Gjest 1111 Skrevet 8. april 2004 #1 Skrevet 8. april 2004 Uten å gi det noe videre ettertanke, jobbet mine foreldre ute i hagen i flere timer, snekring osv. så kom de inn etter en stund og min mor begynte å bekymre seg for at hun kanskje hadde gjort noen "oppskaket" ved å snekre på Skjærtorsdag. Noen som ville reagert på snekring på en helligdag her inne?
Gjest Seleena Skrevet 8. april 2004 #2 Skrevet 8. april 2004 Ikkje eg i vertfall.. Folk har ferie og vil stelle i hagen/huset, det bør alle skjønne !
Gjest Fighter Skrevet 8. april 2004 #3 Skrevet 8. april 2004 Jeg vet om noen som reagerer på det. De vil ha det stille på helligdager. De har ikke noe imot at andre jobber, men synes det i det minste bør være rolig.
Cilla Skrevet 8. april 2004 #4 Skrevet 8. april 2004 Vet ikke noe om snekring, men Plantasjen er jo åpen på alle helligdager(deriblant i dag og morgen) så da burde vel hagearbeid være "godtatt". Jeg personlig reagerer ihvertfall ikke på om noe driver ute med hagearbeid eller vasker bil eller lignende, skjønner at folk må benytte seg når en har fri, og spesielt om været er pent i tillegg.
LilleSol Skrevet 8. april 2004 #5 Skrevet 8. april 2004 Jeg bryr meg ihvertfall ikke om sånne ting. Når man endelig har noen dager fri, så må det vel være lov å gjøre litt som man kanskje ikke får tif til ellers? Naboen her har drevet av å klippet hekken med noe elektriske greier her i dag, og det bryr meg intet. Kjekt for dem å få gjort det tenker jeg :-) Det jeg syntes er mer irriterende, er når naboene ser at vi har grillfest med venner og begynner med det samme rett ved oss. :-(
Miamor1 Skrevet 8. april 2004 #6 Skrevet 8. april 2004 Vi har snekkret og sagd i hele dag vi, skjærtorsdag er ikke såå superhellig, men langfredag er vel mer det!
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2004 #7 Skrevet 8. april 2004 Uten å gi det noe videre ettertanke, jobbet mine foreldre ute i hagen i flere timer, snekring osv. så kom de inn etter en stund og min mor begynte å bekymre seg for at hun kanskje hadde gjort noen "oppskaket" ved å snekre på Skjærtorsdag. Jeg kan ikke tenke meg noe mer passende enn snekring; Jesus var som kjent tømrer... Det er lenge siden Norge var et enhetlig samfunn der alle fulgte samme skikker. Det kan selvsagt tenkes at det finnes noen som tar anstøt av at man snekrer på skjærtorsdag eller langfredag, eller vasker klær 1. juledag, eller spiller høy musikk under fredagsbønnen, eller har hageselskap under Ramadan... men det er i såfall snakk om en minoritet, og da får det være deres oppgave å si ifra, eller snarere spørre om andre kan ta hensyn til deres litt sære skikker/oppfatninger.
Fakse Skrevet 8. april 2004 #8 Skrevet 8. april 2004 Dette kommer vel litt an på hvor i landet man holder til. Her i byen er det vel få som ville bry seg, men om man gjør det samme et sted i "bibelbeltet" så kan det vel hende flere reagerer.
Grooo Skrevet 8. april 2004 #9 Skrevet 8. april 2004 Synes ikke det er noen fare så lenge ikke naboene sitter ute i hagen for å kose seg i fred og ro... Da holder man ikke på med slik på slike dager som denne...
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2004 #10 Skrevet 8. april 2004 Enig med Groo. Samtidig er jo snekring og hagearbeid og åpne butikker et tegn fra folk om at vi kanskje bør gjøre som svenskene og danskene og kutte fridagen på skjærtorsdag. Det er ingen vits å ha en helligdag som ingen bryr seg om.
Malou Skrevet 8. april 2004 #11 Skrevet 8. april 2004 Samtidig er jo snekring og hagearbeid og åpne butikker et tegn fra folk om at vi kanskje bør gjøre som svenskene og danskene og kutte fridagen på skjærtorsdag. Det er ingen vits å ha en helligdag som ingen bryr seg om. Til informasjon så er skjærtorsdag helligdag også i Danmark... For å svare på spørsmålet så ville jeg ikke lagt noe mer merke til at folk drev med snekring og hagearbeid i dag enn jeg ville gjort i en helt vanlig helg. Jennifer
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2004 #12 Skrevet 8. april 2004 Er skjærtorsdag allmenn fridag i Danmark? Det er jo en av sjefsdagene for harry-handling i Aalborg.
Kate Skrevet 9. april 2004 #14 Skrevet 9. april 2004 Jeg synes ikke det er greit at folk bråker på helligdager. De må gjerne drive på med allslags aktiviteter for meg, men ikke bråk! Grunnen til det, er at det er så mye støy ellers at jeg synes det er godt med fred og ro noen dager. Da vil jeg ligge på sofaen og lese og ta meg en lur i ny og ne, og ikke få dagen ødelagt av naboens motorsag eller gressklipper. Synes ikke det er et godt argument at man må bruke fridagene til det man ellers ikke får gjort. Hvis man bruker vanlige ettermiddager til dette, så burde det ikke være nødvendig å f.eks snekre på skjærtorsdag. Kunne ikke dette vært gjort onsdag ettermiddag, da?
Brunhilde Skrevet 9. april 2004 #15 Skrevet 9. april 2004 Litt uenom tema: Skjærtorsdag er helligdag i Damnark, men ikke i Sverige. Stille hagearbeid som luking og klipping med manuell saks er helt ok. Likeså bilvask med bøtte, svamp og slange. Snekring, saging, gressklipp m/motorisert maskin og høytrykkspyling? Nei, jeg syns man kan la være å arbeide med bråkete ting på helligdager, søndag inkludert. De fleste har behov for noen dager med ro og fred, uavhengig av om de er religiøse og i tilfelle hvilke religion de tilhører. Det er da mange nok andre dager i året hvor man kan bråke, er det ikke? (Og nei, jeg bekjenner meg ikke til noen tro i det hele tatt - jeg setter bare pris på noen dager med stillhet...)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå