Gå til innhold

Keivhendt/venstrehendt


floppesopp

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å tenke på dette da jeg leste en oppgave en venninne av meg har skrevet. Det er en del om venstre/høyre-asymmetri hvor hun flere ganger bruker ordet "keivhendt", som fikk meg til å innse at det er lenge siden jeg har hørt noen bruke uttrykket. Har det gått litt bort?

Selv er jeg venstrehendt, og er vant til å si det, men jeg blir jo ikke fornærmet om noen kaller meg keivhendt.

Hva sier du? Keivhendt eller venstrehendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det er en dialektting? Jeg er fra Rogaland og sier keivhendt.

Anonym poster: bbcd232fa0ddc84f2056cf1b8c9ee502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "keivhendt" i dagligtalen, men skriver "venstrehendt". "Venstrehendt" er jo mer PC. ;)

Anonym poster: 8f8f82af0e8c6e76d174d00c4c149829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, keivhendt?

Heter det ikke skeivhendt? :klo: Da har jeg lært noe nytt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har pleid å si keivhendt, men selv foretrekker jeg å bli kalt venstrehendt. Noen sier også keiva om venstrehanda, og det var gjerne litt negativt ment. Den venstre handa var den skjeve, keive og den feilaktige. Jeg tror ikke det er så vanlig å si keiva nå lengre, det er mest eldre folk som bruker det

Fra Store norske leksikon

Betegnelsen «venstrehendt» foretrekkes i dag fremfor betegnelsen «keivhendt», som har sitt opphav i dialektordet 'keiv, skjev'. At man er venstrehendt betyr at man helst bruker venstre hånd fremfor høyre til praktiske oppgaver, f.eks. skriving.

Fra Wikipedia

Med henhold til dagens mer liberale kultur, er det ikke lenger politisk korrekt å omtale en venstrehendt som keivhendt. Dette kommer av opphavet til ordet keivhendt, som lett oversatt betyr «feilhendt» eller «skjevhendt», som er av den gamle skole, hvor en venstrehendt ikke hadde lov til å skrive med venstre hånd, men måtte bruke høyre, til tross for at dette ikke var genetisk riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier keivhendt og det tror jeg nok alle rundt meg gjør også. Venstrehendt for meg blir litt rart.

Men keivhendt har aldri vært noe negativt ladet ord for meg, så jeg ser ikke helt den.

Rundt her sier alle keiva for venstre uten at det er ment negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det bedre å si høyrehendt og venstrehendt fordi det referer til de to sidene, og ikke at den ene sida er skjev og mindre riktig. Jeg fikk høre en del negative kommentarer i oppveksten fordi jeg var "kevhendt" og dermed også mer klønete og ikke helt etter normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det bedre å si høyrehendt og venstrehendt fordi det referer til de to sidene, og ikke at den ene sida er skjev og mindre riktig. Jeg fikk høre en del negative kommentarer i oppveksten fordi jeg var "kevhendt" og dermed også mer klønete og ikke helt etter normalen.

Sønnen min er venstrehendt, og vil helst ikke bli kalt keivhendt, pga. av det du sier. :)

Det har blitt det mest vanlige å si nå tror jeg, min svigerfar fikk derimot alltid høre at han var keivhendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt trivia:

På flere språk brukes det samme ord for "rett, riktig, korrekt" og "høyre". Bare tenk på engelsk "right"! Alt som finnes til venstre, har i flere kulturer vært ansett som så illevarslende at man har måttet finne på eufemismer for selve ordet "venstre". I det gamle Hellas, for eksempel, brakte det uhell å bruke det "riktige" ordet, så de anvendte stort sett et ord som litt stivt og rart kan oversettes med "av godt navn".

Da min venstrehendte onkel gikk på skolen, ble han for øvrig tvunget til å skrive med høyrehånda, hvilket var standard praksis før i tiden, og han skriver med høyrehånda den dag i dag.

Så til alle dere venstrehendte: Vi lever i gode tider! ;)

Anonym poster: 8f8f82af0e8c6e76d174d00c4c149829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skulle man bli fornærmet fordi noen kaller en "keivhendt"? Man antyder jo ikke akkurat at hånda er skeiv...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snyltefluen

Så til alle dere venstrehendte: Vi lever i gode tider! ;)

Anonym poster: 8f8f82af0e8c6e76d174d00c4c149829

Jeg er keivhendt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor skulle man bli fornærmet fordi noen kaller en "keivhendt"? Man antyder jo ikke akkurat at hånda er skeiv...?

Fordi det kommer av "skjev"/"feil", og stammer fra en tid da det ikke var akseptert. Blir ikke fornærmet av det selv, men det er altså derfor det er et begrep noen reagerer på.

Jeg er venstrehendt selv, og har ikke hørt begrepet "keivhendt" siden jeg var liten. Forbinder det med barnespråk, men tar meg overhodet ikke nær av det.

Anonym poster: 5cde9799111d76660d5c581eafd7edff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...