slask Skrevet 28. mai 2013 #1 Del Skrevet 28. mai 2013 Alle SUVer jeg legger merke til, om det er en Volvo eller en Toyota-kladd, så ser det ut som det er tykkveggede høye kladaser som koster mer penger. Er det bedre plass i en SUV i forhold til en annen bil (stasjonsvogn) med samme grunnflate? Stabling i høyden er noe dritt når det gjelder bil, så jeg lurer på hva folk ser i en SUV (bortsett fra status). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #2 Del Skrevet 28. mai 2013 Nå tror jeg ikke min SUV kan kalles statusbil . Jeg har en Subaru Forrester 2003 modell. Det er jo en veldig liten SUV også. For meg er fordelen først og fremst: Trygt fram i all slags vær! Jeg kjører mye bil på svingete, bratte og lite trafikkerte veger. Mange mil hver uke. På vinterføre er denne bilen da helt suveren. Den kan ikke sammenliknes med en stasjonsvogn vi har, som også er 4WD. Anonym poster: d2bcea2479566be40f44514ab86229a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #3 Del Skrevet 28. mai 2013 Alle SUVer jeg legger merke til, om det er en Volvo eller en Toyota-kladd, så ser det ut som det er tykkveggede høye kladaser som koster mer penger. Er det bedre plass i en SUV i forhold til en annen bil (stasjonsvogn) med samme grunnflate? Stabling i høyden er noe dritt når det gjelder bil, så jeg lurer på hva folk ser i en SUV (bortsett fra status). Hvis det er plass du er ute etter kan ingenting slå en stasjonsvogn, med mindre du kjøper en slags varebil. Min far har hatt mange forskjellige SUV'er, XC90, X3, X5 etc, men ingen av de har i nærheten så god plass som vår stasjonsvogn Skoda Superb. Den er helt suveren, både på bakseteplass og bagasjerom. Du får omtrent med deg en sofa når man slår ned setene. Hvis man har barn og må ha med vogn, reiseseng og barnestol så har du ikke plass til bagasje til deg selv med mindre man har god plass i bilen. Når min far skal ha med min sønn på tur i sin X3 må vi bytte bil for de får ikke plass til sine egne ting i den bilen. Anonym poster: a464ba1dfbbba865a70d96cfe0b1d237 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 28. mai 2013 #4 Del Skrevet 28. mai 2013 det er veldig få såkalte suv som har noe bagasjerom å skryte av. de som kan skilte med god plass er dinosaurene som til gjengjeld er mye større. setter du en mazda cx5 ved siden av en mazda 6 stasjonsvogn, så får du helt klart mye mer inn i stasjonsvognen. det samme gjelder om du sammenligner bmw 5-serie vs x5 etc. sikkerheten i minisuvs er STERKT overdrevet, faktisk har disse bilene langt høyere dødsratie i global sammenheng fordi disse bilene velter mye lettere. ved velting i uhell øker sjansen for dødsfall betraktelig. artig nok er dette enda sterkere gjeldende i store suvs også. den eneste som har noe å skryte av er volvo xc90, men det er til gjengjeld en pokkers utdatert og dårlig bil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 28. mai 2013 #5 Del Skrevet 28. mai 2013 VI har en Landcruiser, 7-seter. Har tatt ut de to bakerste setene og har veldig god plass i bilen. Både til ei bikkje på 50kg som har bur bak, kofferter og bager, og alt annet en familie på 4 trenger på tur. Er en sikker bil, stødig om vinteren, og den kommer seg frem overalt. Kjører også skikkelige kjerreveier med den uten problemer. Er ikke den nyeste modellen vi har, men en 2009-modell. Tidligere så hadde vi en Scoda Octavia stasjonsvogn, og vi har absolutt bedre plass i Landcruiseren. Bare buret til hunden fikk ikke plass i Scodaen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ladamafia Skrevet 28. mai 2013 #6 Del Skrevet 28. mai 2013 VI har en Landcruiser, 7-seter. Har tatt ut de to bakerste setene og har veldig god plass i bilen. Både til ei bikkje på 50kg som har bur bak, kofferter og bager, og alt annet en familie på 4 trenger på tur. Er en sikker bil, stødig om vinteren, og den kommer seg frem overalt. Kjører også skikkelige kjerreveier med den uten problemer. Er ikke den nyeste modellen vi har, men en 2009-modell. Tidligere så hadde vi en Scoda Octavia stasjonsvogn, og vi har absolutt bedre plass i Landcruiseren. Bare buret til hunden fikk ikke plass i Scodaen. Vil ikke si at en Landcruiser er en SUV, rav 4 derimot er en SUV. Terrengkjøretøy er vel mer passende, de fleste suver sliter vel med å krysse en elv/bekk med en dybde på 50-60 cm, en landcruiser fikser det lett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn88 Skrevet 29. mai 2013 #7 Del Skrevet 29. mai 2013 Vil ikke si at en Landcruiser er en SUV, rav 4 derimot er en SUV. Terrengkjøretøy er vel mer passende, de fleste suver sliter vel med å krysse en elv/bekk med en dybde på 50-60 cm, en landcruiser fikser det lett. Om den er 3-4 meter bred ja Om bekken er 50cm dyp og 1 meter bred så stanger du fronten neddi grøfta bare, eventuellt blir du hengende på bakenden med mindre du har på noen svære monsterhjul, husk det er snakk om en 7seter lang model, ikke en kort LJ70 som kommer frem oooveralt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 29. mai 2013 #8 Del Skrevet 29. mai 2013 Vil ikke si at en Landcruiser er en SUV, rav 4 derimot er en SUV. Terrengkjøretøy er vel mer passende, de fleste suver sliter vel med å krysse en elv/bekk med en dybde på 50-60 cm, en landcruiser fikser det lett. SUV er et sport utility veichle. Ergo er en landcruiser selve definisjonen på en god suv. En Rav4 er en minisuv/oppskrytt stasjonsvogn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ladamafia Skrevet 29. mai 2013 #9 Del Skrevet 29. mai 2013 SUV er et sport utility veichle. Ergo er en landcruiser selve definisjonen på en god suv. sport utility vehicle / sub urban vehicle. ja jeg er en enig i at LC er nær definisjonen på hvordan en god suv bør være. Problemet er bare all dritten som selges som suv, som knapt nok klarer å passere en vanndam med dybde på 10 cm og litt gjørme, at jeg vegrer meg litt for å kalle LC for suv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 29. mai 2013 #10 Del Skrevet 29. mai 2013 Jeg er iallefall fornøyd med LC som vi har:) Den glimrende på dårlige veier, og på vinterføre. Sist vinter var det kaos da vi skulle over en fjellovergang, biler, busser og trailere sto dønn fast oppover. mens vi kjørte rett forbi uten problemer. Mannen i huset er og ivrig jeger, og bilen fungerer veldig bra i terreng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 29. mai 2013 #11 Del Skrevet 29. mai 2013 sport utility vehicle / sub urban vehicle. ja jeg er en enig i at LC er nær definisjonen på hvordan en god suv bør være. Problemet er bare all dritten som selges som suv, som knapt nok klarer å passere en vanndam med dybde på 10 cm og litt gjørme, at jeg vegrer meg litt for å kalle LC for suv. Det er derfor disse feilakig kalles for SUV. Maya og jeg har ekte SUVs, min var til og med i sin tid med på å etablere selve termen (Ford Bronco, etterfulgt av den hyperpopulære Ford Explorer som for alvor gjorde termen SUV til et alment kjent ord) fordi disse er større fem/tredørs stasjonsvogner på separate rammer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 1. juni 2013 #12 Del Skrevet 1. juni 2013 Alle SUVer jeg legger merke til, om det er en Volvo eller en Toyota-kladd, så ser det ut som det er tykkveggede høye kladaser som koster mer penger. Er det bedre plass i en SUV i forhold til en annen bil (stasjonsvogn) med samme grunnflate? Stabling i høyden er noe dritt når det gjelder bil, så jeg lurer på hva folk ser i en SUV (bortsett fra status). Haha! Nå humret jeg og samboeren godt Nei, suven vår(og alle andre vi kjenner med SUV) er kjøpt fordi det et en nødvendighet. Vi trenger drakraften, høyden og alt det der andre som er høvelig når man må kjøre på eks skogsvei. Så nei, vi hadde nok heller spart de pengene om vi hadde muligheten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 2. juni 2013 #13 Del Skrevet 2. juni 2013 Haha! Nå humret jeg og samboeren godt Nei, suven vår(og alle andre vi kjenner med SUV) er kjøpt fordi det et en nødvendighet. Vi trenger drakraften, høyden og alt det der andre som er høvelig når man må kjøre på eks skogsvei. Så nei, vi hadde nok heller spart de pengene om vi hadde muligheten. kjører du ofte på skogsveier? hva bil er det snakk om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 2. juni 2013 #14 Del Skrevet 2. juni 2013 kjører du ofte på skogsveier? hva bil er det snakk om? Hver sommer så er vi på "traktor vei"/skogsvei , og må ofte kjøre et godt stykke på slik vei. Det skjer vel engang i uka at det kan bli nødvendig. I alle fall i denne måneden:) Om vinteren kjører vi langt oppe på fjellet på en ikke kommunal vei, og der kan jo standarden være litt hipp som happ. På begge plasser må vi også ha noe på kroken når vi kjører. Nissan pathfinder 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 2. juni 2013 #15 Del Skrevet 2. juni 2013 Jeg har kjørt både stasjonsvogner og SUV. Og foretrekker det siste. De er mye bedre å kjøre, man har bedre oversikt,man sitter høyere og bilen er veldig romslig inni. Kjøreegenskapene er fantastiske, for oss som har en litt vanskelig tilgjengelig hytte vi kjører til i all slags vær. Plassmessig synes jeg den er superb. Kofferter setter du jo bare inn på høykant, og den tar tre store bager i høyden. Vi har også kjørt hjem hele stuebord og lenestoler, da baksetene kan vippes helt rundt slik at bilen kan gjøres om til varebil. De er også litt kortere enn de fleste stasjonsvogner, og derfor mye bedre for meg som kjører mye i Oslo sentrum. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn88 Skrevet 2. juni 2013 #16 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Jeg har kjørt både stasjonsvogner og SUV. Og foretrekker det siste. De er mye bedre å kjøre, man har bedre oversikt,man sitter høyere og bilen er veldig romslig inni. Kjøreegenskapene er fantastiske, for oss som har en litt vanskelig tilgjengelig hytte vi kjører til i all slags vær. Plassmessig synes jeg den er superb. Kofferter setter du jo bare inn på høykant, og den tar tre store bager i høyden. Vi har også kjørt hjem hele stuebord og lenestoler, da baksetene kan vippes helt rundt slik at bilen kan gjøres om til varebil. De er også litt kortere enn de fleste stasjonsvogner, og derfor mye bedre for meg som kjører mye i Oslo sentrum. En VW Passat er 477cm lang og er en nokså vanlig/ordinær stasjonsvogn Lengde Volkswagen Touareg V6 475 BMW X5 3.0 467 Jeep Grand Cherokee 461 Land Rover Discovery V8 470 Lexus RX300 458 Mercedes-Benz ML 320 459 Mitsubishi Pajero 3,5 GLS V6 478 Volvo XC90 2.5 T 480 Toyota Landcruiser 7seter 495 Nissan Pathfinder 474 Endret 2. juni 2013 av Bjørn88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 2. juni 2013 #17 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Jeg har kjørt både stasjonsvogner og SUV. Og foretrekker det siste. De er mye bedre å kjøre, man har bedre oversikt,man sitter høyere og bilen er veldig romslig inni. Kjøreegenskapene er fantastiske, for oss som har en litt vanskelig tilgjengelig hytte vi kjører til i all slags vær. Plassmessig synes jeg den er superb. Kofferter setter du jo bare inn på høykant, og den tar tre store bager i høyden. Vi har også kjørt hjem hele stuebord og lenestoler, da baksetene kan vippes helt rundt slik at bilen kan gjøres om til varebil. De er også litt kortere enn de fleste stasjonsvogner, og derfor mye bedre for meg som kjører mye i Oslo sentrum. om SUV'en din er kortere enn en stasjonsvogn, så er det en minisuv. jeg er veldig uenig at det er noe god plass til noe som helst i disse. jeg garanterer at jeg skal få mye mer inn i en passat, volvo eller mazda enn du noensinne får inn i en slik - fordi dette i hovedsak faktisk ER en stasjonsvogn-plattform med høyere wall-konstruksjon - og sannsynligvis samme bakkeklaring som den tilsvarende stasjonsvognen fra den aktuelle produsenten. jeg kan ikke forstå at du synes kjøreegenskapene er fantastiske, fordi det som oftest må inngås en del kompromisser når man blant annet konstruerer styringen på slike biler. vinkel på rattstamme blir naturlig nok ikke korrekt i henhold til konstante komfort-faktorer når man bygger en bil, ergo er disse ikke bedre på styrefølelse i det hele tatt. vektpunktet forsøkes gjøres så lavt som mulig for at disse skal være komfortable, men det sier seg selv at dette ikke lar seg gjøre 100% - ergo vil den ikke bli spesielt bedre i sving/brems heller. Endret 2. juni 2013 av JackPreacher 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #18 Del Skrevet 2. juni 2013 For folk flest er SUV et statussymbol, ytterst få kjører så ofte på kjerreveier at en vanlig stasjonvogn ikke ville holdt. Om det er bedre plass kommer ann på bilene som blir sammenlignet. Anonym poster: 2cb76afd8ab4845daba90b33ffcd6abb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 2. juni 2013 #19 Del Skrevet 2. juni 2013 For folk flest er SUV et statussymbol, ytterst få kjører så ofte på kjerreveier at en vanlig stasjonvogn ikke ville holdt. Om det er bedre plass kommer ann på bilene som blir sammenlignet. Anonym poster: 2cb76afd8ab4845daba90b33ffcd6abb Det er vel kanskje litt forskjell hvor man bor i landet også, og hobby/fritidsaktiviteter:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn88 Skrevet 2. juni 2013 #20 Del Skrevet 2. juni 2013 om SUV'en din er kortere enn en stasjonsvogn, så er det en minisuv. jeg er veldig uenig at det er noe god plass til noe som helst i disse. jeg garanterer at jeg skal få mye mer inn i en passat, volvo eller mazda enn du noensinne får inn i en slik - fordi dette i hovedsak faktisk ER en stasjonsvogn-plattform med høyere wall-konstruksjon - og sannsynligvis samme bakkeklaring som den tilsvarende stasjonsvognen fra den aktuelle produsenten. jeg kan ikke forstå at du synes kjøreegenskapene er fantastiske, fordi det som oftest må inngås en del kompromisser når man blant annet konstruerer styringen på slike biler. vinkel på rattstamme blir naturlig nok ikke korrekt i henhold til konstante komfort-faktorer når man bygger en bil, ergo er disse ikke bedre på styrefølelse i det hele tatt. vektpunktet forsøkes gjøres så lavt som mulig for at disse skal være komfortable, men det sier seg selv at dette ikke lar seg gjøre 100% - ergo vil den ikke bli spesielt bedre i sving/brems heller. Og en minisuv er typ Rav4 o.l usikker på om man kan kalle Urban cruiser o.l biler for en minisuv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå