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå