Gå til innhold

Har du mest tillit til/respekt for ...

30 stemmer

1. 1. Har du mest tillit til/respekt for e.l. en mannlig eller kvinnelig utøver av disse yrkene?

• Mannlig politi
      12
    • Kvinnelig politi
      6
    • Mannlig lege
      10
    • Kvinnelig lege
      7
    • Mannlig brannmann
      15
    • Kvinnelig brannmann
      2
    • Mannlig lærer
      7
    • Kvinnelig lærer
      10
    • Mannlig sykepleier
      3
    • Kvinnelig sykepleier
      13
    • Nøytral når det gjelder kjønn
      18
    • Norsk foran utenlands uavhengig av kjønn
      11

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Nysgjerrig, etter konservativtråden, hvordan holdningene er når det gjelder ulike yrkesvalg og kjønn.

Endret av Silfen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne du ikke lagt til "Nøytral" som alternativ? :) Kjønn gjør ikke noe forskjell for meg, ikke yrke heller.

Skrevet

Så lenge de utfører jobben sin som de skal spiller kjønn fint liten rolle i min bok.

AnonymBruker
Skrevet

Svarte kvinne på alle, som skyldes personlige erfaringer med yrkesgruppene.

Anonym poster: 92e6117f8a48ffd294255f5eca715cd8

Skrevet (endret)

Kunne du ikke lagt til "Nøytral" som alternativ? :) Kjønn gjør ikke noe forskjell for meg, ikke yrke heller.

Nei. Det er bare lov med 10 alternativer. Dessverre. Men du har jo rett, kanskje jeg bør redigere.

Endret av Silfen
Gjest Skogkar
Skrevet

Merkelige spørsmål. Hvorfor skulle kjønn spille noen rolle? Så lenge personen kan utføre sin jobb på en adekvat måte spiller hverken type jobb eller kjønn noen rolle. Kvinnelig brannmann er jeg dog skeptisk til. Men jeg tror at de i Norge stiller samme fysiske krav til kvinner som til menn, så om ei kvinne klarer de kravene og kan jobbe som brannmann under samme vilkår som menn, så er jeg mektig imponert over vedkommende.

Skrevet

Jeg er nøytral når det gjelder kjønn så lenge de gjør jobben sin.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Oblivion
Skrevet (endret)

Kjønn har ingen betydning for meg heller. Ei heller yrke, eller opphavsland.

I tillegg til det så må jeg innrømme at jeg ikke nødvendigvis har en generell opphøyet respekt/tillit for mennesker som innehar disse yrkene. Jeg forventer at de skal utføre jobben sin, gjør de det vil enkeltpersonene oppnå respekt/tillit.

For eksempel så er det ikke alt jeg respekterer i loven, det er mye jeg er uenig i -men jeg vil ha respekt for de som har fått jobben å håndheve den -i det de utfører jobben sin, -i den grad at de selv holder seg til de lover og regler som er satt.

Brannmenn tror jeg kanskje det er enklest å ha tillit til, og respekt for, på grunn av arbeidet de gjør. Mindre rom for å gjøre feil, iallefall med vilje.

Men her til lands er det lettere å gi disse yrkene "the benefit of the doubt" -i mange andre land i verden ville jeg ikke stolt en meter på f.eks politiet.

Endret av Oblivion
Skrevet

Merkelige spørsmål. Hvorfor skulle kjønn spille noen rolle? Så lenge personen kan utføre sin jobb på en adekvat måte spiller hverken type jobb eller kjønn noen rolle. Kvinnelig brannmann er jeg dog skeptisk til. Men jeg tror at de i Norge stiller samme fysiske krav til kvinner som til menn, så om ei kvinne klarer de kravene og kan jobbe som brannmann under samme vilkår som menn, så er jeg mektig imponert over vedkommende.

Det er jo ikke merkelig, all den tid det er mennesker som ser kjønnsforskjeller som viktig i enkelte yrker. Det er ikke merkeligere enn at folk foretrekker en nordmann fremfor en svenske, slik enkelte også gjør i denne avstemningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...